Arbejder du med Content Marketing, så ved du, at der er mange bolde i luften – og de skal også gerne gribes igen. Dit indhold skal være afstemt med både strategi, positionering og øvrige salgs- og marketingtiltag.

Du får her en tjekliste så du sikrer, at du har alle væsentlige overvejelser med i processen.

Formål

Dette er efterhånden ved at være lidt af et mantra for mig… Formålet. Fordi alt for mange deler og udarbejder indhold uden at have styr på “hvorfor“. Hvad ønsker man egentlig at opnå med content strategien? Er det fx at:

  • udbrede kendskabet?
  • at uddanne markedet?
  • at skabe præference?
  • at skabe ambassadører og loyale kunder?
  • at etablere thought leadership?
  • eller måske noget helt andet?

Der er altså stor forskel på, hvilke typer indhold, der virker afhængig af formålet. Så start med at finde ud af, hvad jeres primære mål med indsatsen er – så bliver det også nemmere at måle om I gør det godt nok.

Målgruppe

Det næste er naturligvis at få styr på målgruppen. De fleste af os ved godt, hvem vi mener vi “taler til”, men de færreste har lavet øvelsen med personaer. Prøv at liste alle de forskellige målgrupper op, og stil så dig selv og dine relevante kolleger spørgsmål som:

  • Hvor gamle er de?
  • Hvad laver de?
  • Hvad er deres største udfordring?
  • Hvad er deres frygt?

Optimalt set ville man lave dette arbejde ved hjælp af fokusgruppeinterviews, men mindre kan også gøre det. Ved at lave øvelsen bliver du klogere på, hvem det egentlig er du skriver til, og hvordan netop jeres virksomhed kan hjælpe dem.

Læs mere om, hvordan du kan arbejde med målgrupper på de sociale medier her.

Content planen

En god planlægning kommer vi altså ikke udenom. For arbejdet med content er tids- og ressourcekrævende, forstået på den måde at alt det ovenstående skal tages med i betragtning, samtidig med, at der bør være en kontinuerlig strøm af relevant content. Og det er de færreste virksomheder, som bare har masser af den slags liggende.

Er I få der skal bruge planen kan den fx laves i Excel eller lign., og er der behov for at flere kan tilgå den samtidig kan Google Docs være en løsning. Se fx disse skabeloner til content planer i Google Docs. 

Få flere tips til din content plan her.

Udarbejdelsen af indhold

Når vi så ved hvad indholdet gerne skal understøtte og skabe, og vi ved hvornår det skal udsendes og til hvem, så skal det jo laves. Og i den forbindelse er der naturligvis nogle ting man skal huske. Først og fremmest handler det om, at man i kommunikationen husker at imødekomme kundens udfordring – og ikke kun sin egen.

Type af indhold – Der findes et hav af forskellige typer indhold såsom billeder, video, infographics, artikler, white papers osv. Tænk over, hvad du vil sige og til hvem, og lad det hjælpe dig med at finde frem til den rette type. Find bl.a. inspiration i denne artikel om hvilket indhold der virker bedst.

Interne links – Husk at bruge alt det indhold I allerede har, når det er relevant. Så indsæt links i din artikel eller lign. når det giver mening.

Søgemaskineoptimeret indhold – Husk at optimere dit indhold, så det kan findes i søgemaskinerne. Det er jo en af content marketings helt store forcer; den langtidsholdbare tilstedeværelse, hvis altså kunderne kan finde det. Se en liste over hvordan du kan optimere dit indhold ift. SEO her.

Målsætninger og måling

Målsætninger skal gerne gå hånd i hånd med formålet. For de fleste B2B virksomheder er målsætningen bl.a. brand awareness, nye kunder eller leads, men disse skal jo alle måles forskelligt. Langt de fleste måler på trafik til websitet – og dette er jo også en fin indikator, men er det de rigtige der har set indholdet? Sørg for at tænke over dit formål og over, hvordan du vil måle din indsats. Herunder giver jeg et par idéer:

  • Øget kendskab –  Mål bl.a. på reach, bedre rankings i søgemaskinerne, stigning i “nye besøg” på websitet og shares.
  • Leads – Din landing page skal her enten være udstyret med en kontaktformular eller lign., eller dit website skal bruge et tool, der kan tracke besøgende. Du kan også måle på tilmeldinger til nyhedsbrevet.
  • Salg – Sørg for at opsætte mål i enten Google Analytics eller lign. således, at du kan tracke hvilke kanaler og indlæg, der bidrager til den ønskede handling.

Spredning af indholdet

Jeg plejer at sige, at spredning er det halve arbejde – og det er altså rimeligt surt, hvis man virkelig har lagt sig i selen for at lave noget berigende og værdifuldt indhold, som kun ganske få ser. Der bør forlægge en plan og i visse tilfælde også et budget for, hvordan du sikrer at dit indhold når ud til mange – og måske endnu vigtigere, hvordan det når ud til den rigtige målgruppe!

Denne indsats kan fx indebære:

  • Nyhedsbrevet
  • Diverse samarbejder
  • Sociale medier
  • Sponsering eller boost af indlæg for øget synlighed
  • Share-knapper på hjemmesiden
  • Involvering af kollegernes netværk.

Oprindeligt skrevet af: Charlotte Østergaard (20. april 2015)

Hvad er dit bedste tip til Content Marketing?

Del gerne dit bedste tip her i kommentarfeltet.

 

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her