Digitale begreber: Bannerannoncering

Det er efterhånden mange år siden, at bannerreklamen gjorde sit indtog på internettet, men disciplinen har vist sig at være en af de mere krævende, hvor succes afhænger af viden og expertise. Men har du styr på de fundamentale begreber?

Vi har her samlet nogle af de typiske forkortelser og begreber indenfor bannerannoncering, hvilket kan være behjælpelige i dit fremtidige arbejde med disciplinen.

CPA
Cost Per Action: Annoncøren betaler for hver lead/aktion, der er tilknyttet til annoncen. Kaldes nogen gange også for CPL (Cost Per Lead).

CPC
Cost Per Click: Prisen afregnes med mediet på baggrund af antal click genereret.

CPM
Cost Per Mille: Pris per tusinde visninger.

ROI = Return on Investment
ROI er en almen betegnelse der bruges, når der tales om økonomi og salg. Det er et udtryk for hvor meget man får igen, når man foretager en “investering”. I forbindelse med annoncering, er det således et udtryk for indtjeningen i forhold til den annonceringsudgift, man har haft. Ved bannerannoncering kan det meste måles registreres, hvilket kan gøre det lettere at komme frem til ROI.

Rich media
Rich media bannere gør brug af visuelle effekter og intuitiv interaktion, det vil sige at banneret ikke kun formidler budskabet i ord og billeder, som kendetegner de ”traditionelle” bannere. Rich media bannere gør brug af animeret grafisk design, navigation og interaktionen med modtageren kan ske via f.eks. video og nogle gange kan modtageren selv modificerer bannerets indhold.

Vil du have flere digitale termer?

Dette er blot nogle af de grundlæggende begreber indenfor disciplinen, du kan finde flere på vores digitale opslagsværk . Mangler du et forklaring på et begreb eller en forkortelse og kan du ikke finde det i vores opslagsværk, så giv os besked, så sørger vi for at tilføje det.

Vi har desuden her samlet en række termer der benyttes i forbindelse med e-mail marketing og nyhedsbreve.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Digitale Begreber: E-mail marketing

Har du styr på de digtale begreber omkring nyhedsbreve og e-mail marketing?
Læs mere