Synes du nogle gange det kan være svært at bedømme, hvad du skal lægge op på de sociale medier, og hvad dine følgere gerne vil se? I denne artikel får du 8 tips til, hvad du bør inkludere, og hvad du bør undgå på dine sociale medier.

Det kan være en jungle at finde rundt i, når du skal prøve at forstå forbrugerne. Vi som forbrugere er nemlig blevet mere kræsne og mindre tålmodige, hvad angår reklamer. Det medvirker til, at hele 3,4 millioner danskere, hvilket svarer til 60% af den danske befolkning, har installeret en adblocker. Dette skyldes blandt andet den intense kamp, der er opstået om de dyrebare forbrugere. Det er derfor vigtigt, at du forstår dine følgere, og hvad de ønsker at se.

Alle nedenstående data stammer fra en undersøgelse, der er foretaget af Adobe i 2019. Du kan finde undersøgelsen her.

39% af forbrugerne er irriteret over indhold, som er dårligt skrevet

Mennesker er sjældent fejlfrie, og der kan opstå grammatiske fejl, når der bliver produceret indhold. Det handler derfor om, at være klar og præcis i sine formuleringer, så forbrugerne ikke vælger dig fra grundet dårlig grammatik eller et for uklart sprog.

Det kan derfor være en god idé, at få en anden person til at læse dit indhold igennem, inden det bliver publiceret. Dette skaber en større kvalitetssikring af dit indhold, så dine følgere i højere grad vil forstå dit indhold.

28% af forbrugerne er irriteret over et visuelt dårligt design

Visuelt indhold dominerer i høj grad på de sociale medier, og der findes uendelige features til at pynte dine opslag. Dog er det ikke alle virksomheder, som går op i et flot visuelt design, hvilket irriterer hele 28% af forbrugerne.

Det er ikke alle, der har et kreativt gen gemt i sig. Derfor er det ingen skam at søge hjælp hos mere kompetente folk – tværtimod får I nok et bedre resultat, som potentielt kan ses på jeres visninger og antal følgere. Det kan altså være afgørende for din performance, at gøre indholdet så interessant som muligt for målgruppen.

Tip: brug fx Canva til at lave dine egne designs.

Forbrugerne bryder sig ikke om indhold, der er for anmassende

Det er tit positivt, at være personlig på de sociale medier, men pas på, at du ikke bliver for anmassende. Dine følgere må ikke føle, at de bliver overvåget, og at din målretning er lidt for personlig eller tenderende til det ”creepy”.

Facebook har blandt andet været i et dårligt søgelys, da de blev beskyldt for at dele og sælge brugernes data, og dermed gøre det muligt, at personliggøre annoncer i en ekstrem grad. Du skal altså finde grænsen for, hvor personlig du må være.

23% af forbrugerne er irriteret over indhold, som er forældet

Mange virksomheder i forskellige brancher sender en stor mængde indhold ud, for at få forbrugernes opmærksomhed. Det har dog sine konsekvenser. Jo mere en forbruger ser dit brand, jo mindre indvirkning har det på dem. Dette skyldes, at hvis dit indhold er sendt ud flere gange, kommer indholdet hurtigt til at se kedeligt ud, og kan dermed potentielt skabe mindre værdi.

Få styr på din content-indsats med en content-kalender.

Forbrugerne er ofte irriteret over indhold, som ikke er personliggjort til dem

Nu bliver du garanteret en smule forvirret over dette punkt, da det lidt modsiger punkt 3, hvor vi skrev, at forbrugerne ikke vil have, at indholdet er så personligt, at det bliver anmassende.

Det handler om at finde grænsen, idet forbrugerne faktisk foretrækker, at indholdet vedrører deres specifikke personlige situation. Det er derfor vigtigt, at udgive indhold med henblik på ens målgruppe, som dermed vil huske dit brand som værende relevant og berigende fremfor upersonligt og støjende.

Læs også: LinkedIn’s Dynamic Ads, hvor du kan målrette dine annoncer personligt

21% af forbrugerne er irriteret over indhold, som ikke er tilpasset deres device

Forbrugerne bruger mange forskellige devices til at åbne mails og tjekke nyheder. Det er derfor vigtigt, at formatet passer til den enhed, der benyttes. Dog anbefaler Facebook, at man har særligt fokus på mobilenheden, hvis der er et fokus på sponsoreret indhold, da det vurderes til at være bedst til reklame. Samtidig skyldes det også, at de fleste sociale medier oftest bruges på mobilen.

Men alt kan ikke være lige godt, og ulempen ved mobilen er, at skærmstørrelsen er markant mindre, set i forhold til andre devices. Det er derfor ekstra vigtigt, at have fokus på skærmformatet på tværs af diverse enheder, således at det er let læseligt og flot visuelt, uanset enhed.

Læs også: Guide til billedformater

17% af forbrugerne bliver irriteret, hvis der ikke indgår video eller billeder

Det er vigtigt, at det indhold I sender ud, er flot visuelt. Hele 17% af forbrugerne bliver irriteret, hvis indholdet ikke er let læseligt. Forbrugerne sætter pris på at læse indhold, der indeholder videoer og billeder i forhold til kun tekstmateriale.

Og det er ingen hemmelighed, at der bliver gjort mere og mere brug af både video og billeder på de diverse sociale platforme. Så måske du bør overveje, at tilføje det til dine fremtidige planlagte opslag.

Læs også: Sådan kan B2B bruge video på LinkedIn

16% af forbrugerne bliver irriteret over, at få indhold fra brands, hvor de allerede har foretaget et køb

Synes du også det er irriterende at modtage reklame med en rabatkode fra et brand, hvor du allerede har købt deres produkter? Det samme gør dine kunder højst sandsynligt. Spar dig selv for disse problemer, og imødekom denne problemstilling på en konstruktiv måde.

Du skal være opmærksom på, hvilket indhold du sender ud til eksisterende og potentielle kunder. Undgå at sende indhold med overflødige kampagner til personer, som allerede har konverteret, og dermed ikke har gavn af dit indhold.

Hvad så?

Hvis du undgår ovenstående 8 fejltagelser, kan du med stor sandsynlighed minimere risikoen for at irritere dine følgere på de sociale medier.

Hvad tænker du om ovenstående 8 fejltagelser?

Vi hører meget gerne fra dig i kommentarsporet.

2 Svar
  1. Sandra Christensen

    Hej Martin,
    Artiklen er nu opdateret med kildehenvisning. Tak for dit opmærksomme øje 🙂
    Dbh Sandra/Digital Works

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere