Øvelsen med at få permissions til troligt at åbne virksomhedens afsendte nyhedsbreve og DM’s er en tilbagevendende udfordring for mange marketingfolk.

Derfor denne lille tjekliste med tips som forhåbentlig kan hjælpe dig med dine åbningsrater i fremtiden.

  1. Kend dine modtagere og omvendt. En analyse fra MarketingSherpa og IDG Connect viser, at den primære årsag til at potentielle købere og modtagere af nyhedsbreve og DM’s åbner, fordi man har tillid til afsenderen. Husk at modtageren gennem længere tid skal opleve en værdi ved at modtage jeres udsendelser. Tillid tager tid!
  2. Årsag nummer 2 fra samme analyse er måske meget åbenlys: Der skal være et konkret behov. Igen handler det om at kende sin målgruppe og hvad de ønsker at modtage. Derfor er det vores klare anbefaling at samtlige nyhedsbreve og DM’s som er udsendt gennem tiden skal kunne benchmarkes let og overskueligt. Derved ved man løbende hvad som virker og hvor modtagernes interesser er størst.
  3. Først på 3. pladsen kommer hvad der står i selve subject linen, så kan den opmærksomme læser måske sige, jamen hænger punkt 2 (”det konkrete behov”) og punkt 3 ikke sammen? Dertil kan vi kun svare: ”Jo, det hænger naturligvis sammen”!
  4. Kend jeres frekvensberettigelse. Hvor tit kan virksomheden tillade sig at udsende? Hvornår er der nok værdi/content til at modtageren skal investere tid i at åbne og sætte sig ind i formålet med udsendelsen!? Her er det min klare opfattelse at rigtig mange virksomheder ikke kender deres besøgstid. Det er ikke nok at spørge jeres modtagere om hvor tit I skal sende ud. Jeres nyhedsbrevssystem vil vise jer de kolde kendsgerninger.
  5. Kun salg og ingen berigelse. Har folk tegnet sig op til et rent DM program eller salgsnyhedsbrev er forventningerne ligesom afstemt. Men ofte lover virksomheder spændende artikler, cases og white papers, men denne del udebliver, og det påvirker naturligvis åbningsraterne og mængden af modtagere som framelder sig også på kort sigt!
  6. Begræns ikke subject line til ét budskab. Benyt hellere 2 budskaber og øg dermed muligheden for at ramme modtageren med flere vinkler.
  7. Pas på med at bruge “gratis” i subject line, da det kan påvirke sandsynligheden for at mailen havner i spam.
  8. Test hvilken subject line, der har størst effekt ved at sende 10 % af din mailliste én subject line og 10 % til en anden. Den som har højest åbningsrate sendes så efterfølgende til de resterende 80 %.
  9. Tidspunktet, der udsendes på. Hvornår er jeres modtagere gladest for at modtage en hilsen fra jer!? Her skal skarpheden være på plads, mange virksomheder sender ud som vinden blæser, og det er ofte ikke den optimale løsning.

Vil du vide mere?

Ønsker du at arbejde mere professionelt, har vi udviklet en Master Class i e-mail marketing og nyhedsbreve, som afvikles i efteråret. Læs mere om vores Master Class i nyhedsbreve her.

Vil du læse mere har vi samlet vores artikler om e-mail marketing og nyhedsbreve her.

Dit bedste tip?

Hvad er dit bedste tip til at øge åbningsraten på nyhedsbreve og DM’s? Skriv gerne en kommentar herunder.

Del & udskriv side


2 Svar til “Styrk dine åbningsrater på e-mail marketing og nyhedsbreve”

  1. Peter Dalsgaard Larsen

    10. Ryd op i e-mails. Er der mange e-mails, der “bouncer” dvs. der flere gange kommer tilbage med autosvar: “jeg arbejder ikke længere hos…” eller “e-mailen eksistere ikke længere” m.v. Folk skifter arbejdsplads og e-mails bliver slettet. Disse skal man ikke blive ved med, at sende ud til – det er nemlig også med til at give en dårlig åbningsrate.

  2. Peter Dalsgaard Larsen

    11. Arbejd med statistikken – hvad virker og hvad virker ikke. Hvad klikker folk på?..er det links? eller billederne?, og hvilken slags informationer/historier “tricker” folk, find ud af det – det betaler sig i sidste ende og arbejde med statistikken.

Kommentar