Som beskrevet mange gange før, er det vigtigt at have en strategi for sin digitale indsats. Og med strategi mener jeg en tydelig plan for ”hvem, hvad, hvor, hvordan, hvornår og hvorfor”, samt konkrete målsætninger, så indsatsen løbende kan evalueres.

Når du har din strategi og overordnede mål på plads, skal du udarbejde din taktiske plan samt konkretisere målsætningerne og målemetoderne. Nederst i denne artikel har jeg indsat links til yderligere læsning inden for dette felt.
SEO og SMO arbejder godt sammen. Begge dele er typisk gode kilder til relevant trafik og social booster SEO, så hvorfor ikke sikre, at dit arbejde bærer frugt?

Hvad skal man måle på?

Search Engine Land havde i efteråret en artikel om metrics til at måle, hvorvidt indsatsen med sociale medier og search giver pote. I artiklen her samler vi en række af de mest anvendte indsatsområder og KPI’er, så du kan udvælge de metrics, der bedst passer ind i din plan og påbegynde måling og optimering.

Metrics til at måle trafikken fra search og social

  • Andel af organisk trafik fra søgemaskinerne (Google, Bing osv.)
  • Andel af trafik fra sociale medier
    • Husk også at sammenligne de forskellige kanaler ift. hvilke sociale medier, der leverer den “bedste” trafik
  • Andel af konverteringer fra søgetrafikken
  • Hvilke søgeord leverer trafik?
  • Og hvilke søgeord leverer den bedste trafik ift. besøgstid, konvertering m.m.

Metrics til at måle de besøgendes engagement på dit website

  • Andel af besøgende, der skriver en kommentar
  • Andel af besøgende, der liker, deler, retweeter og +1’er dit indhold på de sociale medier
  • Andel af besøgende, der følger en af jeres CTA’er (Call to action)
  • Gennemsnitlig besøgstid på sitet
  • Antal sider den besøgende ser pr. besøg
  • Antal ”engagerede besøg”
    • Måles ved at tage totale antal engagement (handlinger) divideret med totale antal besøgende

Metrics til at måle brugeroplevelsen på dit website

  • Bounce-raten / afvisningsprocenten
  • Andel af søgninger på dit website, der giver 0 resultater
  • Andel af besøgende, der oplever lang load-tid på dit site (mere end 3 sekunder)

Metrics til at måle køb, downloads osv.

Andel af besøgende, der konverterer

Metrics til at måle social engagement

  • Antal ’sociale handlinger’ pr. side
    • Måles ved at tage samlet antal sociale handlinger divideret med antallet af sider med mulighed for social interaktion
  • Engagement score
  • Forholdet mellem sociale handlinger og størrelsen på dine communities
    • Måles eksempelvis ved at tage antallet af Facebook-likes fra en side divideret på ex 1.000 Facebook-fans osv.

Hvilke KPI’er og metrics benytter du i dit arbejde?

Del gerne dine idéer og erfaringer i kommentarfeltet nederst på siden.

Vil du vide mere om digital strategi, måling og ROI?

Herunder har jeg listet en række artikler, hvor du kan finde endnu mere viden og inspiration til dit videre arbejde.

Skriv en Kommentar