Julen står (næsten) for døren og det er efterhånden på tide, at du får lagt en strategi for, hvordan dine email-kampagner skal forløbe hen over den travle måned. For at få det optimale udbytte af din e-mail marketing giver vi dig her et overblik over, hvordan virksomheder håndterede deres email-marketing op til og under højtiden i 2011, samt hvordan kunderne reagerede på de kommercielle e-mails.

Af Chalotte Mørch

Der findes utallige holdninger til, hvilket tidspunkt på dagen eller hvornår i løbet af en uge, det optimale tidspunkt for udsendelse af dine email-kampagner finder sted i forhold til at skabe størst mulig opmærksomhed og engagement hos forbrugerne. Hvad disse holdninger angår, er timing af online julekampagner ingen undtagelse. Nedenstående infographic, som denne artikel er bygget op omkring, viser nogle af de myter der hersker, i forhold til at time din online-julemarkedsføring.

 

I infographic’en modbevises fx myten om, at salget stiger eksplosivt jo tættere vi kommer på jul forårsaget af, at forbrugerne bliver mere og mere desperate for at finde den helt rigtige gave. I stedet hævdes det, at online-salget kun stiger en smule jo tættere vi kommer på jul, og at det faktisk er fredagen efter den amerikanske Thanksgiving (Black Friday) og lige omkring den 4. december, at salget i 2011 var størst.

Det skal naturligvis bemærkes, at infographic’en er lavet ud fra amerikanske forhold. Derfor er det vigtigt, at du tester dine udsendelser i forhold til engagementet blandt din egen målgruppe de forrige år, og derudfra danner dig nyttig viden om, hvornår det er optimalt at time dine online julekampagner i år.

Foruden myterne, der modbevises, er der i infographic’en mange nyttige informationer, som kan være brugbare i forhold til optimal email-markedsføring til jul. Du kan bl.a. læse, at:

  • De fleste markedsførere udsender emails om onsdagen og om fredagen
  • Forbrugerne i 2011 dog åbnede flest emails om tirsdagen og lavede flest køb om onsdagen
  • Emnefeltet i emails udsendt i julen 2011 hovedsageligt indebar ord som ”fragt”,”gratis” og ”udsalg”. Dog skal man være opmærksom på, at ord som “gratis” i emnefeltet kan give udfordringer i forhold til spam.
  • De første online julekampagner i 2011 blev sendt ud allerede i juli måned
  • Helt frem til starten af februar refererede de efterfølgende online-kampagner til den forgangne jul.

Få flere nyttige tips til udsendelse af dine jule-kampagner i infographic’en, hentet fra siden http://infographicsmania.com.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld