Google+ logoNu er det et par dage siden at Google lancerede Google+ pages til virksomheder og brands. Men hvad så nu? Der er stadig en del en man lige skal sætte sig ind i, ting som endnu ikke er lanceret og ting man simpelthen ikke kan. Jeg har her samlet en række gode tips og informationer til dig som skal i gang med Google+ pages, eller som blot ønsker at vide lidt mere om de nye muligheder.

Kom godt i gang med Google+ pages

Først og fremmest, hvis du endnu ikke har fået oprettet din side, men gerne vil, er hjælpen nær.

Du kan oprette en ny side på Google+ www.plus.google.com/pages/create

Det første du skal vælge er hvilken type side du vil oprette. Vælg mellem:

  • Lokal virksomhed eller lokalt sted
  • Produkt eller varemærke
  • Virksomhed, institution eller organisation
  • Kunst, underholdning eller sport
  • Andet

Hubspot har desuden lavet denne simple 5-trins guide til hvordan du kommer i gang på Google+

Udnyt billederækken

Ligesom på Facebook kan man på siden Google+ side aktivere en billederække øverst på sin profil med 5 små billeder. Brug dem fornuftigt! Hvorfor ikke bruge denne mulighed til at “sætte rammen” og skabe en stemning på din side? Eller hvad med at præsentere jeres medarbejdere eller produkter? Eller som Fox News der præsenterer deres værter på Google+?

Se flere kreative eksempler på brug af billederækken her:

Google på Google+

Ingen konkurrencer

For nogen er det en lettelse – for andre måske noget af en skuffelse. Men som det ser ud nu, er det ikke tilladt at drive konkurrencer og særlige tilbud fra Google+ sider. Det er i orden at henvise til eget website hvor der måske kører en konkurrence, men det er ikke tilladt at lave konkurrencer på siden, som vi i stigende grad ser på Facebook.

Om dette ændrer sig vides ikke. Nogen husker måske at vi ikke skal særlig længe tilbage før Facebook også have meget restriktive regler på området, og hvor alle former for konkurrencer skulle godkendes af Facebook. Dette har de i mellemtiden lempet en del – men det er et helt andet kapitel.

Google forbeholder sig i øvrigt retten til at blokere eller lukke sider der overtræder regelsættet.

Ingen kirkegård på Google+?

Læser man videre i regelsættet for brugen af Google+ sider, vil man opdage at Google også forbeholder sig retten til at lukke sider ned der har ligget øde i 9 måneder. En rigtig interessant udvikling synes jeg – det tjener jo intet formål blot at åbne en side og engagere en masse mennesker for blot at forlade skibet. – En “tendens” vi desværre har set lidt til på Facebook.

Google+ sider har stadig mangler

En af de ting som endnu ikke er kommet på plads med Google+ sider, er muligheden for at have flere administratorer. Som det er nu, kan man kun tilgå virksomhedens Google+ side fra den Google-konto der er benyttet ved oprettelse. Det sætter jo visse begrænsninger, medmindre man har oprettet en særlig Google-konto til formålet. Rygtet siger dog, at en løsning på dette er på vej.

En side på Google+ kan kun “følge” folk som allerede følger virksomheden/brandet, eller følge andre virksomheder. Det gør det til lidt af en udfordring at få mange “følgere” på Google+. Så det gælder om at gøre opmærksom på sin “nye” tilstedeværelse på alle andre medier såsom Facebook, Twitter, nyhedsbrevet, websitet osv.

Hvad er dit bedste tip til Google+ sider?

Del gerne dit bedste Google+ tip i kommentarfeltet herunder – vi vil alle så gerne blive lidt klogere på emnet 🙂

Skriv en Kommentar

 

Digital strategi?

Mangler I hjælp til få styr på væsentlige spørgmål som: Skal I være på sociale medier? Hvilke meder skal I vælge? Hvad skal I tilbyde? Hvad kræver det af ressourcer? Og hvordan måles succes'en?
Så kan vi hjælpe