Employee Advocacy er et begreb fra den digitale verden, som bliver brugt mere og mere. Begrebet dækker over en særlig SoMe strategi, som flere virksomheder har taget til sig i løbet af de senere år. Læs mere om fænomenet her, hvor vi giver dig seks steps til, hvordan du kan skabe en vellykket Employee Advocacy strategi.

Strategien er simpel: Hvordan kan virksomheder og medarbejdere styrke hinandens brands på de sociale platforme?

Hvorfor gøre brug af Employee Advocacy?

Inden vi dykker ned i, hvad Employee Advocacy er, så giver vi dig her nogle statistikker om fænomenet, så du måske bliver overtalt til at arbejde med Employee Advocacy i fremtiden. Statistikkerne kommer fra SocialMediaToday.

  • Content når ud til 561% flere brugere, når opslaget er delt gennem en ansat sammenlignet med, hvis opslaget var delt gennem den officielle virksomhedsside
  • 79% af virksomheder oplever at være mere synlige online, efter de har implementeret et formelt Employee Advocacy program
  • 65% oplever en øget mærkekendelse
  • Der opleves 8x mere engagement på content delt af en ansat sammenlignet med, hvis det var delt gennem den officielle virksomhedsside
  • Leads der kommer gennem medarbejdernes sociale profiler, konverterer 7x oftere end andre leads.

Download vores White paper om Employee Advocacy her.

Hvad er Employee Advocacy?

Helt basalt er Employee Advocacy et forsøg på at engagere medarbejderne på eks. LinkedIn, så de i højere grad kan bidrage til at sprede faglige budskaber fra deres egen profil, hvis de ønsker det. Sagt med andre ord, medarbejderne (hvis de ønsker det) bliver mere synlige og aktive.

Dette kan eks. foregå på to måder:

  • Medarbejderne kan bidrage med at dele deres egen faglige viden og indhold som de finder interessant
  • Medarbejderne kan dele content, som er produceret af virksomheden selv.

Hvorfor virker Employee Advocacy?

Der er mange årsager til, at Employee Advocacy er et effektivt værktøj til øget synlighed. Den vigtigste er nok den ændring, der er sket i forbrugernes tillid og forhold til klassisk markedsføring. Vi tager det ikke længere for gode varer, hvad virksomheder lover os gennem deres markedsføring og kommunikation. I stedet lytter og stoler vi på andre forbrugere, ens netværk og ligesindede som fx venner og familie. Derfor er de blevet en vigtig del af købsrejsen.

For at lykkes med synlighed på SoMe, er det afgørende at skabe relationer mellem afsender og modtager som sikrer den eftertragtede troværdighed.

Helt lavpraktisk sikrer Employee Advocacy også et udvidet netværk for virksomheden, når medarbejdernes private netværk lægges oveni – og derved styrkes kendskabsgraden. Uanset hvor stort et budget I har afsat til annoncer og boostet indhold på de sociale medier, vil jeres indsats ikke lønne sig uden likes, delinger og engagement. Når medarbejderne motiveres til at engagere sig på SoMe, vil dens reach øges, og I undgår at drukne i de store bølger af støj.

Hvordan lykkes man med Employee Advocacy?

1.     Start i det små

Hvis jeres medarbejdere skal figurere som ambassadører for virksomheden, er de nødt til at være motiverede af faglighed og et ønske om at blive mere synlige på SoMe. Hvis jeres budget er begrænset, så start med, at etablere et internt Employee Advocacy træningsforløb for en mindre del af organisationen. Få gjort jer de første erfaringer inden hele organisationen inddrages.

2.     Udarbejd guidelines for de sociale medier

Det er vigtigt, at al kommunikation er tro mod jeres virksomhed. Derfor bør I vejlede jeres medarbejdere i, hvordan I gerne vil fremstå på SoMe. Dette betyder ikke, at I skal forsøge at kontrollere medarbejdernes kommunikation. Sæt i stedet guidelines for høflig opførsel online. Nogle virksomheder har også helt særlige regler for, hvad deres medarbejdere må udtale sig om på de digitale medier – dette er således også vigtigt at få med her.

Husk også at sørge for, at jeres medarbejdere er udstyret med materiale, der gør dem i stand til at besvare spørgsmål og henvendelser om jeres virksomhed.

Læs også: Den komplette guide til en SoMe-policy

3.     Uddan jeres medarbejdere i brugen af SoMe

Jo bedre jeres medarbejdere kan begå sig på de sociale medier, jo større fordele kan I drage af Employee Advocacy. SoMe-uddannelse bør foregå på tværs af alle afdelinger – og ikke mindst aldersgrupper. Sørg for at jeres medarbejdere uddannes i brugen af de sociale medier løbende, så de altid er opdaterede på de nyeste digitale trends.

4.     Beløn dine ambassadører

Selvom jeres medarbejdere er internt motiverede til at dele virksomhedens budskab, bør du stadig overveje at give en lille gulerod, når det går godt. Start med at sætte et mål for den kommende indsats. Fastlæg derudfra et mål, og beløn medarbejdernes fælles indsats for at indfri dette mål.

5.     Udpeg de medarbejdere, der skal gå forrest

Virksomhedens ledelse bør være et godt forbillede for sine medarbejdere i brugen af sociale medier. Det er derfor vigtigt, at ledelsens egen tilstedeværelse på de sociale medier er stabil og lever op til virksomhedens guidelines.

Derudover bør I også udpege ansvarlige for kommunikationen af de mål og tiltag, som i har sat for jeres Employee Advocacy. Dette er især vigtigt i større virksomheder, hvor det er svært at sikre deltagelse i alle afdelinger. Udpeg derfor en Employee Advocacy ambassadør i hver afdeling eller team, som er ansvarlig for at repræsentere jeres brand på de sociale medier og for at opfordre kolleger til at gøre det samme.

6.     Mål effekten

Vigtigheden af effektmålinger kan ikke understreges nok. Hvis I vil sikre en effektiv Employee Advocacy tilgang, skal I måle og ikke mindst kommunikere resultaterne deraf. Start med at lægge en plan for hvilke parametre, I vil måle på. Sørg for at fokusere på resultater, der kan motivere jeres medarbejdere til at fortsætte det gode arbejde. Læg fx vægt på procentdelen af team-medlemmer, der deltager.

At måle effekten af jeres Employee Advocacy bidrager også med indsigt i, hvor der er plads til forbedringer, så dette kan reguleres og intensiveres i fremtiden.

Hvordan bruger I Employee Advocacy i jeres virksomhed?

Vi hører gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder

Skriv en Kommentar

 

Arbejd professionelt med LinkedIn

Gennem professionel brug af LinkedIn og content marketing kan du skabe thought leadership, trafik, leads og øget synlighed. På dette heldags-kursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning.
Læs mere her