Bruger du LinkedIn som en aktiv del af din forretning, og har du tænkt over, hvordan du kan bruge LinkedIn til at finde din næste kunde?

Skrevet af Katrine Ansbøl & Charlotte Østergaard Steentoft

For nogle er LinkedIn primært en udvidet CV database, en visitkort-bank eller måske blot et sted hvor man markedsfører enten sig selv eller sin virksomhed. Men LinkedIn kan så meget mere. Herunder hjælpe dig med at finde dine næste kunder, finde leads og booke møder. Vi giver dig her et par idéer til, hvordan du kan bruge LinkedIn til at finde din næste kunde.

LinkedIn Prospecting

Prospects (eller kundeemner på godt dansk) – er personer, virksomheder eller organisationer, som du enten finder eller tiltrækker, der har brug for dit produkt, eller den service du udbyder. En stor del af “prospecting” er, at vide hvem dine kunder er, og hvad deres behov er. Det er heldigvis blevet nemmere at finde frem til folk digitalt, eftersom de sociale medier giver dig indsigtsfuld viden, idet du har adgang til bl.a., hvor folk arbejder, deres branche, deres stilling, og hvem de er connected med.

Hvordan finder man de rigtige personer på LinkedIn?

Advanced Search

En nem måde at gøre det på er ved at bruge funktionen Advanced Search. I denne funktion kan man kombinere keywords, titler, virksomhed, branche og lokation, og på den måde søge meget præcise personer, grupper eller virksomheder frem. (Vær dog opmærksom på, at visse kriterier kræver at du har en Premium konto på LinkedIn).

LinkedIn Advances Search

LinkedIn grupper

En anden metode til at finde de rette personer er, at deltage aktivt i LinkedIn grupper. Og her kan aktiviteten også være at “lytte”. Meld dig ind i LinkedIn grupper inden for det felt du arbejder med, og start med at lytte. Her kan du, over tid, blive klogere på hvilke emner der rører dine potentielle kunder, hvilke udfordringer de har og indgå i dialog med dem. Et godt sted at “tage temperaturen” på din målgruppe og demonstrere egen viden. Husk dog altid, at “kende din besøgstid”… Og med det mener vi at du skal passe på ikke at fylde for meget. Giv mere end du tager, husk også selv at dele viden i LinkedIn grupperne og husk også at overholde de regler der må være i de enkelte grupper. I nogle grupper må man fx i sælge, promovere ydelser eller booke møder.

Hvordan kommer man i kontakt med dem?

Når du har fundet folk, hvad så? Skriv evt. til dem via LinkedIn hvis du har adgang til det (kommer an på personens personlige indstillinger og din tilknytning til dem på LinkedIn). Husk fx, at du ofte nemmere kan kontakte personer du er i gruppe med, idet du her som regel kan få lov at sende dem en besked selvom I ikke er connected.

En anden måde du kan komme i kontakt med dine prospects på er, at gå ind på deres virksomheds company page på LinkedIn. Her vil du øverst i højre hjørne kunne se om du i dit netværk, har nogen som allerede er ansat i den givne virksomhed, og som måske kan hjælpe dig med at “bane vejen”.

How you're connected

Husk dog på, at spam-lovgivningen også gælder på et medie som LinkedIn, og at man derfor bør være varsom når der udsendes mails med kommercielt indhold. Så husk derfor, at på B2B markedet kan man altid bruge den gode gamle telefon 🙂

Én ting er at bruge LinkedIn til salg her og nu – på den korte bane. Men en mere effektiv måde at bruge LinkedIn til salg på, er ved løbende at berige, pleje og udvide dit netværk. Det øger værdien af dine kontakter, idet de husker dig, ved hvad du står for og forhåbentlig nærer tillid til dig. Herved er det unægtelig nemmere fremadrettet at bede dit netværk om hjælp til mødebooking, salg og lign.

Læs mere om værdien af løbende berigelse her.

Hold styr på dine “prospects”

Du kan med fordel bruge funktionen LinkedIn Contacts. Her kan du lave noter på dine LinkedIn kontakter, se hvordan relationen er opstået, se dine seneste aftaler med personen (idet den synkroniserer med din kalender) og sætte remindere til dig selv, om fx hvornår du skal kontakte dem igen.

En anden god mulighed for at holde styr på dine LinkedIn kontakter og dine potentielle kunder er, at benytte funktionen “tags”. Med tags kan du inddele dine LinkedIn connections i grupper som du selv styrer. Fx. leads, kunder, samarbejdspartnere osv. Eller du kan vælge at brancheopdele dine kontakter, eller hvad der nu giver mening for dig. En person kan sagtens have flere tags, og de kan ikke se hvilke tags du har givet dem.

OBS! Tags vil fra den 31. marts 2017 blive fjernet fra den gratis version af LinkedIn og i stedet blive en del af det betalte produkt, Sales Navigator. Læs mere her (opdateret den 14. december 2016).

Hvordan arbejder du med salg via LinkedIn?

Hvad er dine erfaringer med at bruge LinkedIn til salg, mødebooking og lignende? Del gerne dine erfaringer, idéer og tanker herunder.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Digital Works

Måske noget for dig?

Brug LinkedIn i salget

På dette kursus bliver du klædt på til at udnytte de mange muligheder der er, for at bruge LinkedIn til salg og løbende berigelse.
Læs mere