De fleste af os har et ønske om at ligge nr. 1 i søgeresultatet på Google – Og det er her søgemaskineoptimering (SEO) kommer ind i billedet. Men hvor meget værdi er der egentlig i at ligge øverst i Google? Annoncenetværket Chitika har undersøgt hvad det betyder ift. trafik at ligge øverst eller på side 1, 2, 3 osv.
Der laves løbende studier i værdien af at ligge nr. 1 på Google, og det seneste af slagsen er kommet frem til følgende fordeling af placering 1-5 på første resultatside i Google:
- 32,5 %
- 17,6 %
- 11,4 %
- 8,1 %
- 6,1 %
Andre studier fra efteråret 2012 hævder dog at nr. 1 får hele 53 % af trafikken. Én ting er dog sikkert, det kan godt betale sig at gøre en indsats for at ligge øverst i søgeresultaterne.
Andel af trafik ift. placering i Google
Andel af trafik ift. placering på side 1, 2, 3 osv.
Læs mere om undersøgelsen og metoden hos Chitika her.