Kunne du godt bruge en update på hvor mange danskere, der er på Facebook, hvem de er, hvor gamle de er og hvilke fansider, der er de mest populære? Så kig med herunder, hvor vi oplyser de nyeste tal for både brugere og virksomheder.

NB: Artiklen er opdateret d. 18. oktober 2012.

Først skal det lige nævnes, at statistik som bekendt er taknemmelig – på Facebook ved vi kun det folk fortæller, og det stemmer ikke altid overens med det virkelige billede. Nogle oplyser eksempelvis en anden alder, et andet køn eller en anden civilstatus, måske fordi de synes det er sjovt, eller fordi de ønsker at fremstille sig på en anden måde, når de er online. Ifølge Mashable er der eksempelvis hele 83 millioner falske Facebook konti. Derfor skal tallene i denne artikel læses med forbehold for disse uregelmæssigheder.

Facebook-brugerne

Der er på nuværende tidspunkt hele 2.915.740 aktive danskere på Facebook, hvilket gør Danmark til nummer 49 på listen over lande, der bruger Facebook. Det svarer til hele 52,86% af befolkningen og 61,38% af alle internet-brugere (der er knap 5,6 millioner mennesker i Danmark).

  • Der er nu over 2 millioner dansker, der tilgår Facebook via mobilen
  • Omkring 49% af de danske brugere er mænd, hvor 51% er kvinder
  • Der er nu lidt over 900 millioner Facebook-brugere i verden
  • Hele 92% af brugerne stoler på deres familie og venners anbefalinger givet via Facebook

Inden for de seneste 6 måneder er antallet af danske brugere vokset med over 68.100, hvoraf de fleste er i aldersgruppen 45-54 år. Generelt er den største aldersgruppe på nuværende tidspunkt brugere i alderen 25-34 år, med en total på 553.991 danske brugere. Denne er skarpt efterfulgt af aldersgrupperne 18-24 år og 35-44 år, som det ses i grafen herunder.

Virksomhedernes arbejde med sociale medier

  • Nu arbejder 82% af de danske virksomheder med sociale medier
  • 89% af danske virksomheder har ingen interne begrænsninger på brugen af sociale medier
  • 31% af danske virksomheder har oplevet forøget salg til nye kunder gennem sociale medier
  • 40% forventer et forøget salg til nye kunder i fremtiden
  • Kun 50% af danske virksomheder holder øje med, hvad der bliver sagt om dem på de sociale medier, hvor 24% bevidst har fravalgt at monitorere det.

De 5 største fansider fra danske virksomheder tilhører:

  • LEGO (med 2.125.657 fans)
  • Pandora (med 1.470.207 fans)
  • Volbeat (med 965.268 fans)
  • Carlsberg (med 786.266 fans)
  • Steelseries (med 622.133 fans)

Ovenstående virksomheder har dog deres fanside på engelsk, og kan dermed nå en bredere målgruppe. Af de virksomheder, der har deres fanside på dansk, er her nogle af de største:

  • Støt Brysterne (med 428.185 fans)
  • SAS ( med 213.499 fans)
  • Tivoli (med 200.411 fans)

For dem der ønsker at se gode eksempler på, hvordan man driver en succesfuld Facebook fanside, kan disse sider derfor være et godt sted at starte.

Artiklen er skrevet ud fra Social Bakers Denmark Facebook statistics og denne infographic fra Atcore, hvor du også kan finde flere grafer og tal.

Vil du vide mere om Facebook?

Så kan vi anbefale at du eksempelvis tager et kig på artiklen “Q&A – Hjælp til konkurrencer på Facebook” eller artiklen “Tilstædeværelse på Facebook – vigtigere end nogensinde?“, hvor du finder en interessant infographic, der argumenterer for, hvorfor dit brand bør være på Facebook.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Hjælp til digital strategi?

Mangler I hjælp til få styr på væsentlige spørgmål som: Skal I være på sociale medier? Hvilke meder skal I vælge? Hvad skal I tilbyde? Hvad kræver det af ressourcer? Og hvordan måles succes'en?
Så kan vi hjælpe