New York Times udgav for nylig rapporten The Psychology of Sharing, der undersøger, hvad der får folk til at dele content online og på de sociale medier. I artiklen her gennemgår vi de vigtigste pointer fra rapporten.

Hvorfor deler folk content? Det kan der, ifølge New York Times, være 5 grunde til. Læs med og bliv klogere på, hvad du skal fokusere på i udarbejdelsen af det perfekte indhold.

1. Ønske om berigelse eller underholdning

En grund til at folk deler indhold kan være, at de ønsker at hjælpe deres netværk ved at videregive indhold, som de mener, kan være nyttig viden for dem. En anden væsentlig grund til deling er underholdning – man ønsker simpelthen at få folk til at more sig over det delte indhold. Hele 94 % af undersøgelsens respondenter svarer, at de grundigt overvejer, om det indhold de deler, kan være nyttigt for de personer, der læser det.

2. Viser hvem man er

Du fremsætter et billede af dig selv gennem udvælgelsen af, hvilket indhold du deler, som kan bære præg af din politiske holdning, din personlige smag, dine interesser osv. Derfor svarer 7 ud af 10 af de adspurgte i undersøgelsen også, at det indhold de deler er specifikt udvalgt for at styrke eller definere deres identitet.

3. Styrkelse af eksisterende relationer

Når man har nogle fælles interesser med personer i sit netværk, er man mere tilbøjelig til at dele indhold relateret til denne interesse med disse personer, hvilket kan ses som en måde at opretholde eller starte en kontakt samt styrke relationen. 78 % af undersøgelsens adspurgte deler indhold, fordi det giver dem en anledning til at holde kontakten til personer, som de ellers ikke er i kontakt med.

4. En følelse af selvrealisering

Deling af content er en måde at føle sig nyttig eller værdifuld på, idet andre kan drage nytte af den viden, man besidder. Ved deling af indhold søger mange en tilfredsstillelse i bestræbelsen på positiv respons, hvorigennem man kan føle sig værdifuld i sit netværk.

5. Spredning af budskab

En helt grundlæggende årsag til at folk deler content er at sprede et budskab. Eksempelvis kan man have interesse i at dele en artikel om et vigtigt valg, en personlig anbefaling eller en holdning til en konkret sag. Altså hvis man har nogle særlige interesser eller sager, som man gerne vil slå et slag for til sit netværk. 84 % af de adspurgte svarer, at de deler indhold netop af denne årsag.

Hvad kan det bruges til?

Ved at have et indblik i hvad der får folk til at dele indhold, kan man skabe nogle personaer, som man kan arbejde ud fra i mere eller mindre omfattende grad. I udformningen af disse personaer kan man tage udgangspunkt i demografi, brugssituation, livsstil, indkomst og interesser. Personaer bliver brugbare, fordi de kan dække over forskellige kundetyper, der deler content online.

Ifølge undersøgelsen fra New York Times falder de fleste mennesker, der deler indhold online, ofte ind under en eller flere kategorier. Eksempelvis er der dem, der ønsker at blive anset som gode og pålidelige forbindelser, som primært deler indhold over mail. Der er er også dem, der foretrækker at dele ting, der fremstiller dem som intelligente og værdifulde. Derfor er det væsentligt at fastligge, hvilken kategori der stemmer bedst overens med din virksomheds publikum i bestræbelsen på at give dem det indhold, de ønsker.

Det er en fordel løbende at holde øje med, hvilket indhold der deles hyppigst og herudfra opspore, hvad disse opslag har til fælles for at kunne efterstræbe dette i skabelsen af fremtidigt indhold.

Afsluttende giver New York Times 7 tips, der kan benyttes i bestræbelsen på at få dit indhold delt:

  • Deling handler om at skabe relationer forbrugerne imellem – ikke til dig som virksomhed. Hvis en forbruger har interesse i at skabe kontakt til en virksomhed, sender de en mail eller skriver en kommentar. Hvis de derimod ønsker at bruge din virksomhed som en måde at skabe forbindelse til andre mennesker, så deler de dit content.
  • Deling kræver tillid. Folk deler derved kun dit indhold, hvis de har fuld tillid til dig. Selvom det muligvis giver sig selv, er det en meget vigtig faktor. Hvis du ikke opfattes som troværdig, er der ingen, der har lyst til at dele dit indhold.
  • Jo mere simpelt indholdet udformes, jo bedre. Hvis du gerne vil have, at dit indhold deles, er det en god idé ikke at lave indholdet for bredt og for svært at forstå. Fokuser i stedet på en enkelt eller to vigtige pointer.
  • Brug humor. Her er det dog væsentligt at træde varsomt, og det handler i høj grad om situationsfornemmelse. Normalt skader det ikke at vise personlighed og humor, hvis du vil have folk til at dele dit indhold, bare pas på det ikke bliver for uprofessionelt eller træder nogle over tæerne.
  • Vis aktualitet. Folk er altid mere villige til at dele relevant og aktuelt indhold.
  • Kommenter på folks delinger af dit content. Ved at anerkende de personer, der deler dit indhold, skaber du engagement og gejst. Anerkendelsen kan helt enkelt have form af et like eller et “tak” i kommentarfeltet.
  • E-mail er væsentligt. Det er vigtigt et e-mail ikke glemmes i lyset af de sociale medier, da indhold i høj grad deles her. Derfor er det en god idé at gøre det lige så enkelt for folk at dele dit indhold i en e-mail, som det er på de sociale medier.  

Har du nogle gode tips til at få folk til at dele dit indhold?

Del gerne dine erfaringer og gode ideer herunder.

Skriv en Kommentar