Twitter

87 % af B2B virksomheder bruger sociale medier som en del af deres marketingstrategi, og 85 % af disse bruger Twitter hertil skriver Social Times. Twitter ligger lige i hælene på LinkedIn, når det kommer til B2B virksomhedernes foretrukne markedsføringsplatform.

Flere og flere virksomheder har fået øjnene op for Twitter, og der bliver skabt langt mere indhold på mediet, end der gjorde for bare et år siden. Twitter er i dag blandt de mest populære sociale medier i verden med omkring 307 millioner aktive månedlige brugere og 500 millioner tweets udsendt om dagen.

Det kan godt betale sig for din virksomhed at være til stede her.
Tallene taler sit eget klare sprog:
– 72 % af dine følgere er mere villige til at lave forretning med en virksomhed, som de følger
– 86 % af dine følgere er mere villige til at besøge din virksomhed, hvis en ven anbefaler det gennem Twitter
– 85 % af dine følgere føler sig mere knyttede til din virksomhed, når de følger den

Tallene er udledt af en international undersøgelse af Twitter foretaget af Market Probe

Er du i tvivl om, hvordan du får mest ud af din tilstedeværelse på Twitter, får du her nogle gode råd og eksempler.

Skab personlighedSap

Brug dine 140 tegn med omtanke og forsøg at skabe en sammenhæng i dine tweets gennem sprogbrug, hashtags og indhold. På denne måde kan du skabe et stærkt personligt brand. Dette bliver især vigtigt, hvis I er flere om at administrere Twitter-profilen.

Softwarevirksomheden SAP (@SAP) har fx på Twitter valgt at beskrive i deres “bio”, hvem der tweeter fra profilen. Her er det selvfølgelig vigtigt at opdatere, hvis personen stopper i virksomheden, er på ferie, barsel eller andet.

Kend dine kunder

Markedsføringen på Twitter handler ikke kun om at få din agenda igennem. Du bliver nødt til at holde øje med, når folk omtaler din virksomhed for at svare på henvendelser og spørgsmål. På den måde bliver Twitter en aldeles fremragende kanal til kundepleje, ligesom du kan få et værdifuldt indblik i din målgruppe.

Danske Bank (@DanskeBank_DK) holder øje med omtaler af deres virksomhed og er ikke blege for at retweete. Det styrker ”reklamen”, når det er andre end virksomheden selv, der omtaler dem eller et af deres produkter.

db1
db2

Følg for at få følgere

Når du følger relevante folk, vil andre potentielt interesserede få øjnene op for din virksomhed. Søg på relevante hashtags for at finde tweets inden for dit felt og følg deres forfattere. Det er ligeledes en god idé at blande sig i relevante diskussioner, både for at tiltrække sig opmærksomhed, men lige så meget for at finde ud af, hvad der sker inden for dit fagområde.intel

Intel (@intel) arbejder med specifikke hashtags til deres kampagner og projekter. Lige nu bruger de eksempelvis hashtagget #CES2016 (for en teknologisk konference de er en del af). Ved at følge med på det hashtag, kan de se hvem der ellers benytter det, for at blive klogere på feltet og opdage relevante aktører. Og så er billeder er altid en god måde at tiltrække opmærksomhed.

Tip: Brug overskrift.dk til at få et indblik i hvad danskerne taler om på de sociale medier.

Aflur konkurrenter

Ved at følge med i dine konkurrenters adfærd på de sociale medier, kan du få et godt indblik i, hvad de laver, hvem de kommunikerer med, og hvad folk siger om dem. Igennem Twitter kan du således få frit indblik i dine konkurrenters markedsføringsstrategi. Det er også tilladt at lade sig inspirere af deres successer.

Tip: Tjek Onalyticas liste over de 100 mest indflydelsesrige Twitter-brugere indenfor B2B marketing.

Brug analyseværktøjer

For at få et indtryk af, om din tilstedeværelse på Twitter er effektfuld, er det gavnligt at bruge de analyseværtøjer, mediet har til rådighed som eksempelvis Twitter Analytics eller Hootsuite. Her kan du nemt danne dig et overblik over aktiviteten på din virksomheds profil. Retweets og omtaler kan indikere, at du er på rette spor, mens klik er et udtryk for engagement.

Selvom 140 tegn kan synes begrænsende for dit indhold, er Twitter et effektivt medie for B2B marketing til at skabe indsigt i dit fagområde, samt skabe værdifulde relationer til din målgruppe.

 

Har du selv erfaring med at bruge Twitter til B2B marketing? Del den meget gerne med os.

Del & udskriv side


Kommentar