7 steps til at generere leads med Facebook

For mange er lead-generering en vigtig del af marketing-arbejdet, som skal sikre et overblik over potentielle og interesserede kunder. Men hvordan griber man processen bedst an, hvis ens kunder primært figurerer på Facebook? I denne artikel har vi samlet 7 steps til, hvordan du kan arbejde med Facebook til lead-generering.

1. Lær kernemålgruppen at kende

Facebook er en overflod af indhold. Og her taler vi både indhold af berigende, kommerciel og underholdende karakter. Ikke mindst derfor er det helt afgørende, at du kender din målgruppe ind til benet, så du formår at skræddersy indhold, der fanger målgruppens opmærksomhed.

Stil dig selv relevante spørgsmål

For at kunne ramme målgruppen, bør du stille dig selv relevante spørgsmål som:

  • Hvilket problem skal dit produkt, service eller indhold være med til at løse?
  • Hvad tænker målgruppen om dit produkt eller service?
  • Hvilke spørgsmål  stiller målgruppen?
  • Hvordan kommunikerer målgruppen?

Svarene på ovenstående spørgsmål kan findes mange steder: Hos sælgere og kundesupport, som er i daglig dialog med kunderne, i samtaler i Facebook- og LinkedIn-grupper, online fora, Tweets etc. Kun fantasien sætter grænser. Denne viden vil styrke udformningen af dit indhold.

Tip: Der findes mange teknikker, der kan gøre dig klogere på jeres målgruppe. Én af teknikkerne er arbejdet med personaer.

2. Giv lidt (gratis) for at sikre interessen

Flere og flere virksomheder arbejder med de såkaldte “freebies”, hvor man forærer sin kunde en “gave” – ofte mod at kunden “betaler” med sin e-mail-adresse. Her er det naturligvis igen vigtigt at kende sin målgruppe, så freebien er interessant for de relevante personer – det må gerne være problemløsende og berigende for kunden.

Din freebie kunne være en:

  • E-bog
  • Whitepaper
  • Undersøgelse med relevant viden
  • Webinar
  • En vareprøve

Det vigtige er ikke, hvad det er, men at det skaber værdi for din målgruppe og naturligvis kan relateres til din organisation.

Aktivér brugeren
Det er måske en selvfølge, men værdien kommer ikke af sig selv, hvis ikke din målgruppe aktiveres og rent faktisk ser, læser eller prøver din “gave”. Derfor er det også vigtigt, at det du forærer, er hurtigt at konsumere og anvende fx i form af en kort video. Ved at aktivere brugeren, sikrer du, at du rent faktisk bliver oplevet som en problemløsende ressource og ikke blot går i glemmebogen, lige så snart materialet er modtaget.

3. Udarbejd en “squeeze”-side og en “tak-for-din-interesse”-side

Facebook fungerer godt som “fangearme”, men vil oftest kræve et samarbejde med dit website, hvor folk kan hente materialet. Én mulighed er at oprette en almindelig side på sitet, hvor folk kan hente materialet. En anden mulighed er at oprette det, der kaldes en squeeze-side, som udelukkende har til formål at få folk til at “opt-in”. Sidstnævnte indeholder udelukkende en klar “call-to-action”-knap og muligheden for at tilmelde sig dit nyhedsbrev/hente det pågældende materiale.

Husk også “tak-for-din-interesse”-siden
Så snart materialet er hentet, er det en god idé at have udarbejdet en “tak-for-din-interesse”-side på dit site, hvor de efterfølgende bliver dirigeret hen og evt. modtager deres freebie.

4. Tilføj et pixel til din tak-side

En af Facebooks mange effektive annoncefunktioner er den, der giver mulighed for retargeting af annoncer på baggrund af besøgende på dit site. Den fungerer ved, at du installerer et lille stykke Facebook-kode (cookie) på dit site, hvorefter du kan tracke handlinger foretaget på dit site og linke dem til din Facebook-side.

Sådan gør du:
Log ind på din Facebook Ads Manager og find ‘Pixels’ under ‘Aktiver’.

 

 

Herefter vælger du funktionen ‘Opret en pixel’. Nu kan du vælge, hvorvidt den skal integrereres direkte vha. Facebook (fungerer kun ved udvalgte systemer), eller du kan installere din pixel manuelt på sitet. Vælger du sidstnævnte, giver Facebook dig en grundig gennemgang af, hvordan det hele opsættes og installeres.

Din pixel kan med fordel installeres på din tak-side (i forbindelse med squeeze-siden), således at du kan tracke, hvem der har foretaget den ønskede handling.

OBS: Skal funktionen bruges til retargeting, er det ligeledes vigtigt at installere din pixel på både squeeze-siden og andre relevante sider.

5. Find målgruppen for din Facebook-annonce

Inden du opretter din annonce, skal du vide, hvem, du ønsker, skal se den. Her er målet at definere din målgruppe så nøjagtig som muligt.

Du kan definere din målgruppe ud fra 50 forskellige filtre, der er grupperet efter tre overordnede kategorier:

  • Demografi: Alder, køn, civilstatus, uddannelse, arbejdsplads osv.
  • Interesser: Disse er relateret til sider, brugeren synes godt om på Facebook, grupper de er medlem af eller nøgleord brugt i samtaler. Det kan være interesser som fitness, markedsføring, hunde osv.
  • Adfærd: Du kan også nå ud til folk baseret på deres adfærd fx efter rejsevaner, eller hvilket device de benytter.

Bliv klogere på målgruppen ved at bruge funktionen ‘Indblik i målgruppen’ også kaldet “Facebook Insights”, der kan tilgås via øverste bjælke i Ads Manager. Her kan du undersøge, hvilke bøger og magasiner målgruppen læser, hvilke events de deltager i, hvilke influencers de følger eller hvilke andre produkter, de interesserer sig for.

Læs mere om, hvordan du kan blive klogere på din målgruppe

6. Opret annoncen

Så snart du har fået styr på målgrupperne, er du klar til at udarbejde annoncen, der skal tiltrække brugere til dit website.

Når du opretter annoncen, skal du vælge formålet ‘Konvertering’ for at få Facebook til at optimere og tracke besøgende til dit website. Herefter indsættes navnet på den konverteringshændelse, du lavede tidligere under step 4.

 

Efter du har valgt den ønskede målgruppe, som du definerede under step 5, skal du bestemme placeringen af din annonce. Klik på ‘Rediger placering’ og vælg ‘Nyheder’ for at få vist annoncen i brugernes nyhedsfeed. Test også gerne de andre muligheder for at se, hvad der fungerer bedst for dig.

Herefter sættes et budget for annoncen. Definer, hvor meget du vil bruge pr. dag, og hvornår dine annoncer skal vises. Husk også start- og slutdato for annoncen.

Nu er det tid til at lave selve annoncen. Find et billede (eller video) og lav en tekst, der kan fange målgruppen. Brug gerne billeder, der relaterer sig til designet på din squeeze-side, så overgangen fra Facebook-annoncen til din side opleves naturlig for brugeren.

Her er nogle tips:

  • Fokuser på fordelene ved din freebie.
  • Fortæl brugerne, hvad de skal gøre for at indfri fordelene.
  • Lav en synlig call to action-knap.
  • Find et passende billede eller video, der skaber blikfang,

Få gode råd til, hvordan du kan skille dig ud og undgå, at dit budskab drukner

Når du er tilfreds med annoncen, klikker du på ‘Bekræft’. Efterfølgende kan du kopiere annoncen og vælge en eller flere af de andre målgrupper, som du definerede under step 5.

7. Find de annoncer, der performer bedst

Når du har kørt annoncerne i 2-3 dage, burde du have nok data til at analysere dine resultater. Dette gøres i Ads Manager, hvor du kan du se, hvor mange konverteringer (opt-ins) annoncen har resulteret i for den enkelte målgruppe, samt hvor meget hver konvertering har kostet.

For at se hvilke annoncer, der har performet bedst, sammenlignes antal konverteringer og kostpris for hver målgruppe. Ønsker du at få andet data, kan du klikke på ‘Kolonner: Effektivitet’ og herefter på ‘Tilpas kolonner…’, hvor der er mulighed for at vælge alle data indsamlet af Facebook.

Du kan blandt andet vælge følgende:

  • Klikfrekvens (CTR)
  • Antal klik til website
  • Antal website-konverteringer
  • Pris pr. konvertering
  • Relevans-score (hvor nyttige annoncerne er på en skala fra 1-10)-

Vælg det data ud fra listen, som du ønsker og klik på ‘Anvend’.

Find den bedst mulige annonce/målgruppe kombination ved at kigge på nøgletallene (se liste ovenfor). Stop herefter alle dine andre annoncer og øg budgettet en smule på den annonce, der fungerer bedst.

Ønsker du at optimere yderligere, kan du ændre på billedet eller teksten i annoncen. Her skal du igen kopiere annoncen, men husk at lade målgruppen være den samme. Test kun en variable ad gangen, men gør det løbende. Dette er en lærerig proces, som du også kan bruge næste gang, du kommunikerer med målgruppen.

Her kan du læse mere om, hvordan du kan forbedre dine Facebook-annoncer

Hvordan arbejder du med lead-generering på Facebook?

Del gerne dine gode tips i kommentarfeltet herunder.

 

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her