Vil en iPhone applikation styrke din strategi?

IPhone applikationer har modtaget stor interesse på forbrugermarkedet, men vil en iPhone applikation være en styrke for din virksomheds markedsføringsstrategi på B2B markedet?

Af Christina Nissen

Ovenstående er et tilbagevendende spørgsmål på B2B markedet, som er yderst svært at besvare. Jeg fandt dog en artikel, som måske kan hjælpe med at finde frem til svaret. Ved at stille sig selv følgende spørgsmål, vil det være nemmere at kunne vurdere, hvorvidt en iPhone applikation vil være en styrke eller svaghed for virksomhedens markedsføringsstrategi på B2B markedet.

Benytter virksomhedens kunder/potentielle kunder en iPhone?
På trods af, at iPhonen modtager størstedelen af den stigende interesse, som forbrugerne den seneste tid har vist for applikationer på mobilen, så er der forsat mange virksomheder, som benytter andre smartphones så som Blackberry and Android, som har deres egne applikationer.  Ifølge en undersøgelse som firmaet Balleby & Grumsen har foretaget, så ejer ca. 6,9 procent af danskerne en iPhone telefon, sammenligne med 7,2 procent Android-ejere. Det er dog hos de højestlønnede, de yngste og indbyggerne i København at iPhonen er populær, men er denne del af den danske befolkning en del af jeres målgruppe?

Hvilke features kan virksomheden tilbyde brugerne af applikationer?
Applikationer tilbyder oftest et begrænset antal funktioner, det er derfor essentielt at finde ud af, hvilke features og funktioner, din virksomhed ønsker at tilbyde gennem applikationen og hvorfor. Det kan være, at flere af jeres konkurrenter allerede benytter iPhone applikationer og det er derfor vigtigt at udvikle en applikation, der sørger for, at I formår at differentiere sig fra jeres konkurrenter ved at tilbyde andre features og funktioner.

LinkedIn har haft stor succes med deres iPhone applikation, hvor applikationens hovedfunktioner er at hjælpe virksomheder/brugere med at skabe kontakt til andre brugere.

Hvem skal udvikle applikationen?
At udvikle iPhone applikationer kræver særlig ekspertise og det er ikke sikkert, at din virksomhed selv besidder denne. Derfor kræver udviklingen af en applikation oftest kvalificeret hjælp udefra, som kender til Appels programmerings regler.  Kvalificeret ekspertise er grundlæggende, hvis en succesfuld applikation skal udvikles.

Hvornår skal applikationen lanceres?
At lancere et nyt produkt gennem en ukendt kanal kræver ekstra tid med hensyn til planlægning og udvikling. Desuden vil der ved lancering af en iPhone applikation være problemer, som man ikke selv kan kontrollere, da applikationen skal godkendes af Appel inden den kan lanceres – typisk er ventetiden hos Appel 14 dage. En tidsperiode der skal beregnes med, når datoen for lanceringen af applikationen skal fastsættes.

Hvordan skal applikationen promoveres?
Det kan være svært at promovere et nyt produkt, så denne del af processen kan ofte være både tids- og ressource krævende. Desuden bør det nøje overvejes, hvilke kanaler I vil benytte, således at I når ud til jeres målgruppe på bedste vis.

 At vurdere hvorvidt en iPhone applikation er den rette løsning kan være svært, da faktorer som målgruppens adfærd og applikationens funknationalitet har afgørende betydning. En besvarelse af overstående spørgsmål kan man dog give en indikation af, hvorvidt en iPhone applikation er en mulighed for at styrke for din virksomhedens marketings tiltag.

Er du selv stødt på nogle gode applikationer eller har gjort dig nogle gode erfaringer med iPhone applikationer, så lad os endelig høre om dem.

Skriv en Kommentar