Hvad skal vi holde øje med i 2018? Der er mange tendenser, der kommer til at fylde på de sociale medier i det nye år. Vi giver dig et bud på 5 trends, som du skal tage højde for i din SoMe strategi.

Vi kommer til at se meget mere til nye digital trends som Virtual Reality (VR), Argumented reality (AR) og chatboot, men du må ikke overse discipliner som content marketing og employee advocacy, da de fortsat vil præge de sociale medier i det nye år. I denne artikel kommer vi med et bud på de 5 vigtigste SoMe trends, som du skal tage alvorligt i det nye år – både hvis du sidder i en større eller mindre organisation.

1. Video er fortsat et hit

I løbet af 2017 steg mængden af video på de sociale medier – og med god grund. Undersøgelser viser, at brugere husker 95% af det indhold, der er i en video, hvor tallet kun er 10%, hvis der er tale om en kombination af tekst og billede. Hvis du stadig ikke har en plan for, hvordan du anvender video i din virksomhed, så er det måske værd at få styr på i det nye år. Læs med her, hvor vi giver dig 7 tips til, hvordan du kan producere video på budget.

Er du allerede i gang med video, men ønsker at tage skridtet videre, så lad live-video være en del af indsatsen på de sociale medier. Her er tre idéer til, hvordan du kan implementere live-video i din strategi.

Det skønnes, at videoer i 2019 vil tegne sig for 80% af al forbrugernes internettrafik. Det er ved at være tid til at tage video alvorligt!

2. Flere penge på sociale medier

Det er blevet sværere at komme igennem på de sociale medier. Tiden for fri organisk rækkevidde er forbi og det er i dag gået op for de fleste, at der skal postes penge i, hvis du vil have det bedste udbytte af de sociale medier. Da antallet af annoncører på de sociale medier stiger, vil omkostningerne også automatisk stige for annoncerne. En undersøgelse fra USA viser, at den gennemsnitlige CPM på Facebook er steget med 171%, og den gennemsnitlige CPC er steget med 136% siden sidste år.

På trods af de stigende priser, så er de sociale medier stadig en ekstremt omkostningseffektiv måde at nå din målgruppe på ift. mange andre medier og hvis du ikke planlægger at øge dit budget til de sociale medier i 2018, så er du måske allerede bagud ift. konkurrenterne.

3. Employee advocacy: Værdien af medarbejderne

I takt med at det bliver sværere og sværere at nå igennem med budskaberne, så bliver medarbejdernes rolle også større. Det er derfor med god grund, at employee advocacy har været det helt store buzzword de seneste år. Aktive medarbejdere er guld værd for din virksomhed og ved at aktivere medarbejderne kan du forstærke rækkevidden af din virksomheds opslag – og ikke mindst nå ud til personer som du ellers ikke ville kunne ramme.

Har employee advocacy ikke været en del af tankerne i 2017, så bør du tænke det ind i 2018. Få 9 gode råd til, hvordan du kommer i gang med employee advocacy

4. Content marketing bliver endnu vigtigere

Content marketing er ikke en trend, men efterhånden en fast del af arbejdet hos mange virksomheder. Dette stiller større krav til arbejdet med content-marketing og ikke mindst kvaliteten af det content, der produceres.

Mange forsøger udelukkende at jage købs-øjeblikke, men content marketing handler om at udvikle relationer med kunderne. Ved at forstå hele brugerrejsen og skabe indhold til hver fase, kan du lede din målgruppe gennem købsprocessen, så de i sidste ende vælger jeres produkter. Skal du have succes med content marketing i 2018 kræver det derfor kvalitet, struktur og planlægning. I denne artikel guider vi dig til, hvordan du udarbejder og definerer en effektiv content marketing-strategi.

Husk, at content marketing kan tage mange former – fra blogindlæg og e-bøger til videoer og podcast.

5. Influencer marketing

At benytte sig af influencers på de sociale medier er en effektiv måde, hvorpå du kan sprede din virksomheds budskab og øge kendskabet til dit brand.

Undersøgelser viser, at anbefalinger fra personer, vi har tillid til, er den stærkeste drivkraft i forbrugerens købsproces. Det kommer derfor ikke som en overraskelse, at influencers på sociale medier også vil have en stor betydning i 2018 – og måske du skulle overveje om dette er noget for din virksomhed? Læs med her, hvor vi guider dig til succesfuld brug af influencer marketing.

Hvilke trends, tror du, kommer til at dominere de sociale medier i 2018?

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her