Druknedøden på SoMe

De sociale medier er fyldt med organisationer, virksomheder og individer, der alle ihærdigt forsøger at nå igennem til brugerne med et budskab. For brugeren kan disse mange indtryk opfattes som støj, man må sortere i. Det betyder, at der skal ro til, hvis du og din virksomhed vil holde jer oven vande på de sociale medier. 

I denne artikel giver vi dig nogle retningslinjer for, hvordan du undgår, at din virksomhed synker i de høje bølger af støj på de sociale medier.

Der postes næsten 50 millioner tweets dagligt på Twitter – og der er næsten 400 millioner aktive brugere på Facebook. Som en konsekvens heraf, flyder de sociale medier over af støj, der slører dit budskab og den information, du forsøger at berige dine modtagere med. For at holde dig oven vande på de sociale medier, er du nødt til at sikre dig, at du og din virksomhed ikke selv bidrager til de allerede store mængder af støj.

Som marketingansvarlig er det vigtigt, at du erkender, at du rent faktisk beder dine modtagere om deres tid og opmærksomhed, hver gang du poster noget på Facebook, LinkedIn e.l. – og mængden af disse to ressourcer er ikke uendelig. Vær derfor nøje opmærksom på hvilken slags information, du deler med dine forbindelser og dit netværk: Er informationen ikke relevant, risikerer du, at dine følgere og forbindelser frasorterer dine opslag – eller i værste fald klikker “Unfollow”.

Men hvad skal du så gøre for at skille dig ud fra mængden? Læs med nedenfor, hvor vi opsætter nogle retningslinjer for, hvordan du differentierer dig på de sociale medier og undgår at drukne i støj.

Brug dine analyseresultater

Hvis du har foretaget analyser og indhentet data om dit netværk og dine forbindelser på de forskellige sociale platforme, er det nu, du skal finde disse informationer og resultater frem – de udgør nemlig en guldmine af indsigt i dine modtageres præferencer. Hvis du retter din opmærksomhed mod dette, vil du kunne lære mere om din målgruppe: Hvornår de er online, hvilke opslag de lægger mærke til, samt hvilke emner de reagerer på og finder interessant. Dette giver dig mulighed for at skræddersy dit content til din målgruppe og derved øge berigelsen, så du i sidste ende kan høste mere opmærksomhed fra din målgruppe og forbedre dit ry.

Klik her og læs om, hvordan dit brand egentlig opfattes på SoMe.

Når du først kender din målgruppes præferencer, er næste skridt at tilrettelægge det rette mix af content. Diversitet er vigtigt, så sørg for både at poste links til egne artikler, andres artikler, videoer, infographics mm. Vær heller ikke bange for at poste personlige historier – dette bidrager til dit brands personlighed (og employer branding, hvis det er et fokusområde).

Det er tid til at lægge dit ego på hylden

Det er selvsagt, at du ønsker trafik til din hjemmeside grundet muligheden for salg – men lad være med at poste for meget kommercielt indhold på de sociale medier. Denne form for aggressiv markedsføring kan risikere at skræmme din målgruppe væk.

Hvis du vil udvide dit netværk på de sociale medier, må du forsøge at opføre dig på samme måde online, som du gør, når du møder nye personer i det virkelig liv. Når du møder et potentielt nyt bekendtskab og introducerer dig selv, starter du ikke samtalen med et elevator pitch om dit brand, eller hvad du kan sælge – vedkommende vil kede sig og gå sin vej. I stedet introducerer du dig selv og stiller spørgsmål for at lære vedkommende bedre at kende, blive klogere på interesser, og om I har noget til fælles.

Hvis du sørger for at lytte til dit netværk på de sociale medier, vil de føle, at de er vigtige for dig – og lægger derfor mere mærke til dine opslag ved at like og dele dem. Sørg derfor for at takke dit netværk for at like og dele og besvar eventuelle spørgsmål ærligt. Dette vil tilføre yderligere personlighed og troværdighed til dit brand.

At lytte er ikke nok

At høre din målgruppes og dit netværks kald er noget af det vigtigste, hvis du vil undgå, at dit indhold på de sociale medier bliver opfattet som støj – men at lytte er ikke nok. En åben dialog er nødvendigt, hvis du vil skille dig ud fra mængden af de mange fisk i SoMe-havet. Tovejs-kommunikation er den eneste måde, hvorpå du kan komme under huden på dine modtagere. Find ud af, hvad der er vigtigt for dem, og hvordan du kan gøre deres liv lettere.

Du synes selv, at dit brand er det bedste på markedet – hvordan kan du overbevise andre om det samme uden at fortælle det direkte? Det er dette spørgsmål, du skal have i baghovedet i dialogen med din modtager.

Husk blikfanget

Når du ex scroller igennem dit eget Facebook- eller Instagram-feed, hvad fanger så din interesse? Lange afsnit af tekst? Et billede? Eller måske en video? De fleste vil sjældent stoppe op ved et langt opslag fyldt med tekst – og hvis de gør, vil de sjældent læse opslaget til sin ende – du risikerer derved, at din målgruppe ikke fanger dit budskab. Billeder og videoer skaber til gengæld blikfang og giver dig mulighed for at understrege dit budskab på en fængende, hurtig og original måde.

Brug gerne originale billeder og videoer – fx billeder og videomateriale, du selv har optaget, så det er tro mod dit brand – og hver så ikke bange for at være kreativ og at skille dig ud fra mængden. Husk, at de farvestrålende fisk høster mest beundring og opmærksomhed.

Den afgørende konsistens

Dit brand og dets kerneværdier er vigtige at have i baghovedet uanset content og platform. Alle kontaktpunkter til din virksomhed skal udstråle de samme værdier, og der må ikke være tvivl om afsenderen eller budskabet. Konsistens skaber pålidelighed, og pålidelighed skaber troværdighed – og troværdige brands skiller sig altid ud.

Det er dog vigtigt, at du ikke blot kopierer dit seneste Facebook-opslag direkte til LinkedIn eller omvendt. Chancen for, at nogle af dine modtagere følger dig på flere platforme, er stor, og for dem kan det være til stor irritation at læse det samme opslag flere gang i træk. Sørg for at lave få ændringer, som er tilpasset den enkelte kanal, men bevar budskabet. Du kan også overveje at lade gå nogle dage mellem du poster samme indhold/link på forskellige platforme.

Berigelse er nøglen

Hvis du formår at overholde ovenstående retningslinjer, vil du skabe berigelse og en brugeroplevelse for dit netværk, dine kunder og potentielle nye kunder, som de ikke kan sig nej til – og du og din virksomhed vil blive opfattet som hjælpsom, interesseret og engageret. Hvis du siger det, folk gerne vil høre, undgår du at blive fanget i den stærke strøm af støj på de sociale medier.

Lær mere om branding på de sociale medier her.

Har du et godt råd til at skille sig ud på de sociale medier?

Vi hører gerne dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor.

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Del & udskriv side


Kommentar