Boost engagementet med FB Audience Optimization

Note: Vi har efter udarbejdelsen af denne artikel erfaret, at det pt. kun er engelske Facebook-sider, der har adgang til denne funktion.

Har du en Facebook side? Og ønsker du at øge engagementet organisk for dine posts? Facebook har tilføjet en ny feature, som kan hjælpe med at målrette dit indhold til den målgruppe, der med størst sandsynlighed vil interagere med dine posts.

I artiklen her kan du læse, hvordan du bruger Facebook Audience Optimization til at øge engagementet på din Facebook side. 

Hvorfor skal du bruge Facebook Audience Optimization?

Når der kommer nye features på Facebook, spørger man ofte sig selv, om der nu også er en grund til, at man skal sætte sig ind i endnu en feature, og hvad man kan få ud af det.

Her er nogle af grundene til, hvorfor du skal lære at bruge Facebook Audience Optimization:

  • Facebook benytter mange forskellige udregningsmetoder, som har betydning for den algoritme, der bestemmer om dit opslag bliver liket og får engagement. Bruger du Facebook Audience Optimization kan du hjælpe Facebooks algoritme til at bestemme det rigtige publikum til dine opslag.
  • Værktøjet hjælper Facebook til at forstå, hvem der ikke skal se dit opslag. Det kan hjælpe dig til at gøre dine opslag mindre synlige for en bestemt målgruppe. Ved du ex, at du skal til at poste noget, der kan få en negativ reaktion fra mænd, kan du sætte opslaget til kun at være synligt for kvinder.
  •  Denne feature hjælper dig desuden med at lære mere om, hvordan mennesker med specifikke interesser engagerer sig i dine posts. Hvis du ved, at de af dine fans, der er interesseret i ex løb, er dem, der interagerer mest med dine posts, så ved du, at du med fordel kan poste mere om løb for at skabe et bedre engagement.

Facebook har lavet forskellige test, der viser, at Audience Optimization ikke direkte øger den organiske rækkevidde på dine Facebook posts, men at det øger engagementet. Og er der flere mennesker, der interagerer med dine opslag, fordi indholdet matcher deres interesser, vil dine posts automatisk blive mere synlige. Så i sidste ende kan det booste den organiske rækkevidde over tid.

Kom igang med Audience Optimization

Featuren startede med at blive rullet ud til engelske sider i forskellige kategorier. Featuren skulle gerne være tilgængelig for de fleste på nuværende tidspunkt, dog skal siden have mere end 5000 likes. For at se om du har mulighed for at bruge værktøjet, skal du tilgå din Facebook page settings, som du kan se i billedets højre hjørne.

kh-facebook-page-settings-1

Under General Settings (Generelle Indstillinger) skal du se efter Audience Optimization for Post. Klik på Edit (rediger). Her får du muligheden for at afkrydse boksen ‘Turn Facebook Audience Optimization on’. Sæt kryds i boksen og gem ændringerne.

kh-facebook-page-settings-2-1

Få adgang til Facebook Audience Optimization

Når funktionen er slået til, har du adgang til værktøjet fra din Facebook-side, hvor du kan lave et post eller en opdatering. Når du sætter markøren i boksen, fremkommer et nyt ikon, som vist på billedet.

kh-facebook-page-audience-optimization

Start med at skrive din Facebook opdatering. Herefter klikker du på Audience Optimization ikonet. Du bør kunne se ‘Preferred Audience’ og IKKE News Feed Targeting (hvis du gør det, betyder det, at du ikke har den nye funktion).

Derefter indstiller du din ønskede målgruppe (Preferred Audience) ved at fortælle Facebook om målgruppens interesser. Der er her tale om de samme interesser, som du finder, når du målretter et publikum i en Facebook annonce.

Når du indtaster målgruppens interesser vil Facebook vise dem, som Facebook formoder, at du vil målrette dit post imod. Facebook vil også vise dig et estimat på reach for hver interesse.

Din foretrukne målgruppes interesse vil ikke begrænse antallet af mennesker, som kan se dit post. Det fortæller derimod Facebook, at det er dit ønskede publikum til det pågældende post.

Du kan selv vælge, om du vil bruge featuren ‘Audience Restriction’ til at fortælle Facebook, hvem der ikke skal se dit post.

kh-facebook-page-audience-optimization-audience-restrictions

Når du har indtastet dine restriktioner, klik Gem. Dit post skulle gerne se sådan ud:kh-facebook-page-audience-optimization-finished-post

Når du har offentliggjort dit post, vil du nok bemærke, at der hvor du normalt ser ikonet med en globus (der indikerer, at indlægget er offentligt) kan du nu se et nyt ikon for indstillinger (se billede nedenfor). Når du sætter markøren over, kan du se, hvilke indstillinger du har indtastet i forbindelse med Audience Optimization, da du lavede opslaget.

Udklipfacebookaudienceop

 

For at kunne se disse indstillinger skal man være administrator af siden.

Track engagementet baseret på interesser

Hvordan et specifikt publikum har interagereret med dit post, finder du indsigt i under Facebook Insights.

Her kan du se insights for dit post under det særlige ikon under ‘Targeting’-kolonnen, der indikerer, at du har valgt et ønsket publikum til netop det post. kh-facebook-page-audience-optimization-insights-2-1

Når du klikker på postet, vil du se de normale informationer, indtil dit post er nået ud til mindst 100 mennesker. Når dette er sket, vil du kunne se statistikker for hver

publikumgruppe baseret på deres interesser.

kh-facebook-page-audience-optimization-insights-preferred-audience-analytics

For at se endnu mere dybdegående data er det desværre nødvendigt, at dit post minimum har 100 delinger og 100 likes. Når dit post har ramt disse milepæle, kan du få interessante indsigter i hvem af dit publikum, der interagerer mest med dit indhold.

Tips til arbejdet med Audience Optimization

  • Tænk på Audience Optimization som en måde at definere dit publikum og ikke som en liste af nøgleord. Facebook anbefaler mellem 6 til 10 interesse tags.
  • Interesse tags skal gerne bestå af både brede og specifikke interesser, som din målgruppe må have, og som relaterer sig til dit post. Men pas på med at være for bred.
  • Når du vælger interesse tags, overvej: “hvem, hvor, hvornår, hvorfor og hvordan” for den historie, som du vil fortælle.
  • Tænk på interesser som kan være mennesker, steder, organisationer, software, værktøjer, brands etc. som din målgruppe kan lide.
  • Tænk på specifikke ting, som din målgruppe vil være interesseret i. Hvis dit post eller din kampagne nævner et brand, bør dette brand indgå som en af dine interesse tags.
  • Tænk på relaterede interesser, hvis det ikke er muligt at vælge det specifikke, du tænker på. Omhandler dit post fx. en skuespiller, som ikke optræder som en valgmulighed for interesser, kan du i stedet bruge et show ellers film, som skuespilleren har været medvirkende i.
  • Tænk på location tags der relater sig til din historie eller det post, som du deler.

Som altid med nye features må tiden vise, om funktionen er effektiv til at booste det organiske engagement (og potentielt øge det organiske reach på den lange bane) – uanset hvad, vil det ikke skade at give det et forsøg.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration fra dette blogindlæg.

 

4 Svar
  1. Hej.. Hvis man har over 5.000 likes og stadig ikke den her funktion hvordan får man den så? –

    Når jeg følger jeres guide får jeg mulighed for “Målretning i Nyheder” og “Målgruppebegrænsninger”. – Det er vel ikke korrekt, vel?

    Hilsen
    Kaare

  2. Hej Kaare,

    Vi har, efter artiklen blev offentliggjort, erfaret, at funktionen pt. kun gælder for engelske Facebook sider. Vi beklager ulejligheden og håber naturligvis på, at den også kommer til Danmark snart.

    De bedste hilsner
    Lærke, Digital Works

  3. Hej Peter,

    Vi har erfaret, efter udarbejdelse af artiklen, at funktionen pt. er forbeholdt engelske Facebook-sider. Forhåbentlig får vi også fornøjelse af funktionen på et senere tidspunkt. Vi beklager naturligvis ulejligheden.

    De bedste hilsner
    Lærke, Digital Works

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld