4 trin til generering af flere leads på LinkedIn

Med den rette tilgang kan du gøre dine connections til leads samt positionere dig stærkt i dine connections bevidsthed. Vi giver dig her 4 trin til at omdanne dine LinkedIn connections til kvalificerede leads.

1. Opbyg dit netværk strategisk

Den klassiske strategi, når man starter med at bruge LinkedIn, er, at connecte med så mange som muligt, fokuseret på kvantitet frem for kvalitet.

Denne tilgang tager dig dog ikke langt i bestræbelsen på nye leads. I stedet for at sende invitationer ud til alle og enhver, kan det betale sig at søge efter connections på baggrund af nøgleord, der er relevante for dit fagområde. Kig profilerne igennem og udvælg dem, der ser mest interessante ud.

Når du laver din søgning, er det en god idé at sortere efter personer i andet led. På den måde har du altid en fælles connection til de personer, du finder, hvilket er en god indgangsvinkel.

Husk at det først og fremmest handler om at etablere en relation, så connect kun med folk, som du har et formål med og med hvem du vil engagere dig – ellers er det spildt arbejde.

2. Ret fokus mod dem – ikke dig selv

I bestræbelsen på at skabe gode arbejdsrelationer, er det en rigtig dårlig idé at starte dialogen med en salgstale. Så det kan du lige så godt glemme. Folk connecter som udgangspunkt ikke med dig på LinkedIn, fordi de vil købe noget af dig. Folk connecter derimod med dig med en forhåbning om, at relationen vil være til fordel for dem – ikke den anden vej rundt.

Relationen kan potentielt føre et salg med sig, men det kræver, at du først overbeviser din nye connection om dit værd. Derfor kommer du langt ved at fokusere på dem og deres behov, frem for at fokusere på dig selv. Tag dig god tid til at undersøge deres virksomhed og komplimenter deres resultater – et kompliment er en yderst effektiv måde at starte en dialog og opbygge en relation.

3. Placer dig øverst i folks bevidsthed

Det er ikke alle de folk, du connecter med, der går og har brug for dit produkt eller din service lige her og nu, men hvis du har formået at opbygge dit netværk med relevante personer, kommer der højst sandsynligt et tidspunkt, hvor de pludselig står og mangler én som dig. Derfor handler det igen om at skabe relationer, så du eller den virksomhed, du repræsenterer, er’ top of mind’ hos dine connections/leads.

Dette skal være med til at sikre, at når behovet opstår, så er det dig dine connections kontakter i stedet for konkurrenten. Der findes forskellige måder, hvorpå du kan gøre opmærksom på dig selv på LinkedIn:

Send regelmæssig berigelse

Velplanlagte og målrettede beskeder kan tage dig langt i opbyggelsen af relationer på LinkedIn og holde dig top of mind hos dine connections. Men det hjælper ikke bare at spamme dine connections med ligegyldige beskeder – tværtimod. Fokusér på berigende indhold som interessante artikler, undersøgelser eller nyheder inden for jeres fælles omdrejningspunkt. På den måde gør du dig selv betydningsfuld og viser interesse – fordi jeres relation betyder noget.

Lav opdateringer

Med løbende opdateringer skaber du et billede af dig selv og din virksomhed, som eksperter på jeres felt, ligesom at det sikrer, at I regelmæssigt dukker op i dine connections news feed. Du kan med fordel planlægge opdateringer, når du falder over relevant indhold med et værktøj som Buffer.

Hvilken type indhold skal du så poste? Det er en god idé at blande dit eget indhold med andres indhold, for at vise at du er velbevandret inden for dit felt.

Brug LinkedIn Pulse

Hvis du vil positionere dig som ekspert på dit område, så kan du gøre brug af LinkedIn Pulse, hvor du har mulighed for at lave blogposts. Udgivelser her igennem har den fordel, at de kommer op som notifikationer hos dit LinkedIn netværk. Derfor får blogposts ofte mange views, kommentarer og delinger sammenlignet med almindelige opdateringer. Derudover giver blogposts dine connections en fornemmelse for dine faglige evner. Læs mere om LinkedIn blogposts i artiklen her.

Folk foretrækker at lave forretning med folk, de kender og har tillid til, så jo bedre de kender dig, jo større er chancen for at din LinkedIn relation fører til et salg.

4. Go for it

Det kan ikke understreges nok, at effektiv networking på LinkedIn handler om at opbygge relationer. Det handler om at fremlægge og påvise din professionalitet, så du fremstår troværdig og som ekspert på dit område. Når du har fulgt ovenstående råd, og er godt i gang med en dialog samt har fået opbygget en relation, må du øjne din chance for at trække fokus mod, hvad du kan tilbyde.

Hvis du har lavet et ordentligt forarbejde, vil de ikke føle sig truffet eller stødt af dit tilbud om hjælp. Hold dog fokus på at skabe værdi for dem, ikke på hvor god dig og din virksomhed er.

Værdifulde relationer på LinkedIn skabes ikke fra den ene dag til den anden, men hvis du væbner dig med tålmodighed og engagement, bliver ventetiden det hele værd og vil skabe et brugbart udbytte både personligt, professionelt og økonomisk.

Har du nogle gode tips til generering af leads på LinkedIn?

Del dem meget gerne i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet på baggrund heraf.

Skriv en Kommentar

 

Brug LinkedIn i salget

Brugt rigtigt, kan LinkedIn være en værdifuld kilde til nye kunder, genetablering af kontakten til tidligere kunder samt til skarp bearbejdning af leads.
Læs mere om vores LinkedIn-kursus