Frygter du kold kanvas? Bare rolig, du er helt sikkert ikke alene, men endnu vigtigere  – der er råd for, hvordan du undgår det. Svaret er LinkedIn, som med sine mange muligheder sikrer, at du kan bearbejde leads allerede inden første telefonsamtale.

Vi sætter her fokus på, hvordan du kan bruge LinkedIn i dit indledende salgsarbejde.

Hvorfor LinkedIn

LinkedIn giver et hav af muligheder. Fra primært at blive brugt som et online CV, ser vi i dag, at både privatpersoner og virksomheder bruger det til branding og positionering. Du har på LinkedIn mulighed for at connecte med personer, som du allerede kender, folk du lige har mødt, eller dem som du aldrig har stiftet bekendtskab med i den virkelige verden, og med 2 mio. danske brugere, er der en god chance for, at dine kunder allerede er der. Derfor er LinkedIn et godt sted at starte dialogen med potentielle kunder og vedligeholde kontakt med sit professionelle netværk.

Få styr på din LinkedIn-profil

Som sagt er LinkedIn meget mere end et online CV. I dag emmer det i høj grad af personlig branding og kan bruges som dit personlige website. Når du kontakter en person (via LinkedIn), vil vedkommende i mange tilfælde tjekke din LinkedIn-profil ud. På helt samme måde som du vil tjekke en virksomhed, brand eller produkt ud på den pågældendes website.

Derfor er det også vigtigt at have helt styr på profilen, der både skal være professionel og opdateret.

Læs også: 10 gode råd til din LinkedIn-profil.

Connect med potentielle leads

At have relevante connections og leads i dit netværk er indgangsvinklen til at kunne berige, sende beskeder og generelt at kunne dele erfaringer og viden med de pågældende personer. Når du connecter med folk – særligt dem du ikke har en personlig relation til – er det yderst vigtigt at skrive en personlig besked, idet du anmoder, i stedet for LinkedIn’s klassiske besked “Id like to add you to my professional network on LinkedIn.” Fokuser i stedet på hvorfor vedkommende skal connecte med dig, fx hvordan I og jeres fælles netværk kan berige hinanden.

Berig i stedet for at spamme

De færreste kan lide at blive spammet. Spam er udelukkende fyld i indbakken, som tager tid at rydde op i. Så husk at gøre dit forarbejde. Find ud af hvad din LinkedIn-connection interesserer sig for, hvilke arbejdsområde vedkommende er ansvarlig for, og hvilke udfordringer der kan ligge i den forbindelse. Når du har gjort forarbejdet kan du begynde berigelsen. Med berigelse tænker vi på at skabe værdi for den konkrete person. Fx ved at dele viden, artikler, undersøgelser eller lign., som kan gøre arbejdet nemmere for din connection.

Og husk at gøre alting med måde – lidt men godt. Det gør, at der sandsynligvis vil blive sat endnu større pris på dine løbende input.

Hold det kort og godt

Kommunikationen bør holdes kort og kontant. Dem, du skriver til, kender dig ikke, og begynder du først at fyre den helt lange fortælling af, står de fleste af, inden de går i gang med at læse.

Læs også: 18 do’s and don’ts på LinkedIn 

Gem den helt store salgstale til senere

Det kan være fristende at starte med et link til jeres website eller en introduktion til alle de udfordringer, jeres fantastiske produkter kan løse. Men det kommer til at virke meget ‘pushy’, hvis ikke det er en person, der i forvejen er bekendt med dig eller din virksomhed. I stedet bør du starte med at skabe tillid til dig som person gennem berigelsen, som tidligere nævnt.

Vil du vide mere om arbejdet med Social Selling?

Få inspiration og bliv klogere på arbejdet med Social Selling i disse artikler:

Oprindeligt skrevet af: Lærke Cichosz (12. april 2016)

 

Du kan også deltage på vores kursus Brug LinkedIn i salget, hvor du lærer at bruge LinkedIn og dit netværk som et tids- og kosteffektivt salgsværktøj, der kan gøre kolde emner varme og i sidste ende få nye kunder og forretning ud af det.

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar