Det er efterhånden noget tid siden at Facebook meldte sig som seriøs spiller på banen hvad angår lokations-baserede tjenester. Som bekendt introducerede de Facebook Places i USA i august måned, men den er endnu ikke kommet til Danmark. I går introducerede de endnu en ting, nemlig Facebook Deals.

Ifølge Facebook selv har de omkring 200 mio. brugere som tilgår tjenesten via mobilen, og ud af de i alt 500 mio. brugere må man sige det er en ganske pæn andel. Og der er ingen tvivl om at Facebook tager mobilen seriøst, særligt når man ser på de nye tiltag Facebook præsenterede i går:

  • Facebook Deals
  • Opdaterede apps til iPhone og Android
  • Mulighed for at tilgå Facebook grupper via mobilen
  • Mulighed for at logge ind på andre mobilsites med Facebook ved et enkelt klik
  • Facebook Places API

Facebook Deals

Det interessante ved Facebook Deals er at det giver brugerne en grund til at benytte Facebook Places. Der findes jo allerede adskillige lokations-baserede tjenester såsom Foursquare og Gowalla, men de er endnu ikke nået bredt ud til alle. Det kan være Facebook Places nu kan ændre på det, både pga. tjenesten allerede ligger i mobil app’en, men nu også fordi Facebook Deals giver adgang til rabatter, tilbud m.m.

Facebook Deals kommer til at virke ved at de indgår samarbejde med virksomheder om at give brugerne tilbud når de checker ind via Facebook Places. Fx har den amerikanske tøjkæde GAP lavet en af de første Deals med tilbuddet: ”Vær blandt de første 10.000 der checker ind i en GAP butik den 5. november og få et par gratis jeans”.

Indtil nu har Facebook indgået samarbejde med bl.a. GAP, H&M, Macy’s, McDonalds, Starbucks, UC Berkeley og 24 Hour Fitness.

Brugerne får adgang til de forskellige Facebook Deals ved at benytte Facebook Places. Når man ser på listen over steder at checke ind vil steder med Deals have en gul markering. Herunder ses hvordan Facebook Deal ser ud på en iPhone.

Facebook Deals

Dette nye tiltag fra Facebook ser jeg blot som endnu et eksempel på at mobilen og lokations-baserede tjenester bliver rigtig spændende at følge i fremtiden. Det giver helt nye muligheder for at lave relevant og målrettet kommunikation samt drive kunder ned i de fysiske butikker.

Vi har bl.a. fundet informationer og billedet til denne artikel på Search engine land’s blog.

Facebook Deals Update

Januar 2011: Facebook Deals lanceres i Europa

Oktober 2011: Facebook Deals kommer til Danmark

Skriv en Kommentar