Er jeres virksomhed kommet på Instagram? Gør som 123 af verdens 500 største virksomheder (Fortune 500), og inddrag Instagram i jeres strategi. 

Det amerikanske analysefirma TrackMaven har udarbejdet en undersøgelse, der viser, hvordan disse Fortune 500 virksomheder benytter Instagram og giver tips til, hvordan du selv kan bruge Instagram i din markedsføring.

Godt nok har 123 af dem, oprettet en profil på Instagram, men TrackMaven sammenlignede aktive og inaktive profiler og fandt frem til, at kun 22 % af virksomhederne har en aktiv tilstedeværelse på Instagram.

Hvad performer bedst? Foto vs. Videophotos-versus-videos-instagram-trackmaven Som billedet ovenfor viser, performer fotos bedre end videoer for Fortune 500 virksomhederne. TrackMaven udtaler, at grunden til at fotos performer bedre, er fordi at Instagram’s videofunktion stadig er forholdsvis ny.  Virksomhederne skal lige ”lære” at bruge den.

Hvornår performer det bedst?picture-effectiveness-by-time-of-day
Som det kan ses, er der ikke den store forskel på, hvornår et billede performer bedst. Tiderne var delt op i kategorierne 08-16 hverdag, 16-08 hverdag og weekender. Det kan altså konkluderes, at man også sagtens kan uploade posts uden for virksomhedens åbningstider. Brugerne er jo på Instagram hele døgnet.

video-effectiveness-time-of-day-instagram
Taler vi om video, er det dog en helt anden snak. Her ses det, at videoer performer bedst i tidsrummet 16-08 på hverdage. Når folk har fri fra arbejde, er de altså mere tilbøjelig til at engagere sig i videoer. Det hænger formentlig sammen med, at der som regel er lyd på videoerne.  Så det bør I klart have i mente, hvis I uploader videoer (hvilket I selvfølgelig gør).

Mest populære Instagram filtre
Hvilke filtre får mest engagement? Virksomhederne uploader klart flest uredigeret billeder også kaldet #nofilter – og det er underligt, hvis vi går ind og ser på, hvilke filtre der gør sig bedst blandt deres followers. For det er nemlig filtret kaldet ”May Fair”, som performer klart bedst.  Så her er lidt at tænke over, næste gang I uploader.

Nedenfor ses de 3 mest populære filtre:

instabog2

#Hashtags
En funktion som flere virksomheder bør kapitalisere på, er #hashtags. Ifølge TrackMaven’s undersøgelse går hashtags hånd i hånd med succesen af et billede/video. Ens followers engagement hænger altså sammen med brugen af hashtags. Hvis vi kigger på antal likes og kommentarer pr. 1.000 followers, og sammenligner det med brugen af hashtags, ses det, at der er stor relation mellem disse.

Posts hvor der er brugt 5 hashtags, viser at give bedst engagement med 21 likes/kommentarer i gennemsnit.

3 Tips til succes 

1) Videoer er effektive
Videofunktionen har som sagt kun været tilgængelig i et par måneder og performer allerede næsten ligeså godt som billeder (hvis vi kigger på fortune 500 virksomhederne). I gennemsnit får deres videoer 24 interaktioner (summen af likes + kommentarer) pr. video.

Der er to store fordele ved videofunktionen i øjeblikket. Først og fremmest er der stor mulighed for at vise sig frem, da fortune 500 ikke rigtigt har taget videofunktionen til sig endnu. Se blandt andet kontoen VideoMeals som på ingen tid har fået over 400.000 followers. De kommer med simple og nemme madopskrifter. That’s it!

videomeals

For det andet, er det nu muligt at uploade videoer, som ikke er optaget direkte igennem instagram-app’en, hvilket åbner op for mange nye muligheder for virksomhederne til at fremhæve sig selv. Der er mulighed for at uploade gamle videoer, som man ved, har gjort det godt før i tiden.  Dog kun af 15 sekunders varighed.

2) #Hashtags
Jeg syntes personligt, at det er irriterende med alt for mange #hashtags både på Twitter og på Instagram – og jeg tror, mange af jer er enige. Dog, viser tallene noget helt andet. For fortune 500 virksomhederne kan brugen af 4-11 hashtags pr. post ende med en stigning på 77 interaktioner pr. post. Det har højst sandsynligt noget at gøre med, at billeder er nemme at søge frem via #hasttags. Så det er bestemt værd, at tage med næste gang I uploader.

3) Tid til at poste
Langt de fleste sociale medier, har et oplagt tidspunkt at poste på. Sådan er det dog ikke med Instagram. Brugerne er aktive 24/7, hvilket især hænger sammen med, at det primært foregår via deres smartphone. Man kan på få sekunder tjekke, om der er sket noget nyt. Som nævnt førhen er der ikke et ”perfekt” tidspunkt at poste på (på nær videoer). Folk er sjældent væk fra deres mobil, så ved at poste på forskellige tidspunkter af dagen, sikre man at ramme forskellige segmenter af ens målgruppe.

Top 5 virksomheder
De 5 mest aktive brands på Instagram af Fortune 500 virksomhederne er udregnet på baggrund af followers, fotos og videoer – disse er:

  1. Nike
  2. Starbucks 
  3. Footlocker
  4. Apple
  5. Ralph Lauren

Tjek dem ud, og bliv inspireret. Held og lykke med jeres fremtidige #instawork.

Denne artikel er skrevet med inspiration fra denne.

Hvad virker for Jeres brand?

Del gerne tips og erfaringer herunder.

Skriv en Kommentar