6 ting vi kan lære af de STORE brands

Er du også ind imellem misundelig på de store brands på Facebook og deres uendelige mange og engagerede fans? I denne artikel ser jeg nærmere på, hvad mindre brands kan lære af de store.

1: Udnyt store events, helligedage og ferier

Et godt eksempel på et brand der formåede at gøre netop dette, er Coca Cola under vinter-OL i Sochi. Det hele gik ud på, at Coca Cola opfandt en række små fjollede OL-inspirerede lege som fx skruelågs-hockey og Coca Cola curling, og bad derefter deres fans om at uploade små videoer, hvor de “deltog” i legene, hvorved man deltog i konkurrencen om et gavekort på $100.

Som lille virksomhed kan man godt lade sig inspirere af denne type ide. Hvis det er noget, man ønsker at føre ud i livet, så er det en god ide, på forhånd at sætte sig ind i, hvad der sker af store events i den kommende tid – til sommer, er der fx både VM i fodbold og Wimbledon, som har rigtig mange menneskers interesse.

2: Spørg efter gode ideer

Mange af de rigtig store brand benytter sig af at stille deres fans spørgsmål – både til udvikling af nye produkter, forbedring af eksisterende koncepter, etc. Dette er bestemt også en tilgang, mindre virksomheder kan benytte sig af, og ofte fungerer det som en mini-fokus-gruppe – man kan evt. sætte noget på højkant, hvis man kan mærke, der skal lidt ekstra til at engagere sine fans.

3: Vær sjov og mærkelig

De flest bruger Facebook i deres fritid, og derfor vil brugerne også gerne underholdes. Hvis det ellers er passende i forhold til jeres brand, så vær sjov og måske endda lidt skør i opdateringerne engang imellem og vis fx, hvordan man kan bruge jeres produkt på en anderledes måde. Husk at opfordre folk til at dele billeder af deres opfindsomheder med jer, så andre fans kan følge med.

Skittles har fx her vist, hvordan man også kan bruge Skittles.

skittles

4: Yd en god kundeservice

God kundeservice er helt essentielt, også på Facebook. Det er selvfølgelig ikke meningen, at al jeres kundeservice skal flyttes til Facebook, men vær opmærksom på at være tilgængelig, også på Facebook. Fans forventer, at brands er til at komme i kontakt med på Facebook, og ofte vil fans stille spørgsmål, klage, etc. direkte på Facebook. Derfor er det en god ide at have en strategi for, hvordan I håndterer forskellige typer henvendelser, og hvordan I vil besvare dem. Ved at være tilgængelig viser I jeres fans at der også er mennesker bag brandet.

5: Lav opdateringer jævnligt

Det er ikke nogen endegyldig opskrift på “det rigtige antal opdateringer” – det er en vurdering af, hvad der giver mening for den enkelte virksomhed. Hos store brands, som fx Disney, ser man ofte minimum én opdatering om dagen – de har selvfølgelig også et helt team, der genererer content. Men man behøver, som du måske ved, ikke være på Facebook hver dag for at lave opdateringer hver dag, Facebook har jo heldigvis “Schedule Post”- funktionen, så man i princippet kan planlægge fx en hel uge ad gangen.

6: Content der interesserer

Ikke nok med man skal være aktiv og jævnligt lave opdateringer, så er det også vigtigt, at det content man sender ud interesserer publikum. Det kan være svært på forhånd at vide, hvad der engagerer og interesserer. Derfor kan det være en god ide at prøve forskellige typer content af for at se, hvad netop jeres fans vil have – man kan evt. bruge Facebook Insights, til at få overblikket over hvad der virker.

– En ide kan fx være at kopiere et brand som Oreo, der producerer små simple videoer af deres produkter – vi har selv prøvet video af på vores ene Facebook side, der forklarerede hvordan, man kunne vinde en af vores bøger. Vi filmede med en smartphone, og det fungerede rigtig godt.

Har du observeret noget fra de store brand, du har tænkt på at prøve af – så del det gerne med os.

Artiklen er inspireret af denne.

Skriv en Kommentar