DR’s medierapport 2017 – hvad er in?

DR kom for nylig med deres årlige medierapport, hvor man som sædvanligt kan læse om danskernes brug af blandt andet sociale medier. Vi har håndplukket nogle af de mest væsentlige pointer fra rapporten, specielt til dig, som arbejder med digitale medier.

I rapporten er der i år stort fokus på især de unge – og det er der en grund til. De unge bruger nemlig enormt meget tid på internettet – de streamer, er på sociale medier, spiller online-spil og ser YouTube. Du unge i alderen 12-29 er storforbrugere af de forskellige platforme og netop dette gør deres færden interessant.

2017 – året hvor mobilen overgik PC’en

Udviklingen har været undervejs i noget tid, og for første gang nogensinde gang bruger flere danskere dagligt nettet mere fra mobil end fra PC.

Facts:

  • I 2017 brugte 68 % af danskerne nettet fra mobilen dagligt
  • I 2017 brugte 62 % af danskerne nettet på computeren dagligt – altså 6 % mindre end mobilen
  • Der bruges i gennemsnit en time på nettet fra computeren
  • Der bruges i gennemsnit over en time om dagen på mobilen – og tallet stiger fortsat

Tænk derfor på, at dit indhold skal passe til dette layout – få 5 tips til at blive mere mobilvenlig her. Se udviklingen nedenfor:

Forbruget stiger endnu engang – snapchat som højdespringer

Det er ikke kun forbruget af mobilen der stiger, men også forbruget af de sociale medier. Der er derfor ingen grund til at hvile på laurbærrene når det kommer hertil – de sociale medier voksede nemlig i 2017, præcis som de har gjort de forgange år. Vi bruger alle syv nedenstående medier i lige så høj eller højere grad i 2017 end i 2016 og især snapchat tager et stort spring i 2017.

 

Årets fokus – de unge

De unge bruger enormt meget tid på internettet – de streamer, er på sociale medier og ser YouTube. Som DR skriver ”det er stadig sandheden om de unges medieforbrug: Det er ikke enten eller – det er både og”. I stedet for at bruge størstedelen af deres medietid på et par enkelte medieplatforme fordeler de unge medietiden mere ligeligt mellem medier og platforme end deres forældre.

Youtube fortsætter væksten

Youtube er fortsat populært – så populært, at halvdelen af danskerne bruger mediet mindst en gang om ugen. De overhaler populære streamingtjenester som Netflix, som ellers er vækstet med 5 % det forgangne år. Brugen af Youtube er vækstet med 2% siden 2016 og fremkomsten af influencers, bedre kendt som “youtubere”, er formentlig med til at trække tallet op. Streamingmarkedet vækster generelt set og vi spår, at det er kommet for at blive.

Vind på personalisering

DR beskriver, at der ses en tendens til, at især de unge i højere grad end resten af befolkningen forventer, at medietilbud personaliseres, fx ved at give anbefalinger på baggrund af før sete programmer, serier og film – forvent derfor, at denne tendens forsætter. Desuden kan væksten i streamingtjenester linkes direkte til denne tendens, hvor der i høj grad kan vælges efter behov og lyst.

Stories hitter

I dag åbner 866.000 danskere dagligt en eller flere historier på tværs af de fem platforme, hvilket svarer til 18 % af alle danskere. Snapchat og Instagram er de mest fremtrædende medier, når vi snakker historier eller ”stories” som de så populært hedder. Nedenfor ses, hvor mange dansker der dagligt åbner historier på de forskellige medier.

Er par facts om de populære medier Instagram og Snapchat:

Instagram

  • 19% af danskerne er dagligt på Instagram
  • 9 % åbner dagligt stories på Instagram
  • Hver tredje unge i alderen 12-29 åbner dagligt stories på Instagram

Snapchat

  • 23 % af danskerne er dagligt på Snapchat
  • 13 % åbner dagligt stories fra Snapchat
  • Hver anden i alderen 12-29 år åbner dagligt historier på Snapchat

Har du overvejet stories som værktøj i din virksomhed?

Engagement og loyalitet som overlevesesstrategi?

DR skriver: ”Brugerne bruger ofte de mobile udbud i ganske korte sessioner – når de er på toilettet eller står i kø”, og derfor er succeskriteriet ”stort tidsforbrug” formentligt ikke altid lige anvendeligt på den mobile platform. I stedet kan engagement eller loyalitet være et interessant pejlemærke for medieudbydere eller marketingfolk, og når man dertil indtænker blandt andet Facebooks nye algoritmeopdatering, som fremmer opslag med engagement, så er dette en ting man måske bør overveje en ekstra gang i 2018.

Læs mere om medieudviklingen

Kunne du tænke dig, at læse mere om medieudviklingen i Danmark, så kan du finde hele rapporten her.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld