Google+ er det 2. største sociale netværk i verden, og mange af os med en Gmail, har allerede en Google+ profil, men vi bruger den måske ikke (?) – Her får du en lynguide til at navigere rundt på sitet.

Det første du skal gøre, efter du har oprettet din Google+ konto er, at lave “Circles” (cirkler). Cirkler fungerer som filtre, og du kan ligesom på ex LinkedIn, vælge at dele content med udvalgte personer i dit netværk. Hvis du fx opretter en cirkel med brands, kan du placere alle dine yndlings brands i denne. Du skal blot være klar over, at virksomhederne blive gjort opmærksom på, at du har placeret dem i en cirkel, men de ved ikke i hvilken, eller hvad du har valgt at kalde din cirkel.

Google kommer med forslag til folk, du kender, og dem kan du tilføje til dit netværk og dem inddele i cirkler, Google+ har nogle standardcirkler, du kan putte folk i. Du kan også oprettet dine egne – altså kategorisere folk i meningsfyldte grupper (fx. arbejde, privat, kunder, leverandører etc.).

Google+ fungerer en lille smule på samme måde som Twitter, ved at det er muligt at følge alle, uden at personen man gerne vil følge skal godkende et venskab eller følge ens profil. Dog er det på Google + op til den enkelte, at vælge hvilket content man vil dele med hvem.

Et hurtigt overblik

Google+ er en visuel platform og din home-page (startside) er fyldt med posts, produkter, Google nyheder m.m. Så ved første øjekast kan det hele godt være lidt uoverskueligt.

Google+1

 

I venstre side ser man 10 valgmuligheder, du kan vælge i mellem fx “Profile”, “What’s Hot” og “Communities”. I højre side er det, Google+ kalder din “Hangouts  box”, som viser dig en liste personer og brands i dine circles, herfra kan du chatte (både via tekst og video). I midten af skærmen ser du post fra dine circles, disse kan du filtre, så du fx kun ser post fra én circle.

Der er række muligheder for at interagere med andres post. Du kan fx klikke +1 (som er det samme som at like), dele post og kommenterer, (som vi kender det fra Facebook, LinkedIn og Twitter), og oppe i højre hjørne af hvert post kan du klikke en drop-down menu ned, som giver dig endnu flere muligheder.

Du kan selvfølgelig også poste dit eget indhold, og Google+ gør det utroligt nemt at poste til større eller mindre grupper, fordi du bliver spurgt, inden du deler din post, om hvilke cirkler det skal ud til.

Google+2

Communities på Google+

Hvis du gerne vil følge med i, hvad der ellers rører sig på Google+, så er det en god ide at tilmelde sig ind nogle af de mange communities, der findes derinde. Der findes communities for det meste, så det handler derfor om, at finde nogle der “taler” om noget, man interesserer sig for.

Hangouts

Noget af det allermest populære på Google+ er “Hangouts“. Hangouts er en platform, man kan mødes og snakke på.
Der er 3 typer Hangout – (tekst) chat Hangout, privat Hangouts og Hangouts On Air. Hangouts er en god mulighed for virksomheden til at møde kunderne og omvendt. I den alm. Hangout version, kan man invitere op til 10 personer ind i en hangout og snakke med dem. Hangout On Air er ret interessant, for det er en video-baseret chat funktion, som er offentlig, hvor virksomheder fx kan præsentere produkter, invitere til et online-seminar m.m. (at være en del af en hangout kræver bare én ting – en YouTube konto, uden den kan man ikke være en del af en hangout). Du kan også være vært for dine egne Hangouts, hvor du kan invitere 10 personer ind i din Hangout og snakke med dem.

Se en video om hvordan det fungerer her.

Nu har du fået den mest basale viden om Google+ – god fornøjelse med den videre udforskning

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om hvorfor Google+ ikke bør udelukkes af virksomheder her.

Artiklen er inspireret af denne 

 

 

Skriv en Kommentar