DR’s Medieforskning har for nyligt udgivet deres årlige rapport omkring medieudviklingen i Danmark i det forgangne år – spændende læsning for os, der arbejder med det digitale. Vi har samlet nogle af de væsentlige pointer for dig, der arbejder med de digitale medier.

Læs også om den nyeste medieudvikling i 2017.

1. Daglige danske brugere på sociale medier

2016 var endnu et år, hvor de danske brugere dagligt var mere aktive på sociale medier end de forgangne år. Således har sociale medier en fortsat stigende betydning for mange brugeres hverdag. Se overblikket nedenfor:

daglige-brugere-sociale-medier-danmark-2016

2. Mobilen topper – endnu engang

Danskerne er meget på internettet – og en fortsat større del af tiden online foregår via mobiltelefonen.

Der er ikke noget særlig overraskende i denne udvikling i takt med, at mobilerne får flere funktioner, skærmene bliver større, og vi er aktive på farten.

Ikke desto mindre understreger det vigtigheden af mobiloptimering af både website, indhold på sociale medier, e-mail marketing etc.

DR har lavet dette overblik over fordelingen af tid forbrugt på internettet via henholdsvis PC og mobil samt mængden af daglige brugere via mobilnettet:

internetbrug-PC-vs-mobil-danmark-2016Internet-mobil-brug-danmark-2016

Facts:

  • De 15-29-årige bruger nettet fra mobilen mere end 1,5 time hver dag.
  • Forbrug af tv- og videostreamingtjenester på mobilen er mere end fordoblet siden 2015.
  • Dataforbruget fra mobile platforme vokser nærmest ekspotentielt.
  • Danskerne bruger mobilen til alt fra nyhedsmedier og spil til sociale medier, diverse apps og anden underholdning – og særligt Pokémon Go toppede i det forgangne år.

3. Længe leve stumfilmenStumfilm-tidsforbrug-DR-2016

Det er ikke nogen hemmelighed, at video stadig hitter både digitalt og socialt. Flere sociale medier har som bekendt funktionen ‘autoplay’, hvor videoen afspiller af sig selv i newsfeedet, hvilket er en god og effektiv måde at få opmærksomhed på. Da sociale medier ofte bruges på farten – fx i toget eller i bussen på vej på arbejde – ser mange video uden lyd for ikke at forstyrre omverden. Og det skaber udfordringer for os, der står bag videoerne.

Tip: Brug fx undertekster eller illustrationer til at skabe en fortælling, der ikke nødvendigvis kræver lyd.

4. Livevideo – hot eller not?

Livevideo bliver fortsat spået som ‘det nye store’ af mange i takt med, at stadig flere medier udruller funktionen (fx har Instagram for nyligt offentliggjort, at deres live-video-funktion udrulles globalt i den kommende tid). Men funktionen hitter ikke for alle. Ifølge DR har ex kun 2 % af danske Facebook-brugere lavet en livevideo inden for den seneste tid. Det uddybes med, at livevideo risikerer at blive kedeligt og strider mod den måde, vi normalt bruger internettet på.

Vil du lykkes med livevideo?

DR har samlet tre gode råd til at lykkes med livevideo:

  1. Tænk stort: Vælg noget indhold, som er centreret om en større begivenhed – og husk at tilrettelægge indholdet/storylinen kombineret med et evt. manus for at undgå ‘kiksere’.
  2. Action og aktualitet: Der skal gerne være noget på spil for at skabe et spændingselement i udsendelsen. Fx ‘hvem vinder valget?’, ‘overlever xx at gå på line ud over Grand Canyon?’, ‘vinder Danmark kampen?’ eller noget helt fjerde. Argumentet går på, at udsendelsens aktualitet er væsentlig og rent faktisk har betydning for interessen for at se det nu og her.
  3. Eksklusivitet er også vigtigt – altså at begivenheden ikke dækkes af et hav af andre medier, virksomheder, organisationer eller lign.

5. Væk med flow – ind med streaming

Danskerne er stadig tv-seere, men ingen tvivl om, at streamingtjenester vinder større og større indpas. Og det siger noget om danskernes forventninger: De vil have det, de har behov for, når de har behov for det.

Det stiller ligeledes krav til os, der arbejder med sociale medier og content marketing. Vi skal i langt højere grad være parate til at servicere og stille vores viden og hjælp til rådighed for brugerne, hvis vi fortsat vil sikre os loyale kunder, tilfredshed og den gode relation.

Tip: Lær din målgruppe at kende ind til benet og målret din content marketing indsats derefter. Formår du at berige og sikre værdiskabelse for kunden, kan du opnå en stor konkurrencefordel.

6. Vi kan godt lide de sociale medier

De sociale medier spiller en stor rolle i vores øgede mobilbrug – særligt når det kommer til de danske kvinder.

De danske kvinder bruger i gennemsnit 48 minutter dagligt på de sociale medier via mobiltelefonen, mens mændene i snit bruger 37 minutter. Facebook er og bliver kvindernes absolut foretrukne sociale medie – og det har platformen været i adskillige år.

7. Er de unge trætte af Facebook?

Der har allerede været skrevet gennem de senere år omkring, at Facebook mister de unge brugere. Og det har 2016 også vist begyndende tegn på. I 2015 brugte hele 73 % af de danske unge mellem 12-19 år Facebook flere gange dagligt, mens tallet i 2016 var noget lavere og lå på 53 %. Dermed ikke sagt, at de unge ikke længere bruger Facebook – men de er knap så højfrekvente brugere sammenlignet med tidligere.

Skarp konkurrence

Den nedadgående “Facebook-frekvens” skal formentlig ses som et tegn på den hårde konkurrence, der kommer fra andre medier såsom Instagram, YouTube og Snapchat. Sidstnævnte ikke mindst, da mediet har sikret sig langt flere aktive brugere.

De ‘ældre’ er stadig Facebook fans

Undersøgelsen viser også, at de 20-39 årige bruger Facebook mere, mens flere brugere fortsat tilvælger medier som Instagram og Snapchat.

8. YouTube: Børnenes kald

YouTube har gennem de seneste år set en gevaldig vækst i forhold til de helt unge brugere. Faktisk er antallet af brugere i målgruppen 3-6 årige næsten fordoblet fra 2014 til 2016. Det samme gør sig gældende for de 7-12 årige, som også har kastet deres kærlighed over mediet.

Hvorfor: Forklaringen skal findes i vores stigende behov for ‘on demand’ – også de unge vil have hvad som helst, når som helst og hvor som helst. Og ifølge DR er der stor mangfoldighed i det viste på YouTube: Det drejer sig om alt fra musikvideoer, tegnefilm, dansevideoer, traktortræk etc. Dertil kommer de berømte ‘YouTubere’, som særlig tiltrækker sig opmærksomhed fra de 7-12 årige.

Læs mere omkring medieudviklingen i Danmark

Ønsker du at få uddybet og læse mere om DR’s undersøgelse, så kan du læse hele rapporten om Medieudviklingen i 2016 her.

Den store digitale medie-personlighedstest

Er du nysgerrig på, hvilken medie-personlighed du selv har? DR har i forbindelse med deres medieforskning udgivet en sådan personlighedstest – den finder du her.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her