6 stærke tips til et “likeable” brand

Det kan diskuteres, hvor meget et like er værd i kroner og øre, men det er ganske vist, at virksomheder på sociale medier har rig mulighed for at udvise engagement, gennemsigtighed, service, dialog og generelt engagere deres fans mere i brandet. Men hvordan vinder man bedst brugernes gunst? Her er et par gode bud.

Af Line Nymand Hansen

1. Lyt og lær

Jeres fans har meget at fortælle om, hvad de synes om jeres brand – og de gør det gerne på de sociale medier, nogle gange direkte, men for det meste i dialog med hinanden. Sociale medier som især Twitter og Facebook kan være guld værd for virksomheder, der forstår at udnytte, at de kan få direkte besked om, hvad deres kunder vil have og forventer. Fans er nemlig vilde med at blive hørt – og endnu vigtigere, at få deres ønsker og behov opfyldt. Sørg derfor for at bruge krudt på at lytte til jeres kunder, bliv mere fortrolig med dem og tag ved lære af deres kommentarer.

2. Hav styr på Facebook Edgerank

Indholdet i Facebooks news feed er unikt for hver bruger, fordi det sorteres af algoritmen Edgerank, hvor “Edge” er interaktion på Facebook. I korte træk sørger den for, at alle brugere kun kan se det indhold i deres news feed, som er mest relevant for dem.Det er derfor en rigtig god ide at kende de parametre, Edgerank bruger til at sortere indholdet på. Dem kan du læse mere om i denne artikel om Facebook Edgerank.
Husk også at jeres opdateringer både konkurrerer med opdateringer fra andre virksomheder samt brugernes personlige netværk. Dette kan være en udfordring, men et godt tip er at opdatere jeres side med både billeder, videoer og vigtigst af alt information, som brugerne selv kan have en interesse i at dele videre. Jo mere jeres fans interagerer med siden, jo flere mennesker når I ud til gennem Facebook.

3. Interager med brugerne

At lytte og lære er en ting, at engagere sig og interagere med brugerne er en anden. Start nogle diskussioner med brugerne om jeres produkter, brand, service eller andre andre emner, der kan øge mængden af kommentarer, likes eller visninger på fx jeres Facebook-side, Twitter profil eller i jeres LinkedIn gruppe. Hør brugerne hvad de har lyst til at tale om, og kom kritikken i forkøbet. Der giver jeres brand større eksponering i et bredere netværk, som muligvis kan åbne op for nye kunerelationer, eller styrke de eksisterende.

4. Svar hurtigt på kritik – og husk at kommentere positive kommentarer

Det er (desværre) blevet en tendens, at fans bruger sociale medier til at komme af med deres frustrationer. Da nyheder – både gode og dårlige – kan spredes med lynets hast på de sociale medier, er det derfor et must at holde øje med kritik rettet mod jeres brand. Stop det i tide før det spreder sig. Tag kontakt til de fans, der har erklæret sig utilfredse, og løs problemet i åbent forum, så andre brugere kan følge med og se, hvordan I håndterer kritikken og således vide, at I er ansvarlige. Dette kan selvfølgelig både give gode og dårlige resultater, så vær varsom med jeres håndtering af de enkelte sager – men ignorer dem ikke, og undgå at slette negative kommentarer! Det bliver opdaget, og så har I balladen.

Har en eller flere af jeres fans skrevet en positiv kommentar om jeres brand/service eller lignende, så er det meget anbefalelsesværdigt at besvare disse, gerne med en tilknyttet kommentar, hvori I “tagger” navnene på dem, der har kommenteret i beskeden. Det vil give dem en følelse af at blive hørt – og hvem kan ikke lide det? Det er nemlig rigtig rart at føle, at man bliver hørt, og det giver generelt god respons fra andre fans, der kan se, at I har besvaret kommentaren eller kritikken.

5.  Berig jeres fans

Noget af det bedste man kan gøre for at styrke en kunderelation, er at berige sine kunder med fx interessant indhold, overraskelser og gode nyheder, som de ikke skal betale for med hverken tid eller penge. Vi kender alle følelsen af at få noget gratis, det giver en uventet værdi, som man ikke kan andet end at være glad for. På B2B markedet kender vi det i form af fx gratis kuglepenne, rabatter og smagsprøver. På B2C kan man tillige glæde brugerne med konkurrencer, underholdning og nyheder der er relevante for dem. Som tidligere nævnt skal man lytte til sine fans og gå i dialog med dem, brug denne viden til at give brugerne det de godt kunne tænke sig – de er vilde med det. Og chancen for, at jeres brugere deler interesser med personer i deres netværk er stor, og således er muligheden for at ramme potentielle nye kunder stor, hvis I formår at fastholde og udvikle interessen og engagementet hos nuværende fans.

6. Brug ikke de sociale medier som salgskanal

Der er forskel på, om man kommer hjem og siger: “Se nogle flotte sko jeg har købt” og “se de her sko sælgeren solgte mig”. Det klinger bare bedre at have købt noget til sig selv, end at være blevet solgt et produkt til.
Brug de sociale medier til at gøre det nemt for jeres fans eller kunder at få information om jeres brand og produkter, og gerne også en mulighed for at købe noget hvis det er muligt med jeres produkter, men forsøg ikke at skilte med salg. Skær med andre ord ned på marketing og skru op for at være modtagerorienteret. Sæt jer i modtagernes sted – ville I like jeres side?

Artiklen er skrevet med inspiration fra 10 Proven Strategies for Greater Likeability on Facebook.

Har du flere gode tips?

Ligger du selv inde med nogle gode ideer til, hvordan man kan styrke sit brands “likeability” på de sociale medier? Så er du meget velkommen til at give dit besyv med i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld