6 effektive tips til dit nyhedsbrev

Det er essentielt, at du sikrer effektiviteten af din virksomheds nyhedsbrev, da hver e-mail har potentiale for at opbygge relationer og booste salget. I denne artikel giver vi dig 6 tips til, hvordan du kan øge effektiviteten af dit nyhedsbrev.

1. Afsender

Hvilket navn har du valgt som afsendernavn? Det er en god idé at tjekke op på, at dit firmanavn står i afsenderfeltet, da det er det første, din modtager lægger mærke til, når denne åbner dit nyhedsbrev. På denne måde kan du ligeledes undgå, at din mail ender i spamfiltret.

2. Subject line

Du har ikke lang tid til at fange din modtagers opmærksomhed. Du må derfor sørge for, at din subject line skiller sig ud i modtagernes indbakke. Gør det klart hvorfor din modtager skal åbne din mail. Du kan få inspiration til, hvordan du laver den perfekte subject line i denne artikel.

Et par hurtige tips: Hold den under 40-50 tegn, drop kun at bruge store bogstaver og lad være med at gentage afsendernavnet.

3. Pre-header

En pre-header vises efter overskriften, inden e-mailen er åbnet, og fungerer derved som en slags forlængelse af din subject line. Dette er inkluderet i både Gmail og e-mail på telefonen. Herved har modtageren mulighed for at få et større indblik i, hvad e-mailen indeholder, inden denne er åbnet. Derfor er det væsentlig, at du bidrager med noget nyt, og ikke bare gentager din subject line. Giv med din pre-header modtageren lyst til at åbne din mail og læse videre.

Pre-header’en vises her med gråt:

pre-header

4. Content

Når først du har fået din modtager til at åbne din mail, gælder det om at give dem lyst til at læse videre. Derfor bliver dit content vigtigt. Her bliver fokus på at skabe værdi for modtageren, fx i form af tilbud, berigelse eller anden vigtig information. Skil dig ud i mængden af nyhedsbreve ved at give en forpligtelse af kvalitet, så det er klart for dine modtagere, at de er garanteret berigelse, når de åbner dit nyhedsbrev.

Du skaber størst berigelse gennem varieret content, så hold dig fra udelukkende at forsøge at sælge dine produkter – det gider folk ikke blive ved med at læse om. Fokusér i stedet på at skabe relationer til dine modtagere.

Tips til at skabe content:

  • Lav en intern brainstorm for at få nogle gode input fra dine kolleger – og ikke kun fra marketingafdelingen.
  • Spørg til råds. Du behøver ikke kun at søge efter ideer til content internt i din virksomhed – du kan sagtens spørge dine modtagere til råds også. Hvilke informationer vil de gerne have? Denne taktik viser også, at du rent faktisk lytter til dine modtagere og giver dem en stemme.
  • Få flere tips til godt content via denne artikelsamling.

5. Call-to-action

Meningen med at udsende et nyhedsbrev er i langt de fleste tilfælde at få modtagerne til at foretage en eller anden form for handling. Det kan være direkte køb, relevant trafik til dit website eller deltagelse i en undersøgelse. Derfor vil det være en fordel med en klar call-to-action. Gør det først klart, hvad du ønsker af modtageren, og inkludér derefter et link eller en knap, der fx guider modtageren til din webshop eller dit site. Denne call-to-action skal helst være placeret så tydeligt som muligt.

6. Link til din social media tilstedeværelse

Husk at linke til dine forskellige sociale medier ex med knapper i bunden af e-mailen. Det kan betale sig, at gøre det så nemt som muligt for dine modtagere at engagere sig med dit brand, hvorfor de skal kunne klikke sig direkte videre til din virksomheds Facebook-side, Instagram-konto eller LinkedIn-profil.

Husk lovgivningen

Til sidst er det vigtigt at huske på, at du inkluderer en “Afmeld nyhedsbrevet”-knap i alle de mails, du sender ud. Dette er et lovkrav! Du kan ex lægge et link i bunden af din mail, hvor modtageren kan klikke sig videre, hvis denne ønsker at afmelde sig dit nyhedsbrev (de fleste professionelle systemer har det automatisk indsat).

Læs mere om spam-reglerne og lovgivningen på området i artikler her.

Inspiration til artiklen er bl.a. fundet i dette blogindlæg.

Skriv en Kommentar