Spredning er, som vi plejer at sige, det halve arbejde. Det er desværre sjældent at ens indhold bliver spredt af sig selv, og endnu mere sjældent at det spredes til nøjagtigt den målgruppe vi ønsker os.

Vi har derfor her samlet 6 konkrete tips til spredning af indhold på de sociale medier.

Kend din målgruppe

En vigtig tanke i processen med spredning af indhold er, at tænke over hvem man rent faktisk gerne vil have ser budskabet. I nogle tilfælde vil ex Facebook eller Instagram være et bedre bud end LinkedIn, og i andre tilfælde er det omvendt. De fleste af os har også målgrupper som vi ved er ekstremt svære at nå, og derefter også at få til at åbne og læse ens indhold. Så vi er nødt til at kende vores målgrupper, kende deres mønstre og derved have en forståelse for hvor vi kan nå dem.

Brug jeres eksisterende kanaler

Når den første overvejelse om målgruppe er på plads, gælder det om at tænke over hvor vi allerede har fat i den ønskede gruppe. “Taler” vi fx allerede med dem via:

  • Nyhedsbrevet?
  • Telefonen?
  • Hjemmesiden?
  • På konferencer/messer?
  • De sociale medier?
  • Kollegernes netværk?
  • Andet?

Modtager de allerede nyhedsbrevet giver det lidt sig selv. Men hvis de fx deltager på et møde eller en konference som I afholder, kan det her være en idé at indsætte link til det ønskede indhold. Følger de virksomheden på de sociale medier skal de kanaler tages i brug og så fremdeles. Én ting er dog sikkert – spredningen sker sjældent af sig selv. Den skal startes et sted, og den skal gerne gøre tilgængeligt der hvor brugerne er. For det er væsentligt nemmere for en bruger at trykke “Like” på LinkedIn, og herved dele indholdet med hele vedkommendes netværk, end det er at få dem til selv aktivt at dele indholdet inde fra hjemmesiden (hvis de overhovedet kommer derind).

Involvering af kollegaerne

Når først indholdet er gjort tilgængeligt på de relevante sociale medier, gælder det så om at involvere de kolleger som måske er connected med de relevante målgrupper. For hvis ens koller blot liker, deler eller kommenterer på LinkedIn, spredes indholdet til deres netværk. Få tips til at involvere kollegerne her.

Hvis dine kollegaer ikke føler at deres personlige netværk er relevante for det givne indhold, kan det være at de blot har 5-10 relevante personer de ønsker at dele det med. Her kan private beskeder på LinkedIn være en god løsning. For at lette denne proces, anbefaler vi brugen af LinkedIn tags.

Find relevante LinkedIn-grupper

Nogle gange kan det være at ens målgrupper allerede er samlet et sted – nemlig i en LinkedIn-gruppe. For mange kan det være en sund øvelse at søge blandt eksisterende grupper, for at se om det giver mening at melde sig ind i et par af dem, og dele sit indhold heri.

Kend din besøgstid

Her er det dog vigtigt at huske på, at mange grupper har et sæt regler som bør overholdes. Det kan være om alt fra, at man ikke må dele kommercielt indhold til, at man kun må dele indhold om specifikke emner. Så brug altid lidt tid på at “mærke tonen” i gruppen inden du blot deler løs.

FYI – LinkedIn ruller i øjeblikket en række ændringer til grupper ud. Få overblikket her.

Boost og sponsering

Har du ikke fat i din ønskede målgruppe via dine eksisterende kanaler, kan det være en oplagt løsning at købe sig til den relevante synlighed. På de fleste sociale medier kan du købe dig til synlighed, ud fra en lang række af kriterier.

Vidste du fx at du på:

Det handler om godt indhold

I bund og grund, handler det dybest set om godt indhold. Vi kan uden sammenligning se de bedste resultater ift. deling af indhold, når vi har skrevet noget som målgruppen finder relevant og brugbart. Og indrømmet – det er bestemt taknemmeligt at skrive om de sociale medier og dele det på de sociale medier. Men derfor kræver det stadig godt indhold, en egenstartet indsats samt et velkendt omdømme for at skabe en god og relevant spredning af indhold. Det er jo ikke os alle som blot kan tilbyde noget gratis (for det virker som bekendt stadig).

Hvad er dit bedste tip til spredning af indhold?

Del gerne dine tips og erfaringer herunder.
Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Kommentar