Banneret bliver ofte opfattet som det sorte får i den digitale flok. Trods sine 18 år som en fast del af det digitale mediebillede og fortsatte udvikling er der traditionen tro hug til banneret.
I sidste måned kom der en artikel fra Digiday, hvor 15 statistiker kunne gøre selv den mest optimistiske bannerannoncør utryg.
Artiklen viste bl.a. statistiker som:
- 85 % af alle kliks sker af 8 % af internet brugerne
- Der er større sandsynlighed for at overleve et flystyrt,end at du klikker på en bannerannonce
- 34 % har ikke tillid til bannerannoncer, sammenlignet med 26 % for magasinannoncer
- 50 % af alle kliks på mobile bannere sker ved en fejl.
Se resten af de hug banneret får på digiday
Banneret kan så meget andet
Den opmærksomme læser vil hurtigt tænke, jamen måler man da kun på kliks? Er det ikke noget, man gjorde de første 10 år af bannerets levetid.
Den professionelle annoncør anerkender eksempelvis følgende styrker ved bannerannoncering:
- Kan skabe kendskab og dækning i markedet = branding
- Kan målrettes skarpt efter brugeradfærd = branding og kontekst
- Har stærke kreative og involverende muligheder = branding og dwell
- Kan styres og optimeres løbende
- Er skalerbart
- Øger kendskabet som afspejles i mere direkte trafik over tid og flere brand searches, viser analyser fra Comscore.
Så måske vi lige skal holde igen med de hårde hug til det sorte får 🙂
Held og lykke med din bannerannoncering.
Kun amatører måler banners effektivitet i clicks. I B2B universet ser vi dog ofte høje clickrater, men fordelt på få seere. Banners virker bedst i kombination med andre aktiviteter, eks email, sociale media, telemarketing… B2B banner annoncering kan ikke bare køres efter brugeradfærd, men også målrettet direkte mod udvalgte navngivne virksomheder.