Selvom en subject-line kan virke som en lille del af din besked, er det et af de første indtryk du giver dine e-mailmodtagere. Se det som en billet til at differentiere dig selv i en overfyldt indbakke. Vi giver 17 tips til dine fremtidige subject-lines.

Subject-linen skal fange dine læseres opmærksomhed og få dem til at åbne din e-mail. Det er det første dine modtagere ser, inden de skal tage beslutningen om, hvorvidt de skal åbne, ignorere eller i værste tilfælde slette din e-mail. Vil du have, at dine e-mails bliver åbnet og læst, skal du have subject-lines, der fanger.

Så hvordan sørger du for, at dine e-mails får en chance i dine modtageres indbakke? Lad os starte med nogle gode nyheder – ifølge en rapport fra HubSpot Research, ønsker 46% af forbrugerne stadig at se e-mails fra virksomheder, de har tillid til. E-mail marketing er altså ikke dødt, og du har stadig en chance for at nå din målgruppe.

Find tips til at udforme og ”spice” dine subject-lines op her. Se punkterne som “tommelfinger-regler” og tilpas dem til din virksomhed.

1. Hold det kort og simpelt

Hvis din subject-line er for lang, vil den blive ”skåret af”, og budskabet vil gå tabt. Dette gør sig især gældende på mobile enheder, og da op til 77% af e-mails bliver åbnet på mobilen, anbefaler vi at bruge subject-lines med mindre end 50 tegn.

Hvis du kæmper med at holde dine subject-lines korte, bør du tænke over, hvilke ord der betyder mindre, og hvor du kan fjerne overflødige detaljer. Det ser fx bedre ud, hvis du sender en ordrebekræftelse med ordene: “Din ordre behandles” fremfor “Ordre nr. 9435893458358 bliver behandlet”.

2. Undgå ”no-reply” afsender

Med den mængde spam-mails man får i dag, haster folk ikke med at åben mails fra en afsender, de ikke kender. Derfor bør du ikke have en mail som hedder noget i nærheden af noreply@virksomhed.com. Det ser ikke blot upersonligt ud, men det gør også, at mailen måske ikke blive åbnet. Send derfor dine mails med en genkendelig afsender – det kan være virksomheden eller en bestemt person fra virksomheden.

3. Personalisér

Der er flere mail-systemer, som understøtter personlighedsværktøjer. Personlighedsværktøjer hjælper dig med at gøre dine mails mere personlige, ved at skrive ”Hej Stine” fremfor ”Hej” eller ”Hej læser”. En undersøgelse viser, at en subject-line, der indeholder modtagerens fornavn, har en bedre click-thorugh-rate end dem, der ikke har.

Lidt personalisering her og der viser, at du kender mere til dine modtagere, end bare deres mail. Men pas på med at personalisere for meget – det kan også gå hen og blive lidt ”creepy”.

4. Segmentér din Liste

Mens e-mails kan være relevante og nyttige for nogle, vil være det modsatte for andre. Tilpas læsernes oplevelse med hjælp fra de oplysninger de har afgivet, såsom industri, personlige præferencer og handlinger såsom tilmeldinger og adfærd.

Din segmentering afhænger af virksomhed og mål, men med det sagt, så er det er aldrig en dårlig ide med segmentering på enten mails eller subject-lines. På den måde forbliver du en relevant og berigende kilde i modtagerens indbakke. Undersøgelser viser, at 75% er mere tilbøjelige til at klikke på segmenterede mails, fremfor ikke-segmentere mails.

5. Giv ikke falske forhåbninger

Din subject-line er en teaser og et løfte om, hvad dine læsere kan forvente sig at finde i mailen. Der er ingen, der gider føle sig snydt, så hold derfor dit løfte – det er et kæmpe ”no-go” at forsøge at få læserne til at åbne gennem falske forhåbninger. Dine læsere finder lynhurtigt ud af, at de ikke kan stole på dig, og konsekvensen kan være, at de ikke åbner dine mails fremadrettet.

6. Fortæl dem, hvad der gemmer sig indeni

Og når nu vi taler om løfter.. Fortæl dem, hvad der er af godter i mailen. Hvis indholdet er interessant og vinklet rigtigt, så skal de nok åbne. Hvis din besøgende har downloadet et kapitel af en bog eller din mail indeholder tips, er det en god idé at bruge en subjectline som “Din nye e-bog venter her” Eller “10 tips til at lave en subject-line”. Vær konkret.

7. Timing

Hvis du sender på det rigtige tidspunkt, med den rigtige subject-line, kan det have en stor effekt på click through rate. Afhængig af branche, målgruppe og indhold er der forskel på optimale tidspunkter. Derfor er det en god ide at teste løbende, for at finde ud af, hvilken type subject-line dine læserne foretrækker samt hvad tid de åbner mest. Undersøgelser viser, at mails sendt om tirsdagen opnår højeste åbningsrater, og mails sendt kl. 11 opnår de højeste CTR.

Tip: splittest på 2 subject-lines for at blive endnu klogere, hurtigt.

8. Brug et kortfattet sprog

Husk på, at dine læsere scanner deres indbakke hurtigt – så jo mere klar og præcis din subject-line er, jo bedre. Hvis du vælger at bruge et komplekst sprog, skal det være til en bestemt målgruppe, som fx en særlig faggruppe, som forstår ”lingoet”.

Når du skal udforme en kort subject-line, så tænk på, hvordan din mail vil gavne modtagerne. Dette udbytte vil du gerne gøre klart i din subject-line.

Del 2 med de resterende 9 tips udgives i næste uge.

Har du flere tips til gode subject-lines?

Så hører vi gerne fra dig i kommentarsporet.

4 Svar
  1. Sandra Christensen

    Hej Peter,

    Tak for din kommentar.
    Du har helt sikkert ret i, at specialtegn, og især når der er mange af dem, kan opfattes som spam.
    De bedste hilsner,
    Sandra/Digital Works

  2. Liselotte

    Super gode tips! Jeg har straks taget flere af dem til mig.

    Og så lige det med troværdigheden. I lover mig 17 tips, giver mig 8 i del 1 og lover de resterende 7 i del 2. Tsk-tsk-tsk; hvor er så de to sidste? ;o)

  3. Sandra Christensen

    Hej Liselotte,

    Tak for din kommentar.
    Vi er glade for at du kunne bruge vores tips, og håber også, at tilliden ikke har taget så meget skade, at du ikke vil læse de de resterende 9 tips – og ikke 7, som selvfølgelig nu er rettet 😉
    Tak for dit skarpe øje, og god dag.

    De bedste hilsner,
    Sandra/Digital Works

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld