De 5 største Content Marketing myter

Marketingfolk nævner ofte Content Marketing og dét at skabe nok og relevant indhold som en af de største udfordringer i marketingarbejdet. Content Marketing kan også være en tidskrævende disciplin, men er til gengæld bevist effektiv og udbytterig.

Der findes dog stadig en del myter omkring Content Marketing. I artiklen her, sætter vi myter op imod fakta, og gennemgår de fem største myter.    

Myte 1: Det er for svært! Og vi har ikke noget interessant at sige…

Content Marketing er ikke nemt, men hvis du er ekspert inden for et område, så har du også noget interessant at sige. Hvis ikke, ville din virksomhed højest sandsynligt ikke eksistere 😉

Alle har information at dele såsom indsigt, how to’s, guides, perspektiver på udviklingen i din branche, teknisk viden etc. Tænk over, hvad du normalt taler med dine kunder om, eller hvad potentielle kunder ofte spørger ind til. Her kan du nemt blive inspireret til nye emner til din Content Marketing strategi, som både kan demonstrere din viden, berige modtageren og øge forståelsen for dit brand og din mission.

Myte 2: Det er ikke relevant i min branche

Nøglen til at få Content Marketing til at fungere i enhver branche, ligger dels i, at kunne besvare følgende spørgsmål:

1. Hvad interesserer din målgruppe sig for? Hvis du laver en smule research, vil du måske finde ud af, at det ikke nødvendigvis er de samme ting, som forekommer vigtige internt i virksomheden. Find ud af hvad dine kunders udfordringer er, og hvordan du kan hjælpe dem.

2. Hvad er din målgruppes niveau af viden? Dette kan hjælpe dig med at producere content, der er relevant og fortæller dem noget nyt, men samtidig ikke er for svært, for teknisk eller ukendt.

3. Hvor og hvordan indsamler din målgruppe viden? Skræddersy dit content til disse præferencer.

Stort set alle B2B beslutningstagere laver research og undersøger markedet, før de tager nogle beslutninger. Du er derfor nødt til at møde dem, hvor de er, og møde dem på deres præmisser.

Myte 3: Vi giver vores viden og kompetencer gratis væk

Husk nu, at hvis andre kunne tilbyde det samme som dig, så ville de være dine konkurrenter – ikke dine kunder!

Mange virksomheder der tilbyder en form for service frygter, at de via Content Marketing kommer til at “afsløre” for meget eller give for meget information væk gratis og derved miste potentielle kunder. Her er det dog vigtigt at huske på, at dem der måske vil undlade at betale for din service og “gøre det selv”, typisk ikke vil være nogle, der har et budget, ikke har kvalitet som første prioritet eller ikke er klar til at hyre en ekstern konsulent – og de vil derfor ikke være en potentiel kunde for dig alligevel. Det kan dig sagtens være, at de bliver det på et tidspunkt, og så har du gode muligheder for, at være top of mind på det tidspunkt.

Dem der rent faktisk er dine potentielle kunder, vil som sagt næsten altid researche inden en beslutning bliver truffet, og de vil gerne vide hvad du kan tilbyde, og hvad du tænker om et givent emne eller udfordring, inden de tager en beslutning om at betale for din ekspertise.

Myte 4: Salgstaler kan kvalificeres som Content Marketing

Nej, godt content handler ikke udelukkende om dine produkter eller services. Langt fra.

Godt content informerer og interesserer din målgruppe. Dit content kan godt handle om, hvorfor din målgruppe, har brug for den slags produkter, du tilbyder, eller hvilke fordele der findes. Dette kan du sagtens gøre uden at nævne dit eget produkt hele tiden, eller i hvert fald holde det på et minimum.

Målet med Content Marketing er for mange at skabe opmærksomhed, demonstrere dine kompetencer, opbygge relationer og eventuelt udvikle et thought leadership position. På den måde vil folk komme til dig når behovet er der, og så er det du kan komme med din salgstale. Tænk derfor over hvilket indtryk du gerne vil have at dine potentielle kunder har af jeres virksomhed – jeres positionering. Det kan Content Marketing være med til at skabe.

Myte 5: Content Marketing koster ikke noget

Din Content Marketing strategi vil aldrig blive succesfuld, medmindre du investerer i den – det sker ikke af sig selv. For det første skal der investeres i at producere kvalitetsindhold, og for det andet skal der investeres i den strategiske distribution af dette indhold.

Sagt på en anden måde, så får du, hvad du betaler for. Hvis du ikke investerer i din Content Marketing strategi, skal du ikke forvente at se markante resultater. Ifølge KissMetrics, genererer B2B virksomheder, der arbejder strategisk med Content Marketing i gennemsnit 67 % flere leads end virksomheder, der ikke gør.

Dette betyder dog ikke, at du blot bør smide flere penge efter Content Marketing, og at du derefter automatisk vil se succesfulde resultater. Det er selvfølgelig vigtigt, at du har en gennemarbejdet strategi, inden du beslutter dig for din investeringsramme.

 

Skriv en Kommentar