Graymail problemet kan sagtens være begyndt at blive en udfordring for dine nyhedsbreve og e-mail marketing udsendelser. Men hvad stiller du op i kampen mod at havne i kassen grå post og hvad dækker betegnelsen over?

Af Nicolai Hæggelin

NB: Artiklen er opdateret 24. oktober 2012.

Graymail

Betegnelsen dækker over, om modtageren opfatter mængden af nyhedsbreve, DM’s og tilbudsmails som et stigende problem der fylder mere og mere i mailboksen. Når modtagerne føler at udsendelserne er til mere irritation end glæde opstår begrebet graymail. ISP (Internet Service Providers) som eks. TDC og Telia holder et vågent øje med om de mange udsendelser som hver bruger modtager dagligt åbnes, om brugerne vælger at engagere sig ved at klikke eller eksempelvis dele indhold.

Der hvor udfordringerne er særligt problematiske for virksomheder er at 75 % af de mails som rapporteres som spam faktisk ikke er spam! (dvs. at brugeren selv har sagt ja tak ti at modtage det give nyhedsbrev). Men spamklager er i høj grad noget som ISP’s lægger mærke til. Mængden af spamklager kan sagtens påvirke om virksomhedens udsendelser når frem til modtagerne eller i værste tilfælde fremover havner i spam-filtret.

Simplificeret kan det siges at graymail, er modtagernes og IPS’s opfattelse af at legitime udsendelser som modtageren selv har tilmeldt sig henover tid mere opfattes som spam. Det er et seriøst problem!

Hvad kan virksomheden gøre i kampen mod graymail?

Arbejd med målrettede udsendelser

Målrettede udsendelser med relevant indhold til nøje udvalgte segmenter udsendt på det rette tidspunkt sikrer de bedste forudsætninger for skabe værdi hos modtagerne = det opfattes ikke som spam.

Skab engagement

Konsekvent engagement på dine udsendelser betyder at tilliden til dine udsendelser er gode hos både modtageren og ISP’s. Engagement målt på stabile åbningsrater og klikrater. Måske at indholdet så godt at modtageren vælger at dele det. Det er nok de færreste modtagere som deler indhold de opfatter som spam.

Dobbelt opt-in

Når en bruger tilmelder sig virksomhedens nyhedsbrev fra hjemmesiden, sendes der et autogenereret link til den mail som ønsker at tilmelde sig og brugeren skal derefter bekræfte sin tilmelding. Nyhedsbrevssystemer, som bruger denne funktion er populære hos ISP’s, da det medvirker til at sikre en højere listehygiejne.

Levering skal ske som aftalt

Har virksomheden lovet at modtageren får et nyhedsbrev eller gode tilbud hver uge, skal dette løfte holdes hver uge. Dermed eksisterer de bedste forudsætninger for et tillidsfuldt forhold mellem afsender og modtager.

Lad os krydse fingre for at dine nyhedsbreve og e-marketing udsendelser i fremtiden ikke opfattes som graymail.

Berigelsen længe leve.

Har du brug for mere inspiration til e-mail marketing?

Så kan vi anbefale dig at kigge nærmere på et par artikler, vi har skrevet om emnet. Eksempelvis kan e-mail marketing hjælpe dig til at få flere fans på de sociale medier, var du klar over det? Har du problemer med at få dine e-mails leveret til dine modtagere? Så har vi også berørt det emne. Vi har naturligvis også lavet en lille oversigt over de hyppigste dumme nyhedsbrevsfejl, som du nemt kan få rettet op på. God læsning!

Skriv en Kommentar