Whitepaper: Få succes på de sociale medier

Mediebureauet Havas Media er klar med deres seneste whitepaper ”How to Find Social Media Succes”. Rapporten hjælper annoncørerne med at implementere de sociale medier i deres eksisterende medie-mix og sikre at de sociale medier bruges til at skabe værdi for modtageren.

Nedenfor har vi listet nogle af rapportens konklusioner.

Måling – Less is more

Vejen til succes på de sociale medier går via evnen til at monitorere. Diverse værktøjer giver annoncørerne mulighed for meget detaljeret at kortlægge brugernes adfærd og måle på et utal af parametre. Selvom muligheden foreligger for at hente alle disse oplysninger, er nøglen til effektiv måling dog evnen til at vælge til og ikke mindst fra. Inden en aktivitet påbegyndes bør annoncøren derfor gøre sig bevidst om målet med kampagnen. Er målet f.eks. opmærksomhed bør der fokuseres på kvantitet, og målepunktet kan være fans, besøgende på siden eller antal brugerinteraktioner.

Ny på de sociale medier

Hvad stiller man op med f.eks. en Facebook side, når den er sat i søen, og de første fans har meldt sig? Fans er jo ikke noget værd i sig selv, hvis ikke de engagerer sig i eller taler om brandet. Virksomheder bør, derfor allerede inden de starter ud på de sociale medier bruge monitorering til at planlægge, hvordan de vil engagere brugerne, og beslutte hvilket indhold de vil tilbyde for at skabe en oplevelse og tilføje værdi. Det er vigtigt, at holde sig for øje at det ikke er brandet, men brugerne som er i fokus på de sociale medier, og at det er disse som i mange tilfælde styrer, hvordan et site vil udvikle sig.

Måling i forhold til andre medier

En af de store udfordringer forbundet med tilstedeværelsen på de sociale medier er, hvordan man sammenligner marketingaktiviteterne på disse platforme med andre dele af en større kampagne. Hvilken værdi kan der f.eks. tillægges 5.000 brugere som interagerer med brandet på et socialt netværk, i forhold til 5.000 som ser en TV-reklame. Det handler om, at kunne måle de enkelte tiltag hver for sig. Det giver annoncøren mulighed for, at kortlægge hvilke medier der bidrager med hvad i det samlede medie-mix, og hvordan de influerer og supplerer hinanden.

Propagation planning-plan

En ny måde at måle effekten af de sociale medier på er ”word of mouth” eller ”peer-to-peer” anbefalinger. Det handler om, at monitorere den effekt det har, når brugere taler om ens brand på de sociale medier, hvilket gør det muligt at forstå, hvordan et budskab spredes gennem de enkelte brugeres kontakter. Dette er en ny måde at måle effekten af de sociale medier og kaldes propagation planning-plan. Det er altså ikke et alene et spørgsmål om, hvor mange brugere virksomheden når ud til, men i stedet hvor mange brugere disse brugere når ud til.

 

Vi hører meget gerne fra dig nedenfor, hvis du har kommentarer til rapporten eller andre gode fif.

Skriv en Kommentar