At udgive artikler på LinkedIn er den perfekte mulighed for at styrke dit brand og din profil – men at skrive en artikel, der skal udgives blandt professionelle, kan for mange både virke intimiderende og vække præstationsangst. Vi guider dig i denne artikel til, hvordan du skriver en vellykket LinkedIn-artikel, som selv en journalist vil lade sig imponere af.

Tilbage i 2012 lancerede LinkedIn en platform, der gør det muligt for LinkedIn’s brugere at skrive og udgive artikler og derved dele unik og professionel viden og indsigter med hele LinkedIn’s brugerskare. LinkedIn-artikler kan være en effektiv måde, hvorpå du kan nå din målgruppe og derved generere nye leads og øge dit salg. Det kræver dog, at du ved, hvordan man knækker koden og skriver en vellykket artikel, der vækker og holder interessen hos din modtager. Følg denne step-by-step guide til, hvordan du skriver en berigende LinkedIn-artikel – også selvom ord, grammatik og sætningsopbygning ikke er blandt dine spidskompetencer.

Step 1: Skab berigelse med et overordnet budskab

Det første, du skal overveje, inden du begynder at skrive, er, hvorfor du vil udgive artikler på LinkedIn. Vil du dele din professionelle ekspertise? Udvide dit netværk? Eller styrke din virksomheds employer brand? Det er vigtigt at identificere et ”hvorfor”. Når du har det på plads, kan du fokusere på, hvem du gerne vil ramme med dine artikler? Består din målgruppe af kollegaer, potentielle nye talenter, du gerne vil tiltrække, eller andre professionelle i din branche? For at ramme din målgruppe er det vigtigt at gøre dig bemærket blandt denne. Derfor er det afgørende, at dit budskab er klart. Hold den røde tråd igennem alle dine artikler og opnå anerkendelse for lige netop dit ekspertiseområde. Dog er det vigtigt, at dine artikler altid bidrager med berigelse til din målgruppe. Læs mere om berigelse på LinkedIn her.

Step 2: Start din skriveproces

De fleste forfattere er enige om, at det sværeste i udarbejdelsen af en publiceret artikel er at skrive første udkast. Vores råd er simpelt: Bare skriv løs. Vi ville ønske, der var en smutvej til første udkast af din LinkedIn-artikel – men det er der ikke. Sæt en time eller to af, hvor du kan skrive uden at blive forstyrret. Hvis du bliver ramt af den berygtede skriveblokade undervejs, kan du følge disse tips for at få bugt med den:

  • Brug LinkedIn’s artikeldatabase og find inspiration til din egen artikel der
  • Lav en brainstorm over det valgte emne og tag så ja-hatten på
  • Lad være med at bekymre dig om ordvalg, sætningsopbygning eller artiklens samlede struktur i første omgang
  • Lad det ligge: Hvis skriveblokaden er svær at bryde, så læg artiklen fra dig og vend tilbage senere.

Når dit første udkast af artiklen er færdig, gennemgår du den igen – og igen. Når du selv er tilfreds, er det en god idé at bede om ærlig og konstruktiv feedback hos en kollega el. lign. Hvad gav mening, hvad gjorde ikke, og hvilke forslag til forbedringer har vedkommende?

Step 3: Vælg overskrift og billede med omtanke

Spørger du en journalist eller en anden garvet artikelforfatter om, hvad han gør for at ramme et bredt publikum, vil svaret formentlig overraske dig. Mange bruger nemlig mere tid på at redigere og tilpasse artiklens overskrift og billede end på selve skrivearbejdet. En artikels billede og overskrift har til opgave at skabe blikfang og opmærksomhed og er derfor afgørende i målet om at ramme målgruppen. Din overskrift skal give dit publikum en grund til at klikke. Husk, at dine læsere har en lille koncentrationsevne på Internettet, så sørg for at gøre den kort og let læselig.

Når din overskrift er på plads, er det tid til at finde et passende og sigende billede, der knytter sig til artiklens overordnede budskab og overskrift. LinkedIn tillader dig at indsætte billeder og grafik løbende i din artikel, men du kan kun tilknytte ét overordnet billede (cover).

Step 4: Læg sidste hånd på værket

Du er nu nået til det punkt, hvor du skal samle din overskrift, din artikel og dit billede og udgive det som en artikel på LinkedIn. Gå til LinkedIn’s startside og vælg “Write an article”. Vær opmærksom på, at det kan være nødvendigt at ændre din sprogindstilling på LinkedIn til engelsk. Vælg derefter “Home” og “Write an article”. Dette vil føre dig til platformen, hvor du kan indsætte dit content og udgive artiklen. Inden du trykker “Publish”, bør du tjekke artiklens formatering samt rette den igennem for både stave- og grammatikfejl. Typos hører ikke hjemme i en vellykket LinkedIn-artikel. Tjek desuden, at artiklens links fører læseren til den rette side. Afslut med at inkludere op til tre tags, så dit content bliver nemmere at finde for din målgruppe.

Step 5: Klik “Publish”

Til sidst er det blot at trykke på “Publish”-knappen. Derefter vil artiklen blive en del af din LinkedIn-profil under “Indlæg”-sektionen. Samtidig vil den blive delt med dit netværk og dine følgere. For at nå et bredere publikum kan du med fordel dele din artikel på andre sider og sende den til kollegaer. Du har lagt mange timers arbejde i din artikel – så sørg for, den bliver læst og delt!

At skabe kvalitetscontent i form af artikler på LinkedIn vil både styrke dit brand og tilføje en ekstra dimension til din profil. Brug LinkedIn-artikler til at skabe en forbindelse mellem dine tanker og dit CV – særligt hvis du ikke har en blog eller en lignende platform, hvor du kan gøre dette. Brug LinkedIn’s artikelplatform til at dele ud af din viden og udvide dit professionelle netværk.

Hvis du vil lære mere om Content Marketing, så læs denne artikel. Eller læs med her og se eksempler på, hvad du IKKE skal gøre i Content Marketing.

Du kan også læse denne artikel med overvejelser om, hvorvidt du skal blogge på LinkedIn.

Har du nogle tips til at skrive en vellykket artikel på LinkedIn?

Vi hører gerne dine input i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra (eksisterer ikke længere).

Skriv en Kommentar

 

Kursus: Brug LinkedIn i salget

Brugt rigtigt, kan LinkedIn være en værdifuld kilde til nye kunder, genetablering af kontakten til tidligere kunder samt til skarp bearbejdning af leads.
Læs mere om vores LinkedIn-forløb