Organisk målretning på Facebook

Ønsker du mere engagement blandt dine følgere på din virksomheds Facebook side? Vil du have flere likes og kommentarer på dine opdateringer, uden at betale for sponsorede opdateringer vel og mærket. Så skal du måske til at overveje at målrette dine opdateringer til et bestemt segment iblandt dine Facebookfølgere. Læs her hvorfor samt, hvordan du gør…

Ligesom så mange andre har du måske lagt mærke til, at det er blevet sværere og sværere at trænge gennem mængden af støj på Facebook. Og du kender formentlig allerede til muligheden for at betale sig til øget, målrettet synlighed for dine opdateringer. Men vidste du, at du faktisk har mulighed for at nå ud til en specifik gruppe af dine følgere – helt gratis?

Facebook giver dig to muligheder for at lave organisk målretning på dine opdateringer:

  • du kan begrænse målgruppen for dine opslag, så kun visse personer kan se opslaget
  • du kan målrette dit opslag mod bestemte målgrupper i nyhedsfeedet

Formålet med at begrænse modtagergruppen til en bestemt målgruppe er, at du får mulighed for at skræddersy budskabet og dermed øge sandsynligheden for oprigtig interesse og øget engagement hos modtageren. Det vil øge sandsynligheden for flere likes og kommentarer på opslaget samt en organisk spredning i nyhedsstrømmen.

Aktivér mulighed for målretning på Facebook

Vær opmærksom på, at hvis færre end 5.000 personer synes godt om din side, skal du først sørge for, at du har tilladt målretning og privatindstillinger for dine opdateringer:

  1. Klik på “Indstillinger” øverst på din side
  2. Klik på “Målgruppe for Nyheder og synlighed af opslag”

fb - målret.png 1

 

  1. Klik på “rediger” og markér feltet ud for Tillad målgruppevalg for “Nyheder og indstillinger for synlighed af opslag” for denne side
  2. Klik på Gem ændringer

fb - målret

Sådan begrænser du målgruppen for dine opslag:

Facebook giver dig mulighed for at vælge, hvem der skal kunne se dine opdateringer baseret på bl.a. deres placering eller sprog. Begrænser du ex. placeringen i dit opslags målgruppe til København, er det kun de personer, som har angivet København som by, som kan se dit opslag på din side, i nyhedsstrømmen og i søgninger.

  1. Klik på “kloden”, før du offentliggør dit opslag

fb - sådan

 

  1. Vælg Demografi
  2. Angiv placering, alder, køn eller sprog for de personer, der skal kunne se dit opslag, og klik på Gem indstillinger for opslag

fb - sådan.png 1

 

Husk, at det kun er personer i den målgruppe, du vælger for opslaget, som kan se det, selv hvis nogle personer deler din sides opslag med deres venner.

Sådan målretter du dit opslag:

Når du skriver en opdatering på din side, har du mulighed for at føje en målretning til dit sideopslag, således at en bestemt målgruppe blandt dine følgere med større sandsynlighed ser det i deres nyhedsstrøm.

I modsætning til den forrige beskrevne mulighed for at begrænse dit opslags målgruppe, påvirker denne målretning ikke, hvem der kan se opslaget på din side, når du tilføjer Nyheder som målretning.

  1. Klik på “målskiven”, før du offentliggør dit opslag

fb - indskrænk.png 1

 

  1. Klik på Indskrænk målgruppe, og vælg en eller flere valgmuligheder
  2. Klik på valgmulighederne i højre side for at justere målretningen

fb - indskrænk

 

Når du tilføjer målretning, vil det antal personer, dit opslag er målrettet mod, blive opdateret ud for Potentiel målgruppe. Minimumantallet af personer, du kan målrette dit opslag mod, er 20.

Benytter du disse muligheder på din Facebookside, så vil vi gerne høre dine erfaringer i kommentarfeltet 🙂

 

Regler for og vejledning omkring målretning af opslag på Facebook er fundet i Facebooks Hjælpecenter.

Skriv en Kommentar