Features Facebook har droppet

I løbet af de 10 sidste år har Facebook lanceret et hav af nye produkter og funktioner for at give brugerne den bedst mulige oplevelse på Facebook. Herunder produkter som Facebook Beacon, Deals og Credit, som alle blev oprettet for at skabe en endnu bedre brugeroplevelse.

Siger disse produkter dig umiddelbart ikke noget? Det er du formentlig ikke ene om – produkterne mislykkedes nemlig og blev lukket ned igen. 

Facebook Beacon

Selvom folk er glade for at dele ting på de sociale medier, så var Facebook Beacon måske lige en tand i overkanten. Denne feature gik ud på at tracke, hvad brugerne købte online for derefter at dele den information med annoncører, så de kunne lave annoncer baseret på den specifikke brugers præferencer. Dog blev brugerne tracket, selvom de var loggede ud af Facebook, hvilket betød at mange brugere blev sure, og dermed opstod der et ramaskrig vedr. produktet, som kort efter blevet taget ned. Mark Zuckerberg har angiveligt efterfølgende selv omtalt Beacon som en “fejltagelse”,

Facebook Credit FBcredits

I forsøget på at få brugerne til at bruge flere penge, oprettede Facebook en virtuel valuta i form af Facebook Credits. Målet var at blive lidt a la PayPal – en platform der kunne bruges til ubegrænset mængde af online-transaktioner.

Dog formåede det kun at blive “populært” blandt spil som vores allesammens Farmville, hvor det var muligt at bruge penge for at få virtuelle varer. Dog fangede Facebook Credit ikke brugerne som ønsket, og blev altså lukket i slutningen af 2012.

On This Day

ac
I 2011 lancerede Facebook “On This Day“. Denne feature gik ud på at vise brugerne, hvad de lavede for x antal år tilbage, på samme dag. Såkaldte “blasts from the past” med sjove facts om ens eget liv. Kan du huske, hvad du lavede i dag, tre år tilbage? Det kan Facebook.

Desværre blev denne feature aldrig rigtig rullet ud, efter havde lavet flere test på det. Dog kan man stadig forholdsvis nemt gå tilbage i tiden og se, hvad der skete for år tilbage. Dette gøres nu via din timeline. Oppe til højre på ens profil, finder man følgende billede, og så er det ellers bare at vælge, hvilket år man vil tilbage til.

Facebook Sponsored Stories

En af Facebooks mange promotion-muligheder er sponsored stories. Hvis en af dine venner har liket eller kommenteret en post fra en virksomhed, kunne selvsamme virksomhed bruge vedkommendes kommentar og billede til at oprette en sponsoreret historie.

Dog blev brugerne ikke spurgt om deres profilbillede måtte anvendes til reklamer, hvilket resulterede i en retssag og $ 20 mio. i forlig.

Sponsored stories findes dog stadig – i dag i form af, at man nu kan se hvilke af ens venner, der har liket virksomhedens virksomhedsside.

Facebook forventer dog at lukke helt ned for Sponsored Stories i april måned.

Facebook Questions

I starten af 2010 kunne man stille spørgsmål som en del af ens statusopdatering, hvilket altså betød den ville ende i ens newsfeed som en slags offentlig afstemning. Denne feature er ikke længere tilgængelig for de private profiler eller på Facebook sider. Dog kan man stadig oprette Facebook Questions i grupper.

Hvad savner du?

Hvilken Facebook feature savner du mest? Og har du fundet nogle alternativer?

Artiklen er skrevet med inspiration fra denne

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld