Vigtige overvejelser for at sikre godt content

Flere og flere arbejder med content marketing, hvilket stiller stadig stigende krav til kvaliteten af indholdet, spredningen af jeres budskaber samt relationen til jeres tilhørere. Vi har samlet en række relevante overvejelser om arbejdet med content marketing, som skal sikre din organisation det stærkeste afsæt for at skille jer ud og blive set af jeres målgruppe.

Artiklen er opdateret 14. april 2020.

Gør indholdet tilgængeligt

Mange bruger oceaner af tid på at udarbejde det gode indhold – men det er ikke nok i sig selv. Indholdet skaber nemlig først reel værdi, når det bliver delt og læst af din målgruppe eller andre relevante personer.

En vigtig overvejelse er derfor, hvor indholdet skal være tilgængeligt. Det vil naturligvis være oplagt at lægge indholdet på en form for website – fx organisationens hjemmeside, en blog eller lign. Her skal folk dog selv finde indholdet vha. ex Google, hvorfor det vil give mening at udvide ‘tilgængeligheden’. Dette kan gøres på flere forskellige måder:

  • Udsendelse af nyhedsbrev til forskellige målgrupper
  • Deling fra virksomhedssider på diverse sociale medier
  • Som betalt annonce på de sociale medier
  • Deling fra personlige (LinkedIn) profiler
  • Deling i relevante grupper eller netværk (fx på sociale medier)
  • Udsendelse af beskeder direkte til relevante samarbejdspartnere (husk dog reglerne hertil).

Ovenstående muligheder kan med fordel kombineres, så I sikrer størst muligt udbytte og spredning af indholdet.

Husk på værdiskabelsen

Værdiskabelse er et vidt begreb på den måde, at det afhænger af målgruppen – og have dyb indsigt i denne. Hvad arbejder de med? Hvad interesserer de sig for? Hvad er deres udfordringer? Og hvordan kan du vha. dit indhold være med til at løse disse udfordringer?

Tip: Arbejder du ligesom mange andre med flere målgrupper, kan det være en idé at vælge en systematisk tilgang til at skabe overblik over de forskellige målgrupper. Nogen arbejder fx med personaer og andre arbejder med udgangspunkt i et skema a la dette:

Social media strategi - målgruppen

Lav anvendeligt indhold

Med anvendelighed menes, at content marketing indsatsen gerne skal være brugbar og praktisk anvendelig for jeres læsere. Jo nemmere læseren har ved at implementere jeres idéer og viden i sin hverdag, jo større værdi kan I skabe for den enkelte. Og det er i sidste ende det, der vil gøre, at læseren tænker på jer, når vedkommende skal købe et produkt eller en ydelse, som I tilbyder.

Overvej positioneringen

Positionering er ligeledes en vigtig overvejelse ift. jeres content produktion. Vil I fx positionere jer som thought leaders inden for forsikring og pension, skal I ikke skrive en masse omkring fodboldstjerner eller modetøj – med mindre I kan finde en relevant og oplagt vinkel herpå.

Man må gerne variere sit indhold, så det ikke bliver for specialiseret eller nørdet, men hav gerne en overvægt af indhold omhandlende de områder, som I vil sikre stærk positionering indenfor.

Vær troværdig

Troværdighed kan være mange ting og handler til dels om din relation til den enkelte læser. Er du kendt for at lave godt, brugbart indhold, er det nemmere at bibeholde en høj troværdighed.

En anden måde at sikre høj troværdighed på er ved at basere jeres indhold på undersøgelser, relevante tal, facts og lign. Samtidig vægter det højt, at I læner jer op af andre troværdige kilder.

Gør det nemt at dele

Alting bliver mere troværdigt, når det kommer fra en tredjepart. Derfor giver det også mening at gøre indhold delevenligt. De fleste vil tænke, at en artikel, som er delt af én i sit netværk, er mere troværdig end en artikel, hvor virksomheden er afsender – hvis man altså ikke allerede har tillid til kilden som afsender.

Delevenlighed kan indarbejdes på flere måder og som nævnt først i artiklen, er et godt sted at starte at dele indholdet fra egne kanaler og profiler – så andre kan dele indholdet derfra. På ens website kan man implementere deleknapper til diverse sociale medier, hvilket gør det nemt at dele for læseren. Alt efter jeres website findes der forskellige plugins, der kan installeres. 

Hvad gør du for at lave godt indhold?

Del gerne dine overvejelser med os i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

 

Arbejd professionelt med LinkedIn

Mange virksomheder undlader at udnytte potentialet på LinkedIn af forskellige grunde. Men en professionel tilstedeværelse skaber muligheder for branding, awareness, thought leadership og meget mere. På kurset ‘Virksomheden på LinkedIn’ kan du blive klogere.
Læs mere her