Få bedre konverteringsrater på nyhedsbrevet

Et spørgsmål som ofte bliver stillet, når samtalen falder på hvor udfordrende det kan være at få folk til at tilmelde sig virksomhedens nyhedsbrev fra websitet, er: ”Hvad er en god konverteringsprocent og hvordan kan vi øge den”?

Bliv klogere på svaret her:

Af Nicolai Hæggelin

Hvis vi antager at tallet er 1 % i konvertering for en given virksomhed, kunne et spørgsmål hurtigt blive: “Hvad sker der med de øvrige 99 %, der besøger hjemmesiden og som ikke tilmelder sig?”

Jagten på svaret er naturligvis ikke entydigt, men lad os se på hvilke forhold som spiller ind, hvis virksomheden ønsker at øge konverteringsprocenten på tilmeldinger til nyhedsbrevet?

Indledningsvis er manglende indsigt ofte den første barriere som virksomheden møder. Det er nemlig ikke sikkert at man ved hvorfor de besøgende forlader websitet uden at tilmelde sig. Og langt de fleste besøgende har ikke tid eller lyst, til at fortælle hvorfor de ikke tilmeldte sig nyhedsbrevet. Tid er for mange besøgende ofte en knap faktor. Men hvad gør man så?

De konkrete tiltag til at øge konverteringen på nyhedsbrevet

Et godt sted at starte er, en skarp kommunikation til hvorfor besøgende skal skrive sig op til nyhedsbrevet. Størstedelen af danske virksomheder, bruger blot teksten ”Tilmeld dig vores nyhedsbrev”, og hvis bølgerne går højt skrives der ”Tilmeld dig vores spændende nyhedsbrev”.

Det er ikke godt nok! Hvis folk skal skrive sig op til at modtage et nyhedsbrev, er de nødt til at kunne se en klar udbyttebetragtning.

I vores kommunikation benytter vi: ”Modtag vores ugentlige nyhedsbrev med berigende artikler, seminarer og tips om digitalt salg og marketing”. Dermed er den potentielle fremtidige modtager af vores nyhedsbrev, klar over hvilke forventninger vi stiller i udsigt.

En anden ting som kan fordel øge konverteringen er, hvis folk kan se tidligere nyhedsbreve og lade sig inspirere inden tilmeldingen. Se her hvordan vores tilmeldingsside til nyhedsbrevet ser ud.

Brug gerne en stærk farve på tilmeld-knappen, så synligheden for tilmelding ikke drukner på hjemmesiden. Test gerne flere udgaver for at se hvilken knap/farve/tekst der konverterer bedst.

Giv gerne besøgende flere muligheder for at tilmelde sig fra eks. artikler, events og hvor det giver mening. Ofte ser vi at mange virksomheder kun har én tilmeldingsmulighed fra forsiden, hvilket begrænser potentialet signifikant.

Brug data til at estimere konverteringsprocent

Brug eks. Google Analytics til at analysere hvor mange der forlader sign-up siden uden at tilmelde sig. Det henleder os tilbage til spørgsmålet om, hvad er en god konverteringsprocent? Indsigten i hvor mange nye besøgende der er hver måned er væsentligt ift. estimeringen. Det er også væsentligt at se på om, eksisterende kunder ift. brug af virksomhedens produkter, har behov for besøge hjemmesiden regelmæssigt. Den andel modtager måske allerede virksomhedens nyhedsbrev pga. kunderelationen. Og så skal den andel jo ikke indgå i den samlede vurdering om hvor mange procent som ikke tilmelder.

Øvelsen gør i høj grad ud på, at få estimeret hvad netto-tallet på de potentielle besøgende som ikke modtager nyhedsbrevet er. Hermed bliver estimeringen meget mere realistisk ift. konverteringsprocenten.

Pop-ups?

Nogle virksomheder vælger også at benytte pop-ups i forsøget på at få besøgende til at tilmelde sig. Det kan være en farlig strategi, da de fleste besøgende hader pop-ups af et godt hjerte. Hvis der eksperimenteres med det tiltag, er den klare anbefaling at det frekvensstyres, så besøgende kun ser den en gang.  Og at man lytter / ser (Analystics indsigten) efter hvad se besøgende mener, og om nogen vælger at tilmelde sig i sidste ende.

Mange af de virksomheder vi arbejder med har erfaret, at ved en solid indsats og naturligvis et godt nyhedsbrev, kan konverteringsprocenten på sigt ligge mellem 3 – 5 %. Hertil skal lægges at dette er et normtal, som ikke tager højde for brancheforskelle. Yderligere vil et evt. konkurrenceelement alt andet lige også kunne øge tilmeldingsprocenten for nogle virksomheder.

Vil du læse mere?

Vi har tidligere skrevet en artikel om listehygiejne på permissions, som også er relevant i forhold til at vurdere kvaliteten af nye tilmeldinger til nyhedsbrevet. Læs her Artiklen om listehygiejne på nyhedsbrevet.

Arbejder du allerede med e-mail marketing og nyhedsbreve, og ønsker du at skabe endnu bedre resultater gennem disciplinen? Så er denne Master Class i e-mail marketing og nyhedsbreve måske noget for dig.

1 Svar
  1. Simon Kibsgård

    Og!
    Husk så at de fleste danskere med en Smartphone læser deres e-mails på den
    se stats sidst i denne briefing: http://video.creuna.dk/video/2024550/morgenbriefing-mix-mobil-og).

    Når du får et signup får du en permission til at fylde op i din brugers mailboks (og det er en “stor” permission i dag).
    Sørg derfor at optimere dine templates og landing pages til mobilen også, således du ikke starter med at give læseren en dårlig oplevelse.
    (Læs evt. mere her:
    http://blog.creuna.dk/2011/04/07/bliv-bedre-til-at-konvertere-pa-e-mailmarkedsfoering-ved-at-optimere-til-mobilenheder/)

    Mvh Simon

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

5 tips til nyhedsbrevet

E-mail marketing og nyhedsbreve kræver at man hele tiden har styr på data og content. Vi har samlet 5 tips, som vi håber, kan hjælpe dig i dit videre arbejde.
Bliv klogere her