LinkedIn: Find og connect med relevante personer

Opdateret december 2017

LinkedIn er det mest oplagte medie til at finde nye kunder, partnere og interessenter. I denne artikel giver vi dig 4 gode råd til, hvordan du kan opspore og ikke mindst connecte med potentielle emner på en effektiv måde.

1. Skab en persona

Det kan betale sig at være opmærksom på alle dine interessenter, herunder virksomheder, organisationer, industrier og forbrugere, som du mener, kunne have interesse i dine produkter eller din service.

Herunder er der de mere oplagte emner, som er dem, du allerede har handlet med, men også mulige ambassadører for din virksomhed, fremtidige medarbejdere, leverandører, partnere osv.

For at finde frem til disse interessante emner eller leads, må du vide, hvor de er. Lige meget om du bruger LinkedIn til lead-generering eller har andre formål med mediet, er det en rigtig god idé at skabe en kunde persona. Kig på de folk du allerede arbejder med eller gerne vil arbejde med, og kortlæg hvem de er i forhold til ex alder, nationalitet, uddannelse og køn. Overvej især hvad de laver, deres titel og rolle i deres virksomhed og lav så en samlet liste over disse karaktertræk.

Når du har klarlagt de væsentlige kendetegn for din virksomheds interessenter, kan du begynde at lede efter dem.

2. Lav en avanceret søgning

Den letteste måde, at identificere din persona, er ved brug af en avanceret søgning. Klik på Advanced øverst til højre for søgefeltet på LinkedIn. Her kan du søge på Keywords (ord folk bruger til at beskrive dem selv med), Title (Account Manager, Recruiter, CEO el. lign.) og Company. Du kan også søge på School og Postal Code.

Der er et begrænset antal søgninger i den gratis version af LinkedIn, så det er en fordel at gøre din søgning så specifik som muligt. Selvom det vil give dig færre resultater, vil dem du får til gengæld være at højere kvalitet.

Søgeredskaber

For at få de bedste resultater frem i din søgning, kan du bruge Boolean funktionerne (AND, OR, NOT). OR bruges til at søge på flere forskellige kriterier samtidig, fx forskellige måder at beskrive kompetencer. AND bruges til at indsnævre søgningen ved at tilføje flere kriterier til samme søgning, fx en kombination af en bestemt industri og bestemte kompetencer. NOT bruges til at udelade ord fra søgningen. Et eksempel på brugen af de tre kan lyde:

CEO OR Founder OR Owner AND sales AND telemarketing NOT hunter

Note: Det er vigtigt, at funktionerne skrives med store bogstaver, når du laver en Boolean søgning. Brug desuden anførselstegn (fx “Account Manager”) for at vise at ord er relaterede.

Det er en fordel at gemme dine søgninger, så du kan bruge dem igen senere. Start med at skrive dem i Word, så du kan tjekke din stavning og rette søgningen til. På den måde har du søgningen gemt til fremtidig brug.

Du kan også gemme linket til din søgning ved at kopiere URL’en fra browseren og sætte den ind i et Word-dokument. Herved kan du bare klikke på linket for at komme tilbage til din søgning.

Til sidst kan du også gemme din søgning direkte i LinkedIn. Med en gratis profil kan du gemme op til 3 søgninger. Når du har skabt et søgeresultat, som du er tilfreds med, kan du klikke på Save Search øverst til højre i dit Advanced search vindue. Fordelen ved dette er, at LinkedIn sender dig de nye personer, der passer ind i din søgning hver uge.

3. Find personer hvor de er

Der findes andre effektive måder at finde interessante emner end ved en avanceret søgning.

Virksomhedssider

På baggrund af din persona kan du identificere virksomheder, som kunne være relevante at søge i. Det kræver blot, at virksomheden har en Company Page. Du søger efter virksomheder i søgefeltet ved at sortere efter Companies, hvilket ændres i venstre side af søgefeltet.

En fordel ved at søge i virksomheder er at du kan se, hvem du allerede kender i virksomheden, og kontakte den pågældende person igennem LinkedIn. I højre side af Company Pagen kan du klikke på See All – her kan du se folk, der er tilkoblet virksomheden, samt hvordan du er connected med disse.

Det er muligt at sende beskeder til personer i 1. led, men tjek altid dine connections i en virksomhed, inden du tager kontakt til en person. Hvis én af dine egne forbindelser kender den interessante person, kan du bede om en præsentation.

Grupper

LinkedIn grupper er et godt sted at opdage interessante emner for din virksomhed, fordi du her allerede har noget til fælles, nemlig at I er en del af den samme gruppe. Dette giver dig også en grund til at connecte med dem.

Når du er blevet medlem af en gruppe, kan du trykke på antallet af medlemmer og søge på baggrund af navn eller titel. Når du har fundet frem til den rigtige, kan du skrive til personen eller invitere dem til at connecte. Her bør du altid knytte en personlig besked til din invitation, hvor du forklarer, hvorfor I skal connecte.

Forbindelses forbindelser

Du kan endvidere søge i dine connections’ connections, hvis ikke de har slået denne funktion fra (funktionen er slået fra, hvis antallet af connections er skrevet med sort i stedet for blåt). Det er muligt at søge på nøgleord og titel.

4. Connect og kommunikér

Når du har identificeret de personer, du gerne vil i kontakt med, er næste skridt at connecte med dem. Det er der forskellige måder, du kan gøre på.

Du kan sende en personlig invitation. Der er en begrænsning på 300 tegn, men sørg som minimum for at udrede hvem du er, og hvad dit formål er med at connecte.

Det er som tidligere nævnt også effektivt at bede en fælles connection om en præsentation. Kontakt den person I har til fælles gennem e-mail eller telefon og spørg ind til kendskab og relation til den person, du gerne vil i kontakt med. Når du sender en invitation til personen, skal du huske at referere til jeres fælles forbindelse for at gøre opmærksom på, at I rent faktisk har noget til fælles. 

Private beskeder på LinkedIn kan være en værdifuld metode til at udvikle relationer og styrke dit brand, men vær opmærksom på ikke at spamme folk med irrelevant eller reklamerende indhold for din virksomhed. Brug kun LinkedIn’s beskedfunktion til at berige og dele værdifuldt indhold. Efter et par beskeder frem og tilbage med din nye connection, kan du passende foreslå et møde.

Ovenfor skildres tips til at finde interessante personer for din virksomhed, men det betyder ikke, at du skal connecte med alt og alle. Fokusér på dem der kan bidrage med noget til din virksomhed – og vær opmærksom på at du max. kan udsende 3000 invitationer.

Har du nogle gode råd til at opspore relevante personer på LinkedIn?

Del dem meget gerne i kommentarfeltet herunder.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Vil du være skarpere på LinkedIn?

Kom på LinkedIn-kursus, hvor vi løfter niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning.
Læs mere om kurset