6 trin til succes på de sociale medier

Sociale medier er for mange af os ved at være en gammel kending. Erfaringerne vokser og mange virksomheder har nu været i gang i adskillige år. Men måske netop derfor, er det for mange på tide at træde et skridt tilbage og se på indsatsen, tilgangen og tilstedeværelsen.

– Gør vi det godt nok, er vi på de rette medier og måler vi på de rigtige ting?

1. Få styr på formålet

Alt for ofte bliver jeg spurgt “kan du ikke lige se på vores side, og sige om vi gør det godt nok“. Og jeg spørger altid tilbage med; “Hvad ønsker I at få ud af tilstedeværelsen?” For hvis man ikke ved, hvad man ønsker at opnå, er det altså svært at måle på, om det er en succes.

Så hvor basalt det end lyder, så starter indsatsen altså med at få styr på formålet! Ønsker I fx at:

  • øge kendskabet til jeres brand/produkt?
  • øge loyaliteten blandt eksisterende kunder?
  • positionere jer inden for et nyt område?
  • supportere jeres kunder?
  • skaffe leads og måske endda salg?
  • eller noget helt andet?

Ofte vil dét at klarlægge formålet, samtidig bane vejen for kanalvalg. For er dit højeste ønske at skaffe trafik til din hjemmeside, er Instagram måske ikke den bedste vej. Det kan det derimod være, hvis dit ønske er engagement.

2. Lav en social media audit og lyt

Næste skridt er at få et overblik over hvor I allerede er til stede. Også dette lyder banalt, men ikke desto mindre vil du blive overrasket over hvor mange døde sider, der ligger derude. Gamle LinkedIn-grupper der er oprettet af tidligere medarbejdere, forældede kampagnesider på Facebook og Google+ sider, som ingen anede eksisterede. Så få styr på hvor I allerede har en tilstedeværelse, hvor har I måske flere og om I har adgang til alle siderne?

Find inspiration i denne social media audit skabelon fra Hootsuite (pdf).

Når du ved hvor I selv er, er det også en god idé at vide hvor brugerne er. Ét er statistikker om brugen af de sociale medier, men hvor taler kunderne om jer ellers jeres produkter? Monitorer dialogen derude – dette arbejde vil også hjælpe dig til at vælge, hvor I skal være tilstede.

Du kan finde en række lytte-værktøjer på denne liste over 10 social media tools.

3. Opret og/eller forbedr de sider I allerede har

Når du har styr på hvor I allerede er, er det også tid til at fastlægge, hvor I måske kunne have gavn af at være til stede. Herefter handler det om at oprette de sider, der skal etableres samt at forbedre jeres eksisterende indsats.

Dette arbejde kan fx indebære at:

  • sikre, at teksterne er up-to-date
  • sikre, at alle jeres sider er søgemaskineoptimerede
  • der laves en indsats for at opdatere de ansattes LinkedIn-profiler, så de linker til jer og bruger de rette ord.

4. Søg inspiration og følg konkurrenterne

Der er som bekendt ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange – så er der allerede nogen derude, som gør det super godt inden for jeres område, så hvorfor ikke søge inspiration her?

Hvis I er på Facebook er et godt sted at starte, at indtaste jeres konkurrenter i “Pages to watch“. Ved at gøre dette, kan du løbende sammenligne jeres indsats ift. antal likes og opslag samt mængden af engagement på siderne imellem.

På de øvrige sociale medier er det en god idé at følge konkurrenternes sider, og holde øje med hvornår de fx laver opslag, der opnår højt engagement, bliver delt osv.

Læs mere om hvordan du kan analysere konkurrenternes indsats på de social medier her.

5. Lav en content plan

Vi kender det nok alle sammen. Lige når man har kastet sig over en ny platform, er der masser af energi og initiativ. Men efter noget tid går luften af ballonen, og der går hverdag i den, og så “dør” nogle af tilstedeværelserne. Hvis du og dine kolleger sammen udarbejder en indholdsplan, som tager højde for jeres målsætninger, målgruppens behov samt “hvem laver hvad og hvornår”, er du langt.

I din planlægning bør du bl.a. tage højde for:

  • hvad ønsker du at opnå?
  • hvem vil du gerne i dialog med?
  • hvordan skal indholdet udarbejdes, så det både tilgodeser virksomhedens og kundens behov?
  • hvem skal lave indholdet?
  • har du allerede fat i målgruppen, eller skal der afsættes budget?
  • hvordan sikres spredning af indholdet?

Få tips til din content plan i denne artikel.

6. Løbende måling, evaluering og tilpasning

Mange efterspørger en simpel formel, hvormed der kan indsættes antal likes, og vupti, så har man værdien af ens sociale medie indsats. Men så enkelt er det desværre ikke. Når vi skal udregne værdien af vores arbejde må vi unægteligt tilbage til formålet – hvad var det egentlig vi ønskede at opnå?

  • Var det trafik til ens hjemmeside, kan dette nemt måles med ex Google Analytics
  • Var det kendskab, kan der bl.a. måles på parametre som antal visninger, øget antal søgninger i Google osv.
  • Var det leads, kan du fx måle på antal henvendelser, signups til nyhedsbrev osv.
  • Ønskede du konverteringer i form af salg, downloads eller andet, kan dette bl.a. måles ved hjælp af målkonverteringer i Google Analytics.

Mange måler udelukkende på antal likes og måske trafik til sitet, men husk i processen at tænke over, hvad det nu var I ønskede. For der altså stor forskel på, hvordan man måler succesen.

Hvad er dit bedste social media tip?

Del det gerne med os herunder, så vi alle kan blive meget klogere.

 

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her