Arbejd målrettet med hashtags

Som de fleste af os ved, bruges hashtags til at kategorisere indhold på flere sociale medier. Det ses til tider i et overdrevet og tilfældigt brug. Men hashtags kan meget mere end at være ‘fyldstof’. Hashtags kan skabe stor værdi ved at arbejde struktureret med dem. 

I artiklen her giver vi dig et overblik over brugen af hashtags på forskellige sociale medier samt værktøjer til at forbedre indsatsen.

Undersøgelser viser, at du bør bruge hashtags

Hashtags kan give dig en rigtig positiv profilering. Det, der begyndte på Twitter, har nu spredt sig til de fleste sociale medier i dag såsom Facebook, Instagram og nu også LinkedIn.

Det faktum, at hashtags er accepteret på mange sociale medier, er en god grund til at overveje at bruge dem. Men hvordan sikrer du, at du benytter de rigtige hashtags til dit indhold? Hvordan sikrer du, at du bruger det rigtige antal på det rigtige tidspunkt og på det rigtige sociale netværk? Det kigger vi nærmere på i artiklen her.

Hashtags på Twitter

I en undersøgelse foretaget af Buddy Media fremgår det, at Tweets med hashtags får to gange mere engagement end Tweets uden hashtags. Dog viser førnævnte undersøgelse også, at et Tweet ikke bør indeholde mere end 1-2 hashtags, da mere kan risikere at få engagementet til at dale. Så det er om at prioritere hashtaggene.

Twitters egen undersøgelse af hashtags har ligeledes påvist, at der er stor fordel ved at benytte hashtags. Ifølge undersøgelsen oplever privatpersoner en stigning i engagement med 100 % ved at benytte hashtags, og brands oplever en stigning på 50 %, når et Tweet indeholder hashtags.

Når der nævnes engagement i disse undersøgelser er dette målt i antallet af klik, retweets, favoritter og svar. Men selvom det kun er retweets, du er ude efter, vil hashtags ligeledes være en god idé. Tweets der indeholder hashtags har 55 % større chance for at blive retweetet. Det er blevet vist i en undersøgelse foretaget af Dan Zarella under et studie af 1.2 millioner tweets (eksisterer ikke længere).

Hashtags på Instagram

Instagram er et andet godt sted at benytte hashtags. Dog fungerer det anderledes på Instagram, hvor interaktionen er højest, når et opslag har 11+ hashtags. Du skal derfor ikke i samme grad tænke på at begrænse antallet af dine hashtags her. Dette er udledt på baggrund af data, der kommer fra brugere med 1000 eller færre følgere. Det betyder, at hashtags er et god sted at starte, hvis du vil øge antallet af følgere på Instagram.

Hashtags på Facebook

Twitter og Instagram er klare vindere, når vi taler anvendelse af hashtags. Når det kommer til Facebook, er anbefalingerne lidt mere komplicerede. Her klarer opslag sig nemlig bedst uden hashtags.

Hashtags har ‘kun’ eksisteret på Facebook siden juni 2013, og tre måneder senere viste en undersøgelse fra EdgeRank Checher, at brugen af hashtags på Facebook ingen effekt har på reach.

Meget kan være sket siden denne undersøgelse, men flere hjemmesider henviser stadig til førnævnte undersøgelse, og noget tyder på, at der ikke er meget, der har ændret sig siden. Ifølge marketergizmo kan hashtags på Facebook have indflydelse på troværdigheden, særligt hvis der er for mange, eller hvis det ikke er de rigtige hashtags. Det kan altså skabe tvivl om, hvorvidt opslaget er spam.

Betyder det, at du skal undlade hashtags, når du laver opslag på Facebook? Her vil det være en idé, at teste af, hvad der virker bedst. Ifølge undersøgelsen fra  Social Bakers studie bør du, hvis du vælger at benytte hashtags på dine Facebook-opslag, være opmærksom på mængden og ikke overdrive brugen.

Hashtags på Google+

På Google+ får dine opslag automatisk et hashtag på baggrund af indholdet. Du kan stadig ændre i disse hashtags og tilføje dine egne. En anden unik feature på Google+ er, at du kan tilføje dine hashtags i både kommentarer og i opslag. Det betyder, at du kan fordoble dine muligheder for at blive set. Google+ er som bekendt Googles eget sociale netværk, hvorfor hashtags nu er indkorporeret i Google’s søgemaskine.

Værktøjer til at finde og organisere dine hashtags

Ved at bruge de rigtige værktøjer, kan du bruge hashtags som et ‘organiseringssystem’ til dine social media kampagner. Når alt indhold er samlet under et bestemt hashtag, kan du holde øje med udbredelsen af din kampagne, og hvilke elementer der bliver nævnt omkring emnet.

Her er der fire bud på værktøjer, som du kan benytte:

1. Hashtagify.me: Et fulendt værktøj

Et af de mest fuldendte hashtag-værktøjer er Hashtagify.me, som du kan bruge til at analysere hashtags med. Når du taster et hashtags ind, får du vist hashtags, der er relateret til dit hashtag, hvor populært hvert hashtag er, og hvor tæt relateret det er til det originale.

2. RiteTag: Find det perfekte hashtag

RiteTag kan bruges til Facebook, Twitter og Google + og hjælper med at sikre, at de anvendte tags er velovervejede ved at kategorisere hashtagget efter om det er godt, meget godt eller overbrugt. Værktøjet giver desuden et hurtigt overblik over analysen ved hjælp af farveorganisering.

3. Tagboard: Få det fulde overblik

Tagboard samler tekst-, video- og billedopslag for at give dig et overordnet billede af, hvad der bliver nævnt i forbindelse med et bestemt hashtag, og du kan også se hvordan dine hashtags bliver brug på tværs af forskellige netværk. På Tagboard kan du se resultater fra dine hashtags på Twitter, Instagram, Facebook, Google+, Vine og App.net. Tagboard sætter det hele sammen i et brugervenligt interface.

4. Tweetbinder: Hashtags på Twitter

Med Tweetbinder kan du analysere et twitter hashtag, og se hvem der allerede er engageret i samtaler med det pågældende hashtag. Tweetbinder bruges til at gruppere lignende opslag og samtaler. Yderligere er der et overordnet analyseværktøj, der viser det totale antal tweets, der er relateret til en samtale over en periode, retweets, links etc.

5. Trendsmap: Geografisk oversigt over hashtags

Trendmap viser dig relevante hashtags, der benyttes i dit geografiske område, hvilket særligt lokale sider vil kunne få gavn af.

3 tips til at finde de rigtige hashtags

Ved at benytte ovenstående værktøjer kan du finde frem til nogle brugbare hashtags.

  1. Lær fra de bedste: Hvilke hashtags bruger de indflydelsesrige?
    Tashtagify.me kan give dig en god grundforståelse, da du her kan starte med at søge efter hashtags, som nogle af de indflydelsesrige brands bruger. Tag en håndfuld brugernavne på personer og brands i din industri, som er beundringsværdige. Sæt disse ind i Hashtagify, og du vil blive præsenteret for et udvalg af de oftest brugte hashtags. Tilføj de relevante til din liste af potentielle hashtags.
  2. Dæk alle områder – Er der relaterede hashtags, du bør overveje?
    Har du allerede udarbejdet en god liste med hashtags, som du vil benytte, bør du besøge Hashtagify.me for at finde relaterede hashtags. Når du har foretaget denne øvelse, bør du notere størrelsen på cirklen; jo større en cirkel, jo mere populær er hashtagget. Det er ikke sikkert, at alle de hashtags, der bliver vist er relevante for dig, men det kan hjælpe dig til at blive inspireret til at bruge hashtags, du måske ikke ellers havde overvejet.
  3. Dobbelttjek: Er der risiko for, at dine valgte hashtags kunne mene noget helt andet end tiltænkt?
    Inden du færdiggør din liste af hashtags, bør du undersøge om de hashtags, du har valgt, bliver brugt andre steder i en helt anden kontekst. Der er før set uheldige eksempler på virksomheder, der bruger hashtags, som allerede bruges, men med en noget anden betydning eller i en anden sammenhæng – Det kunne ex være, at dit danske hashtag har en anden betydning på et andet sprog. Så gør dig selv den tjeneste at tjekke op på dette, inden du går i gang, ved at søge på potentielle hashtags.

Hvad er din erfaring med brugen af hashtags?

Del gerne dine erfaringer herunder.

 

Denne artikel er skrevet på baggrund af inspiration fra dette blogindlæg

1 Svar
  1. I relation til Twitter er det helt essentielt, for odds’ene for at dine følgere ser dit tweet er meget små, hvorimod din indeksering (via hashtags) sikrer en længere holdbarhed, ikke-følgere – men hashtagfølgere bliver eksponeret for dit indhold inden for deres interessesfære.

Skriv en Kommentar