Skal du byde på dit eget brand i Google Adwords?

Et stadig tilbagevendende spørgsmål man som Search Marketing bureau får er, hvorvidt man bør annoncere med Google Adwords på sine brand keywords. Med en organisk (ikke-betalt) nr 1# placering på sine brand keywords mener mange at det da må være spild af penge at købe sig til trafikken gennem Adwords.

Af Kristian Humle Lauritsen, Marketing Lion

I nedenstående vil vi give en række argumenter for hvorfor det i langt de fleste tilfælde rent faktisk er en god ide at byde på sine brand keywords. Samtidig gives tips til, hvordan du kan opnå højere konvertering af dine brandede Adwords mål ift. din organiske trafik.

Google siger det er en god ide

Ikke noget overraskende i at Google selvfølgelig gerne vil have dig til at byde på dine brand keywords. Google har derfor lavet et større studie til at dokumentere, at der er en højere effekt ved at annoncere på sine Brand keywords. Studiet kom frem til, at ved at køre Adwords for brand keywords opnås en 89% forbedring i trafikken mål i forhold til en ren organisk placering.

Studiet der dækkede 446 brands omfattede flere europæiske lande samt flere forskellige brancher og indenfor alle disse segmenter lå upliftet på 87%-94%. Den lille varians på tværs af lande og brancher er lidt overraskende ift. egne erfaringer med at dette uplift kan variere meget fra kunde og branche. Derudover kan dette uplift påvirkes meget afhængig af budskabet i Adwords annoncen. En pointe der vil blive uddybet senere.

Du kan hente det fulde Google studie (pdf) her

Dine konkurrenter kan byde på dit brand

Et andet forhold der gør, at du bør byde på dine brand keywords er, at dine konkurrenter meget vel byder på dit brand. Efter Googles ændring af deres Adwords politik sidste år blev muligheden for at beskytte sit brand for andre annnoncører ophævet. Eftersom dine konkurrenter dermed kan ligge over din organiske 1# placering med en Adwords annonce bør du også være at finde her.

Billig trafik

Når du byder på dit brand som et Google Adword, vil du typisk få en meget lav klikpris. Google mener relevansen er høj (det er jo jeres eget brand) og dermed opnås en højere kvalitetsvurdering (Quality Score) som igen medfører denne markant lavere omkostning.

Selvom dine konkurrenter også kan byde, vil de have en dårlig Quality Score (QS) og skal dermed betale en højere klikpris.

Ved at byde på dine brand keywords får du dermed trafikken meget billigere sammenlignet med eks. generiske søgninger i din branche samtidig med at du presser klikprisen op for de konkurrenter der prøver at lukrere på dit brand.

Få fuld kontrol over budskab og landingside

Et sidste argument, der oftest overses, er den fordel du opnår ved at kunne styre budskab og landingsside i dine Adwords. Mens din organiske 1# placering vil have et statisk budskab og altid linke til din forside, har du med et Adwords mulighed for hele tiden at ændre og optimere dit budskab og landingsside. Dette kan være utroligt effektivt hvis anvendt korrekt. Desværre anvender annoncører ofte som for deres organiske resultat et statisk generelt Adwords budskab der linker til forsiden. Langt større værdi i form af trafik og konverteringer kan imidlertid opnås ved at anvende kampagnebudskber såsom nye produkter, nyheder, events og lignende samt linke til optimerede landingssider.

På baggrund af ovenstående anbefaler vi altid at anvende brand keyword i Adwords annoncering, men som med alt andet opnås den største effekt ved løbende måling og optimering.

Artiklen er leveret af:

Marketing Lion

3 Svar
  1. Troels Kjems

    Hej Kristian.

    Det er fint indlæg – og jeg er helt enig i dine konklusioner.

    AdWords annoncer for eget brand kan med stor fordel kombineres med annonceudvidelser i form af undersidelinks.

    http://www.onlineeffekt.dk/undersidelinks

    Dermed gør man det endnu sværere for eventuelle konkurrenter i 2. eller 3. position.

  2. Kristian Humle Lauritsen

    Hej Troels

    Tak. Er også enig med dig i at undersidelinks er et godt add-on til at befæste sin brand position. I forlængelse af mit indlæg er undersidelinks ligeledes et stærkt værktøj til at få kampagnebudskaber (events, tilbud, nyheder)kommunikeret med som sekundære budskaber til dit primære “svar” på brugerens søgning.

    Kristian

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld