UNIQLO er kendt for deres kreative indgangsvinkel til deres online-markedsføring. De har næsten altid en eller flere kampagner nomineret ved Cannes Lions. Kampagner, som både trækker på klassiske elementer som bannerannoncering og som udnytter nye medier som fx Pinterest. Vi ser her på et par af deres kreative kampagner.

Af Charlotte Østergaard Jørgensen

Pinterest – Dry Mesh Project

I slutningen af juni 2012 valgte UNIQLO at overtage Pinterest. De ”overtog” ganske enkelt en række af de mest populære kategorier på Pinterest og havde en hel hær af folk siddende til at ’pinne’ produkterne på én gang og i en bestemt rækkefølge, så det skabte flotte mønstre og visuelle præsentationer af deres produkter. Se hvordan i videoen herunder.

Twitter – Lucky counter

For at skabe opmærksomhed omkring åbningen af deres onlineshop i Korea, valgte UNIQLO at benytte Twitter i deres ”Lucky counter” kampagne. En kampagne hvor brugerne, ved at tweete fra online-shoppen, kunne reducere prisen – Med andre ord, et socialt rabat system. Se her hvordan.

Banner – Lucky switch

Denne kampagne er baseret på en række små bannere, som egentlig fungerer som live lotterisedler. Banneret, som egentlig var en lille widget, blev installeret på en række websites og blogs, og når folk klikkede på banneret, blev alle billeder på siden lavet om til lotterisedler. Vinderne fik en præmie, og de billeder uden præmie blev til almindelige bannere. For at øge incitamentet til at installere denne widget på sin egen blog, fik både personen der klikkede samt vedkommende, der ejede bloggen en præmie, hvis de fandt en vinderkupon.

Kampagnen fik næsten 3 mio. kliks og UNIQLO’s banner-widget blev installeret på mere end 5.000 blogs, hvilket samlet førte til en stigning af salget på ca. 120 %.

Hvad er dit bedste eksempel på en kreativ online-kampagne?

Del gerne gode, kreative og anderledes kampagner med os i kommentarfeltet herunder.

Del & udskriv side


Kommentar