Læs med her og find ud af om du begår nogle af disse typiske fejl i arbejdet med SEO og website rankings.  

1. Fokus i din link building er på kvantitet og ikke kvalitet

Tidligere anså Google generelt link building som værende værdifuldt – uden at tage så meget hensyn til kvaliteten af disse links. Det har dog ændret sig markant nu, og Google fokuserer nu meget på kvaliteten af de enkelte links, når websites placeres i søgeresultaterne.

Google ser indgående links som anbefalinger til dit site, og bruger disse når sitet skal placeres i søgeresultaterne. Derfor kan det godt betale sig at arbejde struktureret med at få flere indgående kvalitetslinks. Du kan fx se i dit netværk og finde ud af, om der kunne være nogle oplagte muligheder for link building. Det kan være hos kunder, samarbejdspartnere, brancheforeninger, på sociale medier etc.

Tips til god link building er at dine links skal komme fra relevante sider ift. emnet, du linker ind på, at du laver links på selve søgeordet og ikke på ex. “her” eller “læs mere” samt at du linker ind til relevante undersider og ikke kun forsiden.

TIp: Tjek hvilke sites der linker til dig. Prøv fx dette tool fra moz. 

2. Du udnytter ikke links på sociale medier

Links på de sociale medier betragtes ofte som links af høj kvalitet, fordi sociale sites generelt har en høj autoritet i forhold til andre websites. Selvom du oprettede en ny Facebook-side i dag, ville den højst sandsynligt stadig rangere højt i søgemaskinerne – og måske endda overgå dit officielle website – pga. Facebooks generelt høje autoritet.

Derfor er det vigtigt, at man husker at inkludere links på virksomhedens sociale profiler og ikke kun i opdateringer og posts. Udover at øge trafikken til dit website, er det nemlig også værdifuldt for din link building.

3. Du tager ikke højde for duplicate content

Duplicant content kan være skadeligt for din SEO – både når det sker internt på eget dit site og via eksterne sites. Google vil nemlig gerne give deres brugere indhold, der er originalt, og som ikke er kopieret fra andre. Duplicate content gør, at Google ikke ved, hvordan indholdet skal indekseres, da der findes flere versioner af det samme indhold, og det kan ende med at give dig dårlige rankings.

Duplicate content sker hvis du fx har flere undersider eller produktkategorier med den samme tekst eller beskrivelse, eller hvis du genbruger indhold som ex artikler eller blogindlæg fra dit eget site på andres sites.

Bliv klogere på duplicate content og lær hvordan du kan undgå det i denne hjælpe-artikel fra Google.

4. Overforbrug af keywords

Selvom keywords er vigtige i arbejdet med content marketing og SEO, skal de bruges med måde. Din vigtigste prioritering når det kommer til content marketing bør være at lave godt indhold – det betyder at brugeroplevelsen, forståelsen og værdien af indholdet ikke skal blive mindre for at kunne få så mange keywords ind i teksten som muligt.

Det gør ikke kun brugeroplevelsen dårligere, men Google bliver også bedre og bedre til at genkende spam og indhold, der ikke er brugervenligt – og det bliver du straffet for i din ranking.

Så hold igen med gentagelser og brugen af de samme keywords om og om igen, og fokuser hellere på at producere godt indhold.

Tip: Test din keyword density med fx dette tool.

5. Du udnytter ikke meta descriptions

Hvor din titel er dit førstehåndsindtryk (og også væsenligt ift. SEO), er din meta tekst din pitch, der skal få folk til at klikke sig ind på dit site. Det er der dog stadig mange virksomheder, der ikke udnytter. Se eksempel på et link med meta tekst herunder.

 

Mange begår den fejl blot at beholde den tekst, som ens CMS system automatisk producerer. I de fleste tilfælde kan det dog være markant bedre at skrive sin egen tekst. Se eksempel herunder på et link med automatisk meta tekst.

screenshot 1

Selvom meta teksten ikke direkte forbedrer din placering i søgeresultaterne, kan det forbedre din click through rate betydeligt og gøre brugeroplevelsen bedre.

 

Dette er selvfølgelig blot en udpluk af tips til forbedret SEO, og der findes utallige muligheder for at arbejde strategisk med website rankings. Vi ønsker dig held og lykke med dit videre arbejde 🙂

Del gerne dine egne erfaringer herunder

Del & udskriv side


Kommentar