Undgå de værste content marketing fejl

De fleste har efterhånden forstået vigtigheden af content marketing og arbejder dagligt med at producere indhold til virksomhedens forskellige platforme. Men, bestemte typer fejl bliver begået igen og igen. Se de hyppigste content marketing fejl her – og hvordan du undgår dem.

1. Manglende strategi

Manglende strategi er den primære årsag til, at virksomheder fejler i arbejdet med content marketing. Har du tænkt over, hvorvidt content marketing arbejdet skal resultere i brand awareness, øget trafik til websitet, tilmeldinger til nyhedsbrevet eller skabe opmærksomhed omkring et produkt? Hvis ikke, er det på tide at skabe en målrettet strategi for virksomhedens content marketing kampagner. En klar content marketing strategi sikrer nemlig, at du får det mest optimale ud af dit content marketing.

2. Manglende planlægning

Nøglen til succesfuldt content ligger i planlægning – det gør både arbejdet nemmere og ofte også mere effektivt. Lav en kalender, hvor du kan planlægge dit indhold, så får du også et bedre overblik, og kan nemmere overskue de forskellige temaer og fokusområder. En plan kan også hjælpe dig med at være mere konsistent i din eksekvering af content.

Få tips til din content plan her.

3. Ingen brug af keywords

Der er mange muligheder for at booste dit website på nettet, men en af de mest populære og effektive måder er via dit content. Det er derfor en god teknik at være i stand til at skabe og distribuere content, der tiltrækker nye målrettede brugere til dit site. Derfor bør de to discipliner; SEO og content marketing, altid gå hånd i hånd.

Få 4 gratis SEO redskaber fra Google her.

4. Mangel på visuelt content

Det er ikke udelukkende relevante søgeord og målrettet kommunikation, der afgør om modtagerne læser og deler dit indhold. Det visuelle udtryk i dit indhold er mindst ligeså vigtigt når du vil fange modtagerens opmærksomhed og øge dit contents delbarhed. Eksempelvis bliver tweets med billeder delt dobbelt så mange gange som tweets uden billeder.

Der er stor konkurrence om modtagernes dyrebare tid og alle ønsker at lige netop deres indhold skal fange modtagernes opmærksomhed. Content bestående af udelukkende tekst kan hurtigt virke kedeligt og blive overset i farten. Visuelt content er derfor en god måde at få dit indhold til at skinne igennem i mængeden.

Kom i gang med det samme og skab professionelt, skræddersyet og underholdende content. Her finder du 4 gratis værktøjer, der kan hjælpe dig med at skabe et stærkt visuelt content til din kommunikation på dine forskellige platforme.

5. FOR simpelt eller FOR avanceret content

Én af de hyppigste content marketing fejl er at glemme sin målgruppe i dét øjeblik vi udformer content, og derfor enten skriver for simpelt eller for avanceret indhold i forhold til modtageren. Det er vigtigt at dit content er tilpasset din målgruppe i forhold til virksomhedens segmentering.

6. Manglende call-to-action

Er det tydeligt, hvilken handling du ønsker at dit content skal udmunde i fra modtagerens side? Skal personen dele indholdet? Købe et produkt? Tilmelde sig et nyhedsbrev? Uanset hvad, bør det være nemt for brugeren at udføre den ønskede handling med blot ét enkelt klik. Ved hjælp af en simpel CTA-tekst, der udtrykker værdi og relevans for modtageren, øges sandsynligheden for at få modtageren til at foretage den ønskede handling.

7. Manglende værdi for modtageren

Nøglen til effektiv content marketing er at skabe så stor værdi for målgruppen som muligt. Tænk over, hvad får modtageren ud af at læse dit content? Er det underholdende, inspirerende, værdiskabende, eller løser det et eventuelt problem for modtageren? Det er vigtigt at indholdet er berigende og relevant for modtageren, ellers bliver bekendtskabet kort.

8. For kedeligt content

Kedeligt content er ligegyldigt content! Ja, det siger næsten sig selv, hvis ingen gider at læse dit content har det ingen effekt.

Kan du genkende nogle af følgende punkter i dit content, bør du overveje om dit indhold er for kedeligt:

  • Lignende indhold kan let findes andre steder
  • En enkelt interessant pointe er udpenslet i alt for langt content
  • Det er svært at forstå (svært at læse eller svært at forstå hvad det skal bruges til)
  • Det har ingen personlighed
  • Content er alt for centreret om din virksomhed og dets produkter

Har du oplevet udfordringer med content marketing?

Del gerne dine gode råd og erfaringer med content marketing i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

 

Kursus i Content Marketing B2B

På dette kursus lærer du at optimere indsatsen fra ”underholdning” af målgruppen til at arbejde med indhold der tager højde for positionering, SEO, trafikgenerering, leads og thought leadership.
Se mere her