Facebook markedsføring uden give-aways!

I dag synes det nogle gange svært at reklamere på Facebook uden at det handler om konkurrencer eller de såkaldte “give aways”. Men kosmetikmærket NARS Cosmetics formåede at skabe stort engagement blandt sine brugere samt buzz omkring en ny limited edition kollektion på Facebook.

Af Eva Kold

Nars Cosmetics udviklede i vintersæsonen 2012/2013 en ny limited edition serie med make up med fokus på kunstneren Andy Warhol. Men kosmetikfirmaet tog endnu et skridt ved at udvikle NARS Profile Makeover app, hvor brugerne kunne “Warholisere” deres Facebook profil med en visuel makeover til både deres profilbillede og cover.

Brugerne kunne hente billeder fra deres Facebook profil, fra computerens skrivebord eller direkte fra brugerens web kamera. Derefter kunne de udvælge billederne, forskellige skabeloner og kombinere Andy Warhol universet med NARS visuelle udtryk på dine billeder.

NARS Cosmetics udnyttede muligheden for gratis markedsføring, idet at for hver bruger som opdaterede deres cover eller profilbillede ville denne handling blive vist i personens venners nyhedsflow og dermed reklamere for applikationen, produkterne og NARS Cosmetics. Det var et bevidst valg fra paid til earned media, som virkelig kunne betale sig for NARS Cosmetics!

Applikationen tiltrak et relativt lille antal brugere – 3.143 – men en imponerende mængde af engagement: Brugerne lavede til sammen mere end 5.300 billeder og de brugte i gennemsnit syv minutter og ni sekunder på applikationen, dette genererede cirka 823.000 visninger på Facebook. Lidt over halvdelen af disse brugere var baseret i USA, men et overraskende højt antal (23 %) var fra Brasilien.

I earned media beregnede Nars Cosmetics sig til 151 millioner indtryk på diverse pressedækninger på tech og beauty blogs. Selve beregningen er udført ved at plusse alle de månedlige unikke besøg på sider, som havde dækket kampagnen, samt ganget alle tweets (Twitter) omkring kampagnen med antallet af followers, den enkelte Twitter bruger havde. Tallet må siges at være relativt og ikke det reelle tal man kan gå ud fra. Men dog ville samme kampagne have kostet mellem $35,000 to $45,000 på Facebook, hvis de skulle have brugt Facebook ads.

Spørgsmålet er, om kampagnen ville have fået endnu større opmærksomhed, hvis NARS Cosmetics havde købt annonceplads hos Facebook? Men om ikke andet har de formået at skabe gode resultater uden at bruge penge (på andet end udvikling af app’en) og kun ved at skabe interessant indhold til sine brugere.

Denne artikel er inspireret af Mashables artikel “How a Beauty Company Generated Facebook Buzz Without Giveaways”

Skriv en Kommentar