8 vigtige overvejelser til de sociale medier

8 ting din virksomhed bør overveje når I benytter de sociale medier

Tiden er knap, og nogle gange går arbejdet lidt stærkt. Ifølge rapporten Business Networked Factbook, som udkom tidligere i år, mener 54 % at sociale medier bør placeres på strategisk niveau i virksomheden. Alligevel er der rigtig mange virksomheder, som ikke har en klar strategi for deres tilstedeværelse eller en plan for hvad, hvem, hvornår og hvordan. Vi har her samlet 8 overvejelser, man bør gøre sig om virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier.

  1. Hvorfor vil vi være der? Det lyder næsten for simpelt, men mange har stadig ikke helt styr på formålet med tilstedeværelsen. Nogle er på Facebook, LinkedIn eller Twitter for at lancere et nyt produkt, andre for at yde kundeservice eller noget helt tredje. Hvis der ikke er styr på det primære formål, er det unægtelig svært at måle, om man har succes. Så tænk over, om der skal skabes fans, trafik, involvering, omtale eller noget helt andet, og mål så på det og optimér indsatsen herefter.
  2. Hvem ejer hvad? Vi oplever stadig at bl.a. Facebook-sider og LinkedIn-grupper lukkes ned, når de ansatte der har oprettet tilstedeværelsen stopper i virksomheden. Det virker måske banalt og ”gammeldags”, men for mange virksomheder vil det være en nyttig overvejelse, om ikke ejerskab af tilstedeværelser på de sociale medier skal konkretiseres i de interne politikker. Således at en evt. LinkedIn-gruppe tilfalder virksomheden, når/hvis medarbejderen, der har starten gruppen, forlader virksomheden.
  3. Er alle på samme side? Ofte ser vi, at der måske findes mere end én side for virksomheden på både Facebook og LinkedIn – og at medarbejderne derfor ikke alle er samlet ét sted. Ønsker man en professionel tilstedeværelse på ex LinkedIn, bør man sikre, at alle medarbejdere er knyttet op på den ’rigtige’ virksomhedsside.

    8 vigtige overvejelser når virksomheden benytter sociale medier

  4. Har I en fast procedure når folk stopper og starter i virksomheden? Vi oplever ofte at virksomheder glemmer de sociale medier i overdragelsesprocessen. Dvs. at tidligere medarbejdere har administratorrettigheder af både Facebook-sider, LinkedIn-grupper, Twitter-konti og virksomhedssiden på LinkedIn. Overvej om admin-rettigheder bør lægges ind som et fast punkt, når der kommer nye til på arbejdspladsen, eller når en kollega forlader firmaet.
  5. Hvornår udtaler man sig som virksomhed eller sig selv? Særligt på LinkedIn vil der i visse diskussioner kunne opstå tvivl om, hvorvidt en person udtaler sig på egne eller virksomhedens vegne. Overvej derfor om der bør nedfældes regler eller grænser for, hvornår man bør gøre opmærksom på at eventuelle udtalelser og kommentarer er på egne vegne, og ikke virksomhedens. Og hvornår er det okay at udtale sig på virksomhedens vegne? Og hvad siger lovgivningen inden for jeres felt? (Hvornår har man erstatningspligt ved evt. fejludtalelser?)
  6. Må man blande sig på konkurrenternes sider og andres netværk? Vi har tidligere set et par eksempler på medarbejdere, der har opført sig uhensigtsmæssigt på ex. Facebook. Og i langt de fleste tilfælde skyldes det udelukkende, at folk er glade for deres arbejdsplads og ikke bryder sig om tonen i en given besked. Men hvad er okay, og hvornår (hvis overhovedet) må medarbejdere eksempelvis udtale sig på konkurrenters sider eller i netværk?
  7. Hvor meget kan man forvente af medarbejdere og kollegaer? Som virksomhed kan man hente meget på berigelsesfronten ved at inddrage medarbejderne. Hvis man generelt er glad for og stolt af sin arbejdsplads, vil nogle måske gerne dele nyheder, tips, rapporter og fx job-opslag fra virksomheden. På denne måde når man som virksomhed bredt ud, og har ofte mulighed for en langt bredere synlighed end uden medarbejdernes hjælp. Dette kræver dog, at der på forhånd er skabt klarhed om hvilke informationer, det er i orden at dele.
  8. Må man være på sociale medier i arbejdstiden? Lægges der op til, at man som medarbejder benytter sit personlige netværk i virksomhedens interesse, vil det være en anelse spøjst, hvis brugen af de sociale medier ikke er tilladt i arbejdstiden. Som arbejdsgiver må man tage det sure med det søde, eller overveje om der skal lægges anbefalinger ud ift. tidsforbrug, m.m.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om, hvad en Facebook-fan er værd.

Du kan naturligvis også downloade Networked Business Factbook 2012 her.

Hvad mener du?

Hvad er dit bedste tip til hvad man som virksomhed SKAL have styr på, når man begiver sig ud i eventyret på de sociale medier? Del gerne dine tips og erfaringer i kommentarfeltet herunder.

2 Svar
  1. René Bygballe

    Eftr min mening er det en super god idé at ens virksomhed har en Facebook profil. Profilen kan anvendes på mange forskellige måder. Nogle mere effektive end andre. Men det kommer jo helt an på målsætningen og arbejdsindsatsen. For nogle virksomheder er Facebook den perfekte markedsføringskanal, for andre virksomheder er det mere et luftrum og et socialt pusterum, hvor man kan dele alt hvad der rører sig i og omkring virksomheden. Det er derfor vidt forskelliger fra virksomhed til virksomhed hvor stor en indsats man skal ligger i arbejdet med at “pleje” denne kanal.

    Jydsk Emblem Fabrik A/S har en Facebook side http://www.facebook.com/JydskEmblemFabrik.

    Godt nok har vi ikke mange fans (nye er altid velkommen). Det kunne vi sikkert gøre noget ved, men de “fans” vi har er med til at skabe god trafik af nye kunder ind på vores webshop http://www.jef.dk. Vi bruger Facebook som medie hvor vi deler ting omkring virksomheden og vores interesser. Det giver et meget naturligt billede af virksomheden.

    Vi har en ansvarlig i vores virksomhed, som administrerer virksomhedens Facebook side. Det er med til at holde styr på siden og opretholde en fast politik for indholdet. Vi bruger ikke meget tid på Facebook, men det kræver heller ikke megen tid at poste en update, billede eller link et par gange om ugen.

    René
    Marketing & Web
    Jydsk Emblem Fabrik A/S – http://www.jef.dk
    Emblemer & sportspræmier online

  2. Stefan Asmussen

    Meget enig i artiklens indhold. Hos Toyota har vi strategi og processer på plads, med den ydmyge tilgang til det, at det altid kan forbedres. I artiklen anføres det at 54% mener, at sociale medier bør placeres på strategisk niveau i virksomheden, men at mange virksomheder endnu ikke har en klar strategi. Det må skyldes, at flertallet af de de adspurgte, sidder i niveauerne under topledelsen. Det er herfra presset om forandring skal komme.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Uddannelse i Sociale Medier

Få optimalt udbytte af tilstedeværelsen på sociale medier. På denne uddannelse i sociale medier har vi fokus på elementer som strategi, planlægning, lovgivning, måling og optimering.
Se det omfattende program her