7 bud på din content marketingindsats i 2016

Vi har nu for alvor taget hul på det nye år, og marketing-planerne ruller afsted. Den digitale udvikling har fart på, og det kommende år ser sandsynligvis ikke ud som forrige, når det kommer til content marketing. Derfor giver vi dig 7 bud på, hvordan din content marketing indsats former sig i 2016, for at sikre at din virksomhed er på forkant med nye tendenser og udvikling på content-fronten.

1. Mobil bliver normen

Den mobile tankegang har været mindre fremtrædende indtil for nyligt. I 2015 skete et tydeligt skift, hvad angår mindsettet omkring den mobile udvikling, hvor tankerne har fået en mere mobil retning og mål. Dette skift hænger i høj grad sammen med et stødt stigende antal mobile brugere – og dermed stigende antal mobile besøgende på diverse sites. Og de mobile brugere anvender deres devices til alt fra browsing på de sociale medier og nyheder til at kommunikere med andre og poste kommentarer og anmeldelser. For mobilen giver adgang til stort set alt.

Derfor spår vi også, at det bliver en nødvendighed for marketingfolk ikke alene at ændre tankegang – men også at flette denne tankegang ind i strategien for det kommende år. Start evt. med disse 5 tips til at blive mere mobilvenlig.

2. Fra SEO til sociale medier

Informationssøgning på produkter og services tager et lille skridt i en ny og mere social retning. Selvom søgemaskiner endnu er den mest brugte funktion til at søge sådanne informationer frem, begynder flere og flere brugere at søge direkte på de sociale medier, herunder også visuelle medier som Instagram. Årsagen bag skal findes i flere forklaringer. For det første er der en tendens til, at visuelt indhold opfattes som mere troværdigt end teksttungt indhold. Og visuelt indhold finder man i høj grad på de sociale medier. For det andet sætter forbrugere stor pris på feedback og anmeldelser fra andre, da det igen skaber troværdighed til et givent produkt eller ydelse. Og feedback finder man ligeledes i stor stil på de sociale medier.

Din marketing strategi bør altså have in mente, “hvordan finder Google OG de sociale medier mig?” Indblik i sociale signaler kan bl.a. være med til at højne forståelsen for de ‘digitale fodspor’. Husk også at optimere dine sociale profiler ift. SEO – Få her tips til optimering på LinkedIn.

3. Hvem siger, at Facebook er på vej ned?

Jeg har hørt det, og det har du helt sikkert også – det går ned ad bakke for Facebook. Men er det nu også hele sandheden? Som et af de mest dominerende sociale medier har Facebook haft en solid position længe, og fortsætter de med at tilføje nye funktioner og optimerer på sikkerheden, har vi stor tiltro til, at Facebook beholder sin position som førende social platform det kommende år. Når det er sagt, skal det dog tilføjes, at Facebook’s målgruppe bliver ældre, mens det yngre publikum i højere grad vil ty til andre sociale platforme for content (fx platforme som Instagram og Snapchat). Hvorvidt, denne udvikling har indflydelse på din virksomheds valg af sociale medier, afhænger i høj grad af målgruppe og formål med at være til stede på de sociale medier.

Beslutter din virksomhed sig for at blive på Facebook i det nye år, anbefaler vi, at du tager et kig på disse 12 hemmelige Facebook tips, så du er opdateret og klar til Facebook-indsatsen i 2016.

4. Digitale marketing-indsatser vil stige på nyere sociale medier

Som nævnt ovenfor bliver Facebook’s målgruppe ældre, mens det yngre publikum søger nye og spændende veje i deres færden efter sociale medier og content. Det betyder, at flere virksomheder vil styrke deres content marketing indsats på flere nyere sociale medie sites. Men Facebook og deres ældre publikum er ikke den eneste årsag til denne udvikling. Indtil for nyligt blev ex Snapchat og Instagram anset som værende medier, hvor man deler personligt indhold og interagerer med hinanden – og derfor har mange marketingfolk misset det kommercielle potentiale, som medierne også besidder. Det, forventer vi, i høj grad vil ændre sig, når vi begiver os ind i 2016. Ex giver Instagram nu mulighed for betalt promovering og imødekommer nogle af de største sociale og kommercielle trends blandt mange andre grunde til, at bl.a. Instagram får betydning i 2016.

Vi har derfor en forventning om, at marketingfolk er mindre tilbageholdende i deres markedsføring i det nye år. Og har du brug for et skub ud over rampen, så kan du hente hjælp til Instagram annoncering her.

I første halvdel af 2015 lancerede Facebook Instant Articles – en ny teknologi, som tillader, at forlag hurtigere kan distribuere artikler til deres læsere på Facebook-appen, fordi artikler loades øjeblikkeligt. Som udgangspunkt har der kun været få tilknyttede forlag, men med tiden har Facebook åbnet op for flere og flere. I forlængelse heraf inviteres forlag i øjeblikket til at kontakte Facebook for nærmere information omkring det at være en del af Instant Articles. Derfor vil Instant Articles med stor sandsynlighed være endnu lettere tilgængeligt ved udgangen af året. Konkurrence fra andre sociale platforme i deres forsøg på at følge med Facebook på dette område vil gavne små og mellemstore virksomheders marketingindsats. Et eksempel er Snapchat story. Individuelle brugere anvender denne feature til at fortælle om deres daglige oplevelser, men mange brands anvender ligeledes Snapchat stories i arbejdet med at nå deres målgruppe. Bliv inspireret til selv at komme i gang med Snapchat med disse 5 tips.

6. Højere forventninger til kvalitets-content

I takt med at inbound marketing stiger, stiger mængden af tilgængeligt content ligeledes. Denne tilgængelighed vil øge konkurrencen og dermed kvalitetsniveauet på meget af det content, der findes online. Det betyder også, at forbrugernes forventninger stiger, hvad angår kvalitet og udbud af content. Fælles for B2B og B2C er eksisterende præference for video og billeder frem for tekst, informativt og brugbart content frem for salgspromoverende materiale samt præference for brugerdefineret indhold frem for delt indhold.

For 2016 betyder det et forstærket fokus på kvaliteten af det content, der kommer ud over rampen. Få gode tips til din virksomheds content her eller få hjælp med denne content marketing tjekliste.

7. Ny teknologi vil ændre design af kundeoplevelser

Teknologien udvikler sig konstant, og det giver anledning til opmærksomhed: bl.a. i form af virtual reality og dertilhørende virtuelle briller, der af nogen bliver spået som fremtidens underholdningsmedie. Virtual reality er allerede en trend inden for digital underholdning, hvor især hardwareproducenter vil have en bid af kagen, hvis mediet bliver en regulær succes – men for os andre, kan mediet også gå hen og få betydning. På sigt kan mediet betyde en ændring i måden, hvorpå marketingfolk tænker interaktivt content og kundeengagement. Eksempelvis kan storytelling blive et værdifuldt redskab til at interagere med brugeren, ligesom teknologien introducerer tilpasset indhold og øget kundeengagement. Uanset, kan man have en forventning om større efterspørgsel på individuelt tilpasset indhold.

Husk måling

Vi er godt klar over, at det er tidskrævende at udarbejde godt content. Af samme årsag er det også vigtigt at måle på, om dit content rent faktisk virker efter hensigten, og at du får det optimale udbytte ud af dit content. Få hjælp til at måle på om dit content virker hensigtsmæssigt.

 

Denne artikel er bl.a. skrevet med inspiration fra dette blogindlæg.

Skriv en Kommentar