5 tips til virksomheder på Snapchat

SnapChat – App’en der har taget det meste af verden med storm, kan nu også bruges som markedsføringsværktøj. Der bliver dagligt sendt mere end 400 millioner “snaps” verden over, hvilket bringer virksomheden på niveau med Facebook, hvor der “kun” bliver delt omkring 350 millioner billeder om dagen.
Til dem der ikke har hørt om Snapchat, kan det kort forklares som en app, der bruges til at sende billeder og videoer til ens venner. Disse billeder og videoer bestemmer man selv, hvor længe ens venner skal have lov at se på – dog i en varighed af max i 10 sekunder, hvorefter billedet vil være slettet for evigt.

Det har gjort mange markedsføringsfolk forvirret, da de er vant til at deres budskaber på de sociale medier, kan ses i mere end 10 sekunder. Men når det er sagt, så er appellen er ikke så svær at forstå igen.

Så hvordan markedsføringsfolk kan hoppe med på Snapchat-vognen, og benytte det som et markedsføringsværktøj til at skabe brandværdi og øget salg?

snapchat16handlesDen amerikanske frozen yoghurt-virksomhed 16 Handles var efter sigende den første virksomhed til at bruge Snapchat i en marketingkampagne. Forbrugerne blev bedt om at sende et “snap” af deres indkøb fra en af deres butikker – for derefter at modtage et snap tilbage med en discountvoucher til deres næste køb. Brugerne kunne kun finde ud af, hvor meget rabat de havde fået ved at åbne snapchat-billedet, og vise det i kassen i en af deres butikker. Rabatten varierede fra 15% til 100%, afhængigt af ens snap.

Denne kampagne var en stor succes blandt andet pga. overraskelsesmomentet der var indblandet, men også i form af de besparelser kunden kunne få.

5 idéer til virksomheden på SnapChat

1. Konkurrencer

Ved at gøre brug af konkurrencer på Snapchat, kan jeres brand nå ud til bestemte kunder i og med, man skal kende brugernavn på de personer, man sender snaps til. Idéerne hertil er mange, men især udsendelser af snaps indholdende ledetråde eller tips, som brugerne skal indsamle for at modtage gevinster eller få X% rabat har vist sig at være effektive. Brug jeres andre sociale medieplatforme til at promovere kampagnen og skabe en viral effekt. Herefter skal deltagerne nok komme.

2. Tilpasset rabat

Snapchat giver jer muligheden for at interagere én til én med jeres kunder. Dette bør man i høj grad udnytte til at skabe loyale kunder. Tag eksemplet fra før, hvor 16 Handles udsendte specifikke discount-koder til deres kunder, baseret på deres forrige indkøb. Jeres kunder vil føle sig specielle og samtidig hjælper med at opbygge både jeres brand og omdømme.

3. Insider-viden

Send snaps med “lækkede” billeder af nye produkter eller information til at skabe begejstring og interesse for jeres brand. Det kunne være “behind-the-scenes” snaps, hvor man giver brugerne indblik i, hvad der sker bag virksomhedens facade.

4. Brand gamification

Hvad pokker er gamification, tænker I så nok? Kort fortalt er det en sammentrækning af “gaming og gratification” – altså “spil og tilfredsstillelse”. Ordet er relativt nyt i markedsførings-sammenhæng, men ikke desto mindre har det til formål at skabe interesse for jeres brand. Ved at gøre brug af Snapchat giver det jer muligheden for fx at opbygge en skattejagt, som brugerne skal gennemføre for at få adgang til en rabat eller præmie. Et fif er at bruge gamification op til en speciel dag eller begivenhed for jeres brand. Skab igen den nødvendige hype om kampagnen på jeres hjemmeside og andre sociale medier.

5. Begivenheder

Opfordre jeres brugere til at snappe billeder og videoer fra begivenheder, hvor I er værter, sponsorer m.m.. Dette vil give insights til jeres virksomhed og tillade jer at se, hvordan fans og andre nyder “showet”. Opfordre jeres brugere til at dele deres erfaringer på andre websteder og få skabt word-of-mouth.

 

Ønsker du mere inspiration vil jeg anbefale, at kigge på artiklen 8 Brands Rocking Snapchat.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration fra denne artikel.

2 Svar
  1. Super fedt indlæg! Dog er jeg lidt i tvivl om værdien af, at sende en rabatkode via SnapChat for som I selv siger, så forsvinder billedet efter max. 10 sekuner, så hvordan kan kunden nå, at vise billedet til butikkens personale før det er forsvundet igen? Det kan vel også godt være lidt af en udfordring ift. begivenheder, fordi billederne er væk så hurtigt igen, og hermed også de insights de måtte gemme på.
    Mvh. Malene

  2. Hos Unisport stor success med snapchat, vi var nok nogle af de første virksomheder i Danmark der kom på. Vi har ikke super erfaringer med rabatkode på snapchat, som Malene også siger, så forsvinder koden efter 10sek også står du med en negativ bruger, der kontakter kundeservice.

    Men I er meget velkommen til at følge Unisport på snapchat – Brugernavn “unisportlife”

Skriv en Kommentar